Het is 29 september 2002, de Grand Prix van de Verenigde Staten staat op de planning. Michael Schumacher is vijf races geleden al wereldkampioen geworden en Ferrari heeft de constructeurstitel ook al in de zak. Aan het begin van het weekend heeft Ferrari gezegd dat ze geen teamorders zullen uitdelen in deze race. Schumacher start de race vanaf poleposition met zijn teamgenoot, Rubens Barrichello, naast hem op de tweede plek. De twee Ferrari's domineren de wedstrijd en blijven seconden voor op de rest van het veld. Het gat tussen Barrichello en Schumacher schommelt tussen één en vier seconden. De Braziliaan komt maar niet dichterbij. Toch weet Barrichello de race te 'winnen'. Net voor de finish neemt Schumacher namelijk gas terug en zo krijgt de Braziliaan zijn vierde overwinning van het seizoen letterlijk cadeau. Schumacher finisht elf duizendsten achter zijn teamgenoot, de krapste finish in de Formule 1 sinds er tot in duizendsten van seconden wordt gemeten en eentje waar naderhand veel over te doen was. Eerder in het seizoen had Barrichello hetzelfde gedaan voor de Duitser. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk kreeg de Braziliaan teamorders van Ferrari. Hij moest Schumacher voorbij laten gaan zodat hij de maximale punten zou scoren voor het kampioenschap.
De overwinning in de Verenigde Staten was dus een bedankje van Schumacher aan Barrichello. Al deed de Duitser er na de Grand Prix een beetje geheimzinnig over. "Het einde van de race was niet gepland. We probeerden tegelijkertijd over de streep te komen maar dat lukte net niet. We wisten niet wie er gewonnen had totdat we uit de auto stapten. Rubens verdiende het gewoon om deze race te winnen", vertelde Schumacher na afloop van de Grand Prix. Ook Barrichello verkondigde dat er niks was afgesproken. "Ik kwam aan in de laatste bocht, ik wist niet wat ik moest doen, er was niks gezegd. Michael was gewoon heel aardig om ons tegelijkertijd te laten finishen. Ik gok dat ik een beetje voor hem finishte, wat kunnen we zeggen?" In de nasleep van deze controversiële overwinning werd door de FIA besloten dat teamorders in 2003 werden verboden. In het regelboek werd de zin: "Teamorders die de uitkomst van een race kunnen beïnvloeden worden verbannen." Toch vonden Formule 1-teams daar weer iets op. Zo werd er bijvoorbeeld gebruikt gemaakt van codeberichten om auto's te laten stuivertje wisselen. In 2010 werd de regel door de FIA geschrapt omdat de organisatie vond dat er geen goede manier was om teamorders te definiëren. Vanaf dat moment staat er niks meer over teamorders in de voorschriften en zijn teams vrij om coureurs op te dragen om te wisselen wanneer ze willen.
Meest gelezen