Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan

Formule 1-regels: Formule 1-kwalificatie

De Formule 1-kwalificatie is de belangrijkste training voor de coureurs. Tijdens de kwalificatie wordt de startopstelling voor de race van zondag bepaald. De kwalificatie is onderverdeeld in drie delen, waarin de startpositie voor de race wordt bepaald aan de hand van de snelste rondetijd van de coureur.

Hamilton-pole-aus

Q1 – Alle twintig Formule 1-coureurs mogen deelnemen aan deze sessie, die achttien minuten in beslag neemt. Ze mogen zoveel ronden rijden als ze willen - de snelste rondetijd geldt voor de uitslag. Na afloop van de sessie vallen de langzaamste vijf coureurs af. Zij starten de race zondag vanaf de posities zestien tot en met twintig.

Q2
– De overgebleven vijftien auto’s gaan door naar het tweede deel van de kwalificatie, genaamd Q2. Van daaruit zullen de rapste tien doorgaan naar het derde segment van de kwalificatie. De Formule 1-coureurs hebben vijftien minuten de tijd om een rondetijd neer te zetten. De coureurs die na die tijd buiten de top tien vallen, starten de race vanaf posities elf tot en met vijftien.

Q3
– Het laatste deel van de kwalificatie wordt ook wel de ‘top 10-kwalificatie’ genoemd. De snelste tien rijders gaan de strijd met elkaar aan, met als inzet de poleposition - de eerste plaats op de startopstelling. De coureurs krijgen twaalf minuten de tijd om een tijd neer te zetten. Op basis van de uitslag starten de coureurs de race op zondag vanaf posities één tot en met tien.

Na afloop van de kwalificatie worden er met enige regelmaat gridstraffen uitgedeeld. Een coureur kan een gridstraf oplopen op twee manier: omdat hij zelf de regels heeft overtreden door zijn gedrag op de baan (gevaarlijk rijden, het negeren van gele vlaggen, etc.), maar ook vanwege technische overtredingen (te veel motoronderdelen verbruikt, een nieuw versnellingsbak geïnstalleerd, etc.).

Mocht de coureur die poleposition heeft getraind een gridstraf van bijvoorbeeld vijf plaatsen krijgen, dan start diegene vanaf P6. Logischerwijs schuiven de coureurs die plaatsen twee tot en met zes trainden, door naar de plekken één tot en met vijf. In het geval er een hele motor wordt gewisseld, dan start een coureur automatisch achteraan het veld. Mochten meerdere coureurs dat doen, dan start degene die dat als laatste meldde bij de FIA achteraan.

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull in actie met nieuwe coureur tijdens eerste training GP Spanje