Op woensdagavond kwam in Parijs het hoogste FIA-orgaan, de World Motor Sport Council (WMSC) samen om over enkele regelwijzigingen te beslissen. Zo bekrachtigden ze dat er versoepelingen kwamen op de motorreglementen, die we eerder al uitvoerig bespraken. Andere regelwijzigingen die het WMSC heeft bevestigd, zijn bijvoorbeeld de veranderingen aan de opzet van de persconferenties. Vanaf heden keren de donderdagse persconferenties namelijk weer terug in de Formule 1. Daar begint men mee tijdens het GP-weekend in Groot-Brittannië.
Ophef omtrent Ferrari zorgt voor aangescherpte regels
Verder zien we dat de regels omtrent testdagen zijn aangescherpt, nadat er wat ophef was ontstaan over een Pirelli-test van Ferrari begin mei, waar ze misschien een niet eerder gebruikte vloer zouden hebben uitgeprobeerd, wat volgens de regels niet mag. Het team claimde de vloer echter al eens in een vrije training te hebben gebruikt, waardoor het weer wel zou mogen volgens de regels. De FIA heeft in de regels nog eens uitgebreid en helder opgeschreven dat er geen nieuwe onderdelen mogen worden geïnstalleerd tijdens een bandentest. Dit mag alleen als FIA hier vooraf schriftelijk toestemming voor geeft. Ook mogen er geen set-upveranderingen worden gemaakt die de teams een competitief voordeel geven. Alleen als dit bevorderlijk is voor het testen van de banden en hier vooraf met Pirelli over is gediscussieerd is dit toegestaan. Als er schade optreedt tijdens een test, dan mogen er eveneens alleen oude onderdelen worden geïnstalleerd ter vervanging.
Aangescherpte flexibiliteittests
Een volgend punt waarop het in dit geval technische reglement is aangepast, is de flexibiliteit van de zogeheten 'beam wing' bij de achtervleugel. Zie de foto hieronder. Het zijn de twee horizontale elementen die in de breedte tussen de banden, links en rechts van de uitlaat, lopen. Dit onderdeel keerde dit jaar door de nieuwe technische reglementen terug op de bolides, na jaren van afwezigheid. Na negen raceweekenden worden de regels qua flexibiliteit stevig aangescherpt. Aan het begin van het jaar mocht het onderdeel nog 5 millimeter buigen op het moment dat er tijdens de test een kracht van 60N (Newton) werd uitgeoefend op de beam wing. Vanaf heden is dat nog meer 3 millimeter bij een kracht van 150N.
Tot slot
In Miami moest Aston Martin de F1-race met beide auto's uit de pitstraat starten, omdat de brandstof te laat op temperatuur was. In Spanje was Red Bull bijna de klos, maar was de brandstof van Max Verstappen net op tijd warm zodat hij alsnog naar de grid kon. Om dat soort situaties te voorkomen zijn de regels wat versoepeld. Normaal moet de brandstof minimaal tien graden kouder zijn dan de buitentemperatuur. In Miami en Spanje lag deze zo hoog (rond de 35 graden Celsius) dat de brandstoftemperatuur relatief hoog moest zijn (minimaal 25 graden Celsius). Bij zulke warme races vervalt nu de regel en hoeft de brandstoftemperatuur minimaal 20 graden te zijn. Overigens zal dat in Silverstone geen probleem vormen, want de buitentemperaturen zullen naar verwachting niet boven de twintig graden Celsius uitkomen. Tot slot zijn er wat wijzigingen doorgevoerd aan de regels omtrent de zijspiegels van de F1-bolides, om er zo voor te zorgen dat de coureurs meer zicht hebben van wat er achter zich gebeurt.
Meest gelezen