Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA deelt statement na commotie over voorvleugels McLaren en Mercedes

De FIA heeft een statement gedeeld over het mogelijk bewegen van de voorvleugels van McLaren en Mercedes. De internationale autosportfederatie geeft in ieder geval aan dat de tests met de speciale camera's tenminste tot en met Singapore zullen plaatsvinden.

Norris FP2 Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is en blijft een veelbesproken in de F1-paddock: buigen de voorvleugels van, voornamelijk, McLaren en Mercedes nu te veel door of niet. Tijdens het Grand Prix-weekend op Spa-Francorchamps werd er zelfs met speciale camera's gecheckt of bepaalde teams niet te veel beweging hadden in hun voorvleugels, al zijn de resultaten daarvan (nog) niet bekend.

In Italië spraken de teambazen van Red Bull en Ferrari zich uit over de kwestie. Daarbij zei Christian Horner het volgende: "Het is een kwestie voor de FIA. We laten het dus aan hen over en vertrouwen erop dat zij het oplossen." Frederic Vasseur voegde daar nog aan toe: "Ik ga erover praten met Nikolas Tombazis (technische man bij de FIA red.), maar we moeten het besluit van de FIA respecteren, óók dat we de discussie voeren."

De internationale autosportfederatie deelt nu het volgende statement met RacingNews365: "De FIA onderzoekt de voorvleugels tijdens elk evenement met talloze controles met betrekking tot het relevante technische reglement. Alle voorvleugels voldoen momenteel aan de reglementen van 2024. Sinds de GP van België heeft de FIA tijdens de eerste en tweede vrije training extra data verzameld om het dynamische gedrag te beoordelen, met behulp van een door de FIA voorgeschreven videocamera die delen van de voorvleugel vastlegt die niet zichtbaar zijn met de officiële camera's van de FOM."

'Uitdagend gebied'

"Dit gaat in ieder geval door tot en met Singapore om er zeker van te zijn dat elk team de verplichte FIA-camera heeft gebruikt op verschillende soorten circuits." Daarbij doelt de FIA op circuit variërend van lage tot zeer hoge downforce. "Dit zorgt voor een grote database, waardoor de FIA een zo objectief mogelijk beeld kan schetsen van de situatie en de verschillen kan vaststellen tussen de verschillende dynamische patronen die op het circuit worden waargenomen."

"Daarbij is geen enkel onderdeel oneindig stijf en daarom zijn er belasting-doorbuigingstesten opgenomen in het reglement. De voorvleugel is door de jaren heen een uitdagend gebied geweest, omdat de aerodynamische belasting per deelnemers varieert. Het is daarom moeilijk om de juiste balans te vinden die representatief is voor alle constructies van de verschillende voorvleugels."

De internationale autosportfederatie sluit met het volgende af: "De FIA heeft het recht om nieuwe tests in te voeren als er onregelmatigheden worden vermoed. Er zijn geen plannen voor maatregelen op de korte termijn, maar we evalueren de situatie met het oog op de middellange en lange termijn."

Ook interessant:

Red Bull werkte een dramatische Grand Prix van Italië af, met felle kritiek van Max Verstappen tot gevolg. Maar wat is er toch allemaal aan de hand bij de renstal uit Milton Keynes? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na machteloze race Verstappen in Bakoe