In aanloop naar de Braziliaanse Grand Prix kondigde de Formule 1 een ambitieus duurzaamheidsplan aan voor de sport. In het jaar 2030 moet de CO2-voetafdruk van de koningsklasse van de autosport neutraal zijn. Velen vrezen dat de Formule 1 vanwege die plannen langzaam zal veranderen in een elektrische raceklasse, maar Pat Symonds, Chief Technical Officer van de Formule 1-klasse, spreekt dat tegen. De wens is wel om in de toekomst alleen maar biobrandstoffen te gebruiken. "De Formule 1 gebruikt nu ook al deels biobrandstoffen. Volgens de technische regulaties moet 5.75% van de brandstof namelijk bestaan uit biologische componenten. Dit percentage moet in 2021 naar 10%, en uiteindelijk naar de volle 100%", zo vertelt de Brit op de officiële Formule 1-site. "Net zoals we de afgelopen jaren met het hybride concept hebben gedaan, willen we ook aan de wereld laten zien waar biobrandstoffen tot in staat zijn. Hopelijk kunnen we door nieuwe technologieën laten zien dat er verschillende soorten goede energiebronnen bestaan." Hoe de Formule 1-bazen dit uiteindelijk willen bewerkstelligen is momenteel nog onbekend, ook bij Symonds: "Het wordt geen gemakkelijke opgave en er zal veel toewijding voor nodig zijn." "Als de volgende soort Formule 1-motor zal worden geïntroduceerd, dan hebben we een unieke mogelijkheid, waarmee we hopelijk niet alleen aan de motor- en autosport, maar ook aan de wereld een positieve bijdrage kunnen leveren." De volgende ingrijpende motorveranderingen in de Formule 1 staan voorlopig naar alle waarschijnlijkheid op de planning voor 2024. Luister hieronder de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin coureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en radio-dj Jeroen van Inkel je bijpraten over alle gebeurtenissen in de Formule 1-wereld.
Meest gelezen