Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

FIA kondigt meerdere F1-regelwijzigingen en -verduidelijkingen aan

De FIA gaat enkele dingen aanpassen. Het gaat vooral om technische reglementen, terwijl er ook enkele sportieve reglementen zijn verduidelijkt.

Saudi 2022 start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Op woensdag kwam de World Motor Sport Council, het hoogste FIA-orgaan, in Groot-Brittannië bij elkaar om diverse onderwerpen te bespreken. Zo werden er verschillende FIA-kalenders goedgekeurd, maar ook werd er specifiek naar de Formule 1 gekeken.

Tijdens en na afloop van de GP van Japan was er veel ophef. Ten eerste over de kraanwagen op de baan en ten tweede over de puntentelling, waardoor er verwarring ontstond over de wereldtitel van Max Verstappen. Had hij deze nou wel of niet gewonnen?

De FIA bevestigt nogmaals dat er een analyse wordt uitgevoerd en dat er al enkele procedurele problemen zijn ontdekt, die 'op de korte en medium termijn worden gecorrigeerd'. De komende dagen zullen de bevindingen worden gedeeld met het publiek.

Veranderingen

Verder zien we vooral op technisch vlak enkele wijzigingen met het oog op 2023. Het WMSC heeft wijzigingen aan de zijspiegels goedgekeurd. Deze zullen volgend jaar groter zijn, zodat coureurs meer kunnen zien achter zich.

Na de megacrash van Guanyu Zhou in Groot-Brittannië kondigde de FIA al aan dat deze in de toekomst versterkt zouden worden. Deze regels zijn nu verder aangescherpt en verduidelijkt door de autosportbond.

In de sportieve reglementen zien we een toevoeging waarin staat dat een F1-auto die op het circuit 'achter is gelaten' tijdens een onderbreking (rode vlag) misschien weer kan worden toegelaten tot de race zodra de race wordt hervat, mits de auto niet vanwege een mechanisch defect of schade was achter gelaten.

De FIA benadrukt dat dit alleen geldt bij een rode vlag. Als iemand uit zijn auto stapt en de race is niet onderbroken, dan wordt deze wagen beschouwd als buiten competitie zijnde.

Verduidelijkingen

Tot slot heeft de FIA de sportieve regels verduidelijkt. Hierbij is gekeken naar de manier waarop de startposities op de grid worden bepaald in het geval van (vele) straffen. Dit jaar was er meer dan eens ophef toen veel verschillende coureurs op verschillende momenten motoronderdelen wisselden. Wie moest er nou wel of niet achteraan starten?

De oude versie van de reglementen schreven voor dat een coureur die in een keer 15 of meer plaatsen gridstraf kreeg, per definitie achteraan moest starten. Door op verschillende momenten motoronderdelen te wisselen (en dus niet in een keer 15 of meer plaatsen straf, maar bijvoorbeeld twee keer tien plaatsen te incasseren), leek het erop dat een coureur een 'back of the grid' straf zo kon omzeilen.

Dat was niet zo, maar om verwarring te voorkomen, zijn de regels aangepast. Er wordt nu namelijk gerefereerd naar 'cumulatieve gridstraf van 15 plekken of meer' en het proces om de grid 'op te vullen' is nu in detail uitgelegd door de FIA.

Eerst worden de namen van alle coureurs met vijftien of minder plaatsen gridstraf 'ingevuld' aan de hand van hun kwalificatieresultaten. Daarna worden de straffen van de coureurs die er een hadden erbij opgeteld. Daar waar gaten ontstaan worden de coureurs zonder straffen vervolgens natuurlijk naar voren geschoven.

Mochten twee coureurs met een straf op dezelfde positie uitkomen, dan wordt de snelste (aan de hand van de tijden in de kwalificatie) een plek naar voren geschoven.

Als er coureurs zijn met meer dan vijftien plekken gridstraf, dan worden deze daarna 'ingevuld' op de startgrid. Zij zullen altijd achter de andere coureurs (die met minder dan vijftien plekken gridstraf) starten. Alle coureurs met meer dan vijftien plekken gridstraf of meer strijden onderling nog voor de beste tijden in de kwalificatie, aan de hand van welke hun namen achteraan de grid worden ingevuld.

Ook interessant:

Deze straffen eist McLaren voor het 'vals spelende' Red Bull

McLaren wil graaf straffen zien voor Red Bull, dat volgens de FIA het budgetplafond in 2021 heeft overschreden. In de onderstaande video bespreekt Joris Mosterdijk de eis van McLaren-baas Zak Brown.

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

14 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
EXCLUSIEF Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"