Wat Martin Brundle betreft was er geen enkele noodzaak om de start van de Formule 1 Grand Prix van Monaco uit te stellen. Die mening was Brundle althans op het moment zelf toegedaan", zo legt hij verontwaardigd uit in zijn column voor Sky Sports : "Het uitstellen van een race door weersomstandigheden die er nog aan zitten te komen, is onnodig", zo begint hij. "We hebben virtuele en fysieke safety cars, we hebben rode vlaggen, pitstopcrews die in twee seconden banden kunnen verwisselen én we hebben twee typen regenbanden om al dat soort zaken het hoofd te bieden." "Een betrouwbare bron vertelde me dat er flinke discussies waren tussen de mensen van Race Control toen we allen onzeker waren over wat er ging komen. Dit verklaart waarschijnlijk ook voor een groot deel het gebrek aan actie en informatie en is tevens de reden waarom we niet zoals zo vaak de safety car het circuit hebben zien verkennen in dit soort omstandigheden." Brundle is van mening dat de FIA snel moet ingrijpen en misschien wel de structuur moet omgooien. "De FIA heeft, voor het welzijn van de F1, één vaste en geschikte wedstrijdleider nodig, met tenminste één understudy. Daarnaast heeft men één vaste inspecteur van het circuit en alle systemen nodig, plus een actieve en efficiënt werkende communicatie-afdeling. Ik beschouw dat zelf als iets wat de hoogste prioriteit verdient." Brundle is van mening dat dit soort problemen er altijd al aan zat te komen, misschien wel vanaf het moment dat begin 2019 wedstrijdleider Charlie Whiting overleed: "Het was onvermijdelijk doordat we zoveel races hadden, waaronder ook last-minute uit de grond gestampte evenementen vanwege het coronavirus, zonder een duidelijke structuur en zonder de juiste middelen voor de FIA."
Brundle hekelt gebrek aan transparantie
Is het überhaupt mogelijk om de wankele positie van de wedstrijdleiding binnen de FIA een steviger fundament te geven? "Wat er gebeurde met Michael Masi in de nasleep van Abu Dhabi heeft de positie van wedstrijdleider vergiftigd. Hij was als de rechterhand van Whiting de juiste man op de juiste plek, maar de FIA en de F1 overvleugelden hem te vaak, waardoor de autoriteit van de wedstrijdleiding in het geding kwam, dat terwijl dat essentieel is." Tot slot trekt Brundle nog een keer fel van leer tegen het handelen van de wedstrijdleiding tijdens de F1 GP van Monaco, of meer bepaald tegen het uitblijven daarvan: "Om 20:03 uur werden we er door de FIA van op de hoogte gebracht van dat de startlichten door de hevige regen niet werkten en dat er daarom voor een rollende start werd gekozen." Prima, zo oordeelt Brundle, maar waarom kende niemand die reden? "Als dat kenbaar was gemaakt bij de media, bijvoorbeeld via onze simpele, maar effectieve WhatsApp-groep, dan hadden we tientallen miljoenen fans van over de hele wereld adequaat daarvan op de hoogte kunnen stellen en dan waren bepaalde keuzes veel logischer geweest."
Meest gelezen