Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

F1-teams en FIA bereiken akkoord over nieuwe regels rond 'meatballvlag'

Na gesprekken tussen de teams en de FIA na de straf van Fernando Alonso in de Grand Prix van de Verenigde Staten zijn nieuwe regels tot stand gekomen.

Alonso US
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De FIA en de Formule 1 teams hebben overeenstemming bereikt over aanpassingen van het gebruik van de zwarte met oranje vlag, oftewel de meatballvlag, na de controverse rondom Fernando Alonso in Austin.

Alonso kreeg na de race in Austin een tijdstraf van 30 seconden nadat Haas protest had ingediend tegen Alpine, omdat Alonso met een beschadigde auto naar de finish was gereden. In vergelijkbare situaties kreeg Haas F1 de meatballvlag te zien, en dat vond het team oneerlijk. Alonso kreeg na de race alsnog een straf die later door een protest van Alpine weer werd ingetrokken. De situatie schreeuwde om duidelijkheid.

De zwarte met oranje vlag, die al lange tijd deel uitmaakte van het reglement, werd de laatste jaren nauwelijks meer gebruikt. Pas in 2022 kwam de vlag weer in beeld. Tijdens een bijeenkomst tussen teammanagers/sportdirecteuren en de FIA in Mexico, kwamen ze met elkaar overeen om de werkwijze voor het gebruik van de vlag te wijzigen.

De nieuwe regels

RacingNews365 heeft begrepen dat de teams twee opties werden voorgelegd over het gebruik van de zwart met oranje vlag. Optie één was om door te gaan met de huidige werkwijze, namelijk om de FIA zelf toezicht te laten houden op het al dan niet inzetten van de vlag. De tweede optie was om de teams zelf te laten beslissen of hun bolides gevaarlijk zijn of niet.

In het laatste geval is het aan de teams om verantwoordelijk te handelen wanneer zij van mening zijn dat een auto aanzienlijke schade heeft opgelopen en om te beslissen of deze door mag rijden.

Naar verluidt lieten de teams weten zich in een betere positie te bevinden om de veiligheid van de auto te beoordelen met alle telemetrie, gegevens en sensoren die ze tot hun beschikking hebben om eventuele probleemgebieden te identificeren.

Als de teams hun auto's niet naar binnen halen wanneer de FIA van mening is dat ze in een potentieel gevaarlijke staat verkeren, zal het bestuursorgaan de zwarte en oranje vlag echter alsnog zwaaien.

RacingNews365 heeft begrepen dat een rapport over de zwarte en oranje vlagg is aangevraagd door FIA-president Mohammed Ben Sulayem in de hoop dat er een goed regelgevend kader wordt opgesteld.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game

Formule 1 GP Mexico 2022 RN365 Nieuwsdossier

7 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Exclusief Verstappen pareert Leclerc: 'Hij verloor de F1-wereldtitel al eerder'