Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari wil met deze nieuwe onderdelen Red Bull gaan verslaan

De Formule 1-coureurs en hun teams hebben op papier een vrij weekend, maar in de praktijk wordt er natuurlijk in de fabrieken met man en macht gewerkt aan de F1-bolides. Ferrari zit niet stil en komt in Silverstone met enkele updates, zo onthult onze technische F1-analist Paolo Filisetti.

Na negen Formule 1-Grands Prix in 2022 kan Ferrari met gemengde gevoelens terugkijken op de start van het seizoen. Aan de ene kant hebben de Italianen bewezen dat ze een snelle auto hebben gebouwd, met zes polepositions tot gevolg, maar aan de andere kant wordt die snelheid op zaterdag niet altijd omgezet in winst op zondag. Bovendien spelen betrouwbaarheidsproblemen Ferrari dit jaar ook regelmatig parten. Volgend weekend, tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië, hoopt Ferrari een volgende stap te kunnen zetten door een aantal updates door te voeren. Zo is een nieuw onderdeel dat Charles Leclerc in Canada al uitprobeerde, een lichtere achtervleugel, goedgekeurd en zal deze op Silverstone op beide auto's verschijnen. Zie de verschillen tussen de oudere en nieuwere versie op de tekeningen hieronder. De vorige Ferrari-achtervleugel was duidelijk minder rond en juist scherper in de hoeken dan de nieuwe versie. Verder zien we dat de diepte van de 'lepel' in het midden van het onderste element minder is geworden. Dit is gedaan om de drag op de rechte stukken te verminderen.

Nog meer updates bij Ferrari

Niet alleen de achtervleugel wordt definitief aangepakt door het team uit Maranello. Tijdens het Britse Grand Prix-weekend, dat door Ferrari in 2018 voor het laatst winnend werd afgesloten, zal namelijk ook de vloer en de diffuser veranderd worden. De afgelopen maanden lagen deze onderdelen onder de loep in de fabriek, met als doel om op de rechte stukken minder last te hebben van drag, waardoor de auto minder moeite heeft om een 'gat in de lucht te slaan' en daardoor in theorie harder zal gaan op het rechte stuk. Tegelijkertijd moeten de downforce levels door de nieuwe updates minstens van hetzelfde niveau blijven. Behalve vanwege de bovenstaande redenen, wil Ferrari met de nieuwste updates aan de vloer en diffuser het inmiddels alom bekende fenomeen porpoising verder terugdringen. Door de auto er minder gevoelig voor te maken, kunnen de Italianen de rijhoogte aanpakken en verlagen. En hoe lager de auto bij de grond staat, hoe meer downforce er in theorie gegenereerd kan worden.

Zien we al een voorproefje op 2023?

Al met al zitten Ferrari en Red Bull qua materiaal, afgezien van de betrouwbaarheid, zeer dicht op elkaar. De ontwikkelingen die komend weekend gepland staan, hebben als doel om een competitief voordeel op de ander te bouwen, waarvan de komende vijf à zes races kan worden geprofiteerd. Daarna wordt het tijd voor de laatste updates van het jaar, waarmee de partijen een eindsprint in hopen te zetten in de strijd om het kampioenschap. Tegelijkertijd is het goed denkbaar dat zowel Ferrari als Red Bull al bezig is met het leggen van het fundament voor de bolides van 2023. Aangezien deze twee teams de nieuwe generatie F1-bolides en de bijbehorende regels het beste hebben geïnterpreteerd, kunnen deze evoluties van de huidige bolides dus misschien al de basis vormen voor de toekomstige aerodynamische concepten die Red Bull en Ferrari willen gaan gebruiken.

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
Breaking De salarissen van de F1-coureurs in 2024