Zoals verwacht zijn de teams overeengekomen om in 2021 een maximum budget van $ 145 miljoen in te voeren, dat in 2022 verlaagd wordt tot $ 140 miljoen. In de periode 2023-2025 wordt het maximum budget verder verlaagd tot $ 135 miljoen. Dit bedrag is exclusief de salarissen van de coureurs, de drie bestbetaalde stafleden en afdelingen als marketing en hr. De grote radicale verandering zit hem echter niet in het maximum budget, maar in de invoering van maatregelen die de ontwikkeling van de aerodynamica verminderen. De topteams worden hierbij het hardst getroffen. In een poging om het speelveld gelijkwaardiger te krijgen mogen zij minder ontwikkelen aan hun auto's. Er wordt een, nog nader te bepalen, aantal uren die in de windtunnel doorgebracht mag worden en aan R&D mag worden besteed opgesteld. Op basis van de eindpositie in het constructeurskampioenschap wordt hier quotum op losgelaten. Het kampioensteam mag aanzienlijk minder gebruik maken van deze faciliteiten dan de nummer laatst. De kampioen mag 90% van het quotum gebruiken, terwijl de nummer laatst 112,5% toegewezen krijgt in 2021. Een jaar later, in 2022, wordt het verschil nog groter: de kampioen mag slechts 70% van het quotum gebruiken, de nummer laatst 115%. Nieuwe teams krijgen hetzelfde quotum toegewezen als het laatste team uit het constructeurskampioenschap. In ruil hiervoor willen de fabrikantenteams regels voor het ontwerpen van onderdelen en het kopen van deze onderdelen door de kleinere teams. Hoe de teams dit vorm willen geven is nog niet exact duidelijk, maar waarschijnlijk wordt er gewerkt met een tokensysteem waarmee teams onderdelen mogen ontwikkelen of kunnen kopen zoals een versnellingsbak of ophanging. Het kopen van die onderdelen vertegenwoordigd een bepaalde waarde per onderdeel, die vervolgens wordt afgetrokken van het maximum budget van een team. Een team dat een versnellingsbak en ophanging koopt, zal een X aantal miljoen in mindering gebracht krijgen op haar maximale budget. De BBC meldt dat deze reglementen in de komende weken verder vormgegeven moeten worden. Verder is overeengekomen dat de auto's van 2020 ook in 2021 worden toegepast. Dit betekent dat de teams volgend seizoen met hetzelfde chassis aan de start verschijnen als dit jaar. In 2022 gaan de nieuwe reglementen in, met compleet nieuwe auto's De F1-weekenden worden mogelijk verkort tot twee dagen, in een poging om dit seizoen nog zoveel mogelijk races te verrijden. In het geval er minder races worden verreden dan 21 wordt het budget van $ 145 miljoen met $ 1 miljoen per race verlaagd. Komen er meer races bij dan wordt het budget met $ 1 miljoen per race verhoogd. Op het vlak van de ontwikkeling van de motoren in 2020 en 2021 is overeengekomen dat er een limiet komt voor het aantal uren dat fabrikanten gebruik mogen maken op de dyno. Tevens wordt het aantal upgrades dat tijdens het seizoen wordt ingevoerd verder verlaagd. Momenteel mag een motorleverancier drie upgrades introduceren zonder gridstraf.
Meest gelezen