Vlak na de start van de Grand Prix van Japan werd er door crashes in de regenachtige omstandigheden al snel met gele vlaggen gezwaaid. Even later kwam de safety car en uiteindelijk zou een rode vlag de race lang stilleggen. Toen er nog auto's op het circuit reden, kwam er echter al een kraan het asfalt op om één van de bolides te ruimen. Dit schoot de coureurs, vooral Pierre Gasly, in het verkeerde keelgat. Sinds het fatale ongeluk van Jules Bianchi in 2014, uitgerekend op Suzuka, werden er pas kranen, tractors en dergelijke het circuit op gestuurd als alle coureurs weer in de pitstraat waren. Het levensgevaarlijke incident werd direct na de GP van Japan dit jaar onderzocht en de FIA komt nu met maatregelen om de veiligheid in de koningsklasse te verbeteren. Onder meer nieuwe safety car-regels, verbeterde apparatuur (ook op de bergingsvoertuigen) en enkele teamverplichtingen moeten zorgen voor een veiligere sport. Daarnaast wordt de roulatie van de FIA-wedstrijdleiders gestopt voor de rest van het seizoen en blijft Niels Wittich de wedstrijdleider tot en met de GP van Abu Dhabi.
De maatregelen van de FIA
De maatregelen die vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten gelden: Er zal informatie worden gedeeld met de teams middels een bericht van de FIA intercom: een notificatie zal worden verstuurd als er een bergingsvoertuig op het circuit is. Teams zijn verplicht dit door te geven aan hun coureurs op de volgende wijze: 'Een bergingsvoertuig is op het circuit in bocht X'. Een (virtual) safety car monitoring window laat de status van alle Formule 1-bolides op het circuit achter de SC en in de pitstraat zien. Het volgsysteem wordt gebruikt door zowel Race Control als door de ROC (FIA Remote Operations Centre). De procedures van Race Control krijgen een update, waardoor de takenverdeling duidelijker moet worden onder een SC- of VSC-periode. Het moet vooral duidelijker worden wie de auto's richting de pitstraat in de gaten houden en wie de auto's achter een safety car in de gaten houden. Ook wordt de lengte van de 'SC-trein' gemonitord. De wedstrijdleider van de FIA zal de gebeurtenissen tijdens de GP van Japan aankaarten in de coureursbriefing voor de GP van de VS. Hierbij legt hij uit wat de oplossingen zullen zijn zodat eenzelfde situatie niet meer voor zal komen. Ook worden de regels die gelden als er achter de safety car wordt gereden en als er met de rode vlag wordt gezwaaid nogmaals doorgenomen met de courerus. Later komen er nog een aantal andere maatregelen bij: Een dynamische Virtual Safety Car: een nieuwe functie van de VSC, waardoor de deltasnelheid waar de coureurs zich aan moeten houden aangepast kan worden in de sector of sectoren waar zich een incident heeft voorgedaan. Samen met de F1-teams wordt er gekeken naar de straffen omtrent coureurs die zich niet houden aan de regels bij gele vlaggen, safety cars en dergelijke. Het gebruik van sponsorborden, de aanleg hiervan, de locaties op het asfalt en de gebruikte materialen worden onder de loep gelegd. Alle bergingsvoertuigen krijgen veiligheidslichten (F1 regenlichten) De pitstopsregels tijdens een safety car gaan op de schop. Wat er verandert, lees je hier . Daarnaast zal Niels Wittich dus de taak van wedstrijdleider op zich nemen voor de rest van het seizoen. Tot aan dit weekend werd er nog gerouleerd met Eduardo Freitas, maar hij komt in ieder geval dit seizoen niet meer in actie.
FIA-reglementen worden herzien na titelwinst Verstappen
Het was na de Grand Prix van Japan ook nog eens onduidelijk of Max Verstappen al wereldkampioen was. Er was veel verwarring over de reglementen, al legt de FIA nu uit dat ze alles volledig volgens de regels hebben gedaan. Wel gaan ze de regels mogelijk veranderen/verduidelijken, zodat eenzelfde verwarrende situatie in de toekomst niet meer voor zal komen. Wat er precies wordt veranderd, dat wordt duidelijk als de nieuwe Sportieve Reglementen worden onthuld.
Meest gelezen