Het is vaak geschreven en benoemd: in 2025 staan de teams voor de opgave om twee auto's naast elkaar te ontwikkelen dan wel te ontwerpen. Immers, de auto van 2025 zal doorontwikkeld moeten worden om de aansluitingen gedurende het lopende seizoen te behouden, maar voor 2026 moet een compleet nieuwe auto gebouwd worden.
Toch lijken de twee projecten misschien meer verband met elkaar te kunnen houden. Twee teams hebben al een manier gevonden waarop het ontwerp van 2025 wel degelijk ook relevant kan zijn voor het ontwerp van 2026, zodat er sprake kan zijn van enige carry over. Het gaat hierbij om Ferrari en McLaren.
Ferrari investeerde fors in een pull rod-ophanging voor de voorkant van de bolide, waarmee het de filosofie volgt die ook ten grondslag ligt aan de auto voor 2026. McLaren werkt ondertussen aan een extreem concept voor de nieuwe MCL39 van 2025, wetende dat die inspanningen niet helemaal overbodig zullen zijn als de focus verlegd wordt naar 2026.
Op aerodynamisch vlak worden de auto's, even los van de systemen die betrekking hebben op actieve aerodynamica, een stuk eenvoudiger door het wegvallen van de zogenaamde Venturi-kanalen onder de auto. In een zeker opzicht worden de auto's qua aerodynamica en het mechanische platform een soort 2.0 versie van de auto's van 2021, het laatste jaar voordat ground effect terugkeerde in de sport. Dat heeft dan vooral betrekking op de stijfheid en de responsiviteit van de wielophangingen.
Het is daarbij heel aannemelijk dat we auto's gaan zien waarin het principe van rake weer naar voren komt. De vloer kent volgens dat principe een hellend profiel, waarbij de voorkant lager ligt dan de achterkant, waarbij de voorwielophanging even stijf zal worden afgesteld als de achterwielophanging.
Aerodynamisch gewin via de bovenkant van de auto (via bodywork) dient afgestemd te worden met aerodynamisch gewin via de vloer door te variëren in rijhoogten. Dat uitgangspunt zal de basis vormen voor de toepassing van actieve aero in 2026.
Vanuit dit perspectief is het implementeren van nieuwe concepten die een goede balans voor de bolides van 2025 garanderen een investering die niet enkel gericht is op het komende seizoen, maar op die manier worden bepaalde middelen ook handig ingezet met het oog op 2026, met niet in de laatste plaats het middel 'tijd'.
Wat verdient Max Verstappen in de Formule 1? Bekijk hier alle salarissen van de F1-coureurs in 2025!
Salarissen F1-coureurs 2025Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!