Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Forse salarisverlaging voor Hamilton bij Mercedes'

Lewis Hamilton en Mercedes maakten maandag bekend dat ze nog een jaar langer met elkaar doorgaan. Het nieuwe contract leverde meer vragen dan antwoorden op. Is de liefde tussen alle betrokken partijen nog wel zo groot?

Niemand in de F1-wereld twijfelde eraan dat Lewis Hamilton ook in 2021 voor Mercedes zou racen. De Brit heeft nog één doel in de Formule 1 en dat is het recordaantal wereldtitels van Michael Schumacher uit de boeken rijden. Meer valt er ook niet meer te verbreken voor Lewis. Om dat te bereiken moesten Hamilton en Mercedes het echter wel eens worden over een nieuwe verbintenis. Een proces dat maanden in beslag nam, hetgeen bijzonder vreemd is voor een huwelijk dat al sinds 2013 bestaat. In het moeizame proces werd vaak met veel liefde over elkaar gesproken en gekeken naar de toekomst. Een toekomst die in 2021 begint, maar normaliter langer zou duren dan een jaar. Lewis gaf in 2020 meermaals aan dat hij nog zeker twee jaar door wil in de koningsklasse van de autosport. Mercedes-teambaas Toto Wolff verkondigde eveneens dat Lewis zijn man voor de toekomst is. Volgens hem de beste coureur, de succesvolste coureur en de man die perfect past bij Mercedes. Maar is dat nog wel zo anno 2021? Lewis liet zich het voorbije jaar vaak gelden op een manier die niet bij alle merken even goed valt. Vooropgesteld, het is zijn goed recht om zijn mening te geven, of die nu politiek is of niet. Alleen de wijze waarop hij de Formule 1 en Mercedes voor het blok zette viel niet bij iedereen goed. Hamilton's activiteiten op social media deden de wenkbrauwen menig maal fronzen, evenals zijn afwijkende kleding en dito boodschappen tijdens de Grand Prix-weekenden. Controverse, het is niet iets waar Mercedes op zit te wachten. Maar, mede ingegeven door Lewis zijn wensen en de ontwikkelingen in de wereld is er een stichting opgericht die kijkt naar het diversiteitsvraagstuk in de autosport. Een prima initiatief en een handreiking richting Lewis die naar verluidt flinke eisen stelde tijdens de onderhandelingen. Contractonderhandelingen duren normaal gesproken geen maanden. Dat is een kwestie van vraag en aanbod, waarin vaak het salaris het belangrijkste struikelblok is en de deal wordt aangevuld met zaken als bonussen, clausules, eigen sponsordeals en in het geval van Lewis ruimte voor zijn eigen activiteiten. In het geval van Hamilton vormde het salaris echter wel een belangrijk struikelblok in de onderhandelingen. De Brit was goed voor een jaarsalaris van $ 40 miljoen, maar Mercedes weigerde dit bedrag wederom te betalen. Is Hamilton zijn geld wel waard? En hoe kan je het verkopen dat één persoon binnen Mercedes zoveel geld verdient, terwijl het bedrijf kampt met de grote gevolgen van de coronacrisis? Het antwoord vanuit Duitsland was dat dit niet te verantwoorden viel en Lewis ook flink moet inleveren. Geen $ 40 miljoen per jaar, maar naar schatting 'slechts' $ 30 miljoen per jaar. En die liefde waarover gesproken wordt, is die nog wel zo groot? Mercedes moet, mits het dat wil, over enkele maanden wéér de hele poppenkast optuigen en met Hamilton om tafel om een deal voor 2022 te smeden. Wil het team dit nog wel? Heeft het F1-team dit überhaupt nodig? Als het zo overtuigd was dat dit het geval zou zijn, dan had het wel een meerjarig contract getekend. Een deal waarin voor Lewis een exit clausule opgenomen zou zijn, waarin stond dat hij eind 2021 zijn helm aan de wilgen kan hangen, mits de honger plots gestild is - iets dat allerminst een schande zou zijn na zo'n prachtige en glansrijke carrière. De grote winnaar van de eenjarige deal is niet Hamilton, maar Mercedes. De autofabrikant heeft het voor het zeggen en niet teambaas Toto Wolff. Het team heeft de rijders voor het uitkiezen, want iedereen wil in 2022 rijden voor het team én voor veel minder geld. Jonge helden als Max Verstappen, Lando Norris of George Russell - zij vormen de toekomst van de Formule 1. Allen begin twintig en met nog alles te winnen. De nieuwe generatie zaagt aan Hamiltons stoelpoten. Misschien nog niet op de baan, maar wel op papier en in de plannen van de teams. Check hier wat alle Formule 1-coureurs betaald krijgen in 2021.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin