Bahrein, Abu Dhabi, Rusland, Bakoe. Het is slechts een greep van de plaatsen waar architect Hermann Tilke en zijn mensen een Formule 1-circuit hebben gebouwd. Veel fans zijn het erover eens dat die circuits sterk op elkaar lijken en dat ze niet echt een ziel hebben. En ja, die lange rechten stukken, gevolgd door extreem langzame bochten of juist eindeloos slingerende S-bochten, ze komen vrijwel in elk circuit terug. "Die lange rechte stukken met bijbehorende remzones moeten inhaalmogelijkheden creëren, zo verdedigt Tilke zichzelf in gesprek met Der Standard . Als je daar op inzoomt, dan vertonen de circuits inderdaad overeenkomsten. Kijk je echter naar het totaalplaatje, dan heeft ieder circuit een eigen karakter. Bovendien kunnen we nu eenmaal niet tien keer de Red Bull Ring nabouwen, enkel om dat het racen daar zo leuk is." Reagerend op de suggestie dat de circuits van Tilke vaak 'saai' zijn, geeft hij aan dat dat soms inderdaad het geval is, maar dat hij bij het ontwerpen van een nieuwe baan vaak beperkt wordt in wat er mogelijk is: "Het Sochi Autodrom (Rusland, red.) speelt saaie races in de kaart. Het ligt in de middle of nowhere . De opzet van het Olympisch park had in 2014 prioriteit, waardoor wij maar weinig speelruimte hadden. Het was geen gemakkelijk project." "Maar", zo benadrukt Tilke, "de perfecte route bestaat niet. Ook niet elke voetbalwedstrijd is even spannend. Sommige banen promoten spannende races nu eenmaal meer dan andere circuits", aldus de Duitser. Kleven er naast voordelen ook nadelen aan de komst van Sergio Perez naar Red Bull? Dit en meer in de nieuwste podcast van RacingNews365.
Meest gelezen