Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
01 d 04:37:07
1 PIA 1:40.510
2 VER 1:40.987
3 NOR 1:41.128
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

F1 2026

'F1 kan nieuwe motorregels ingrijpend veranderen'

De Formule 1 zou volgende week gesprekken gaan voeren met de teams over een idee voor een belangrijke wijziging in de motorreglementen van 2026. Door dat idee zou de angst moeten worden weggenomen dat auto's zonder energie komen te zitten.

Bahrain pit lane
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er is al een hele tijd veel te doen rond de reglementen voor 2026. In dat jaar worden nieuwe regels geïntroduceerd rond de aerodynamica en het chassis, maar ook het motorreglement gaat op de schop. Het idee is dat er vanaf 2026 motoren worden ontwikkeld waarbij er een 50/50-verdeling is tussen de verbrandingsmotor en de accu, maar The Race meldt nu dat er volgende week wordt gesproken over een belangrijke wijziging van de motorreglementen.

Zo zou de angst moeten worden weggenomen dat auto's herhaaldelijk zonder energie komen te zitten. De grootste zorg is dat er niet genoeg energie vergaard kan worden om de accu's zo veel te gebruiken als de teams zouden willen. Op bepaalde circuits, zoals Monza, zijn er namelijk zorgen dat de auto's halverwege het rechte stuk zonder energie komen te zitten.

Sommige fabrikanten geloven naar verluidt dat de huidige reglementen genoeg zijn om problemen op de meeste circuits te voorkomen, al is niet iedereen daarvan overtuigd. De eerder genoemde publicatie meldt dat, als onderdeel van een poging om het risico op problemen tijdens races te minimaliseren, er een voorstel is ingediend voor discussie tijdens de vergadering van de F1 Commission van volgende week om een grote verandering in de regels door te voeren.

Het idee zou betrekking hebben op de races, terwijl de 50/50-verdeling wel van kracht zou blijven in de kwalificatie. Het voorstel zou zijn om het vermogen van de accu terug te brengen van de huidige 350 kW naar 200 kW. Hierdoor verschuift de verhouding tussen verbrandingsmotor en de batterij van 50/50 naar 64/36, waar de verhouding in het huidige F1-reglement 85/15 is. De gedachte hierachter is dat de energie die de accu heeft opgeslagen, over een veel groter deel van de ronde kan worden gebruikt, en dan vooral langer op de rechte stukken.

Het idee wordt gesteund door Red Bull-teambaas Christian Horner, die tegen The Race het volgende zegt. "Wat we wanhopig willen voorkomen, is een situatie waarin coureurs halverwege het rechte stuk moeten lift-and-coasten. Dat zal de coureurs frustreren. Het is slecht voor het spektakel en voor het racen. De FIA heeft alle informatie en om te wachten tot het begin van volgend jaar om iets te doen, is aantoonbaar te laat. We hebben nog acht maanden om dingen te regelen."

"Ik denk dat de FIA duidelijk iets begint te zien dat hen zorgen baart. Het is alleen maar goed dat ze het aanpakken met nog voldoende tijd, die er nog steeds is, voor de introductie van de regels van volgend jaar." Er moet wel worden aangetekend dat het zeer lastig is om deze regels aan te passen. Er is namelijk een supermeerderheid van de fabrikanten nodig in de F1 Commission, om deze wijziging door te voeren. Het kan dus zomaar zijn dat dit een groot onderwerp gaat worden de komende tijd, zeker op het politieke vlak.

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    flac

    Hhahaah wat een ongelooflijk slechte zaak dit, de institutionele arrogantie van de FIA. Eerst verkondigd RedBull zogenaamd onzin (want ze hebben nog nooit een motor gebouwd...). Dan wordt er toch maar voor actieve aerodynamica gekozen om problemen te voorkomen en nu dit.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Ernesto Vos

    Ze hadden deze reglementen nooit moeten introduceren. Hybride motoren ok maar een 50/50 verdeling slaat nergens op. Synthetische brandstoffen heeft meer toekomst dan electrisch rijden. Formule E is voor electrisch rijden en F1 voor brandstof motoren( hybride) .

x
GP België Uitslag sprintkwalificatie Formule 1 GP België