Pierre Gasly vindt dat de FIA zijn leven op het spel heeft gezet tijdens de openingsfase van de Grand Prix van Japan. Een week na een levensgevaarlijk incident op het Formule 1-circuit van Suzuka, waarbij de AlphaTauri-coureur op hoge snelheid langs een kraan reed, blikt Gasly terug op het voor hem onacceptabele moment. In regenachtige omstandigheden zag hij de kraan pas laat, wat bijna zorgde voor een zware crash. Na afloop van de race deden de coureurs hun beklag en deed de FIA direct onderzoek. Daaruit kwamen verschillende bevindingen naar voren. Gasly werd ondertussen bestempeld als 'roekeloze coureur', vanwege zijn te hoge snelheid. Bijna twee weken later in de Verenigde Staten spreekt RacingNews365 exclusief met Gasly over het incident in Japan en wat er op dat moment in hem omging. "Ik ga niet liegen: toen ik voorbij die tractor reed, wist ik een seconde later dat ik twee meter verwijderd was van mezelf doodrijden", zo trapt hij het interview af. Gasly maakte in de openingsronde direct een pitstop vanwege schade aan zijn voorvleugel, veroorzaakt door de crash van Carlos Sainz. Toen hij het circuit weer opkwam, reed de rest van het veld achter de safety car. Normaal gesproken is er dan nog geen kraan op het circuit, maar dat weekend was dit - zonder dat Gasly dit wist - wél het geval. De AlphaTauri-coureur reed met 189 kilometer per uur langs de kraan. "Ik dacht dat ik vrij baan had en dat ik mijn delta kon gaan inhalen. Ik probeerde zo snel te gaan als ik kon, wat volledig ongepast was in deze situatie en met wat er op het circuit gebeurde." Na een uitgebreid onderzoek gaf de FIA toe dat het 'beter zou zijn als voertuigen pas later op het circuit waren gekomen'. Gasly is het niet eens met de ietwat gematigde toon van het veiligheidsorgaan. "Ik was woedend omdat ze mijn leven op het spel hebben gezet zonder dat ik het door had. "Dat was onacceptabel voor mij. Als ik het had geweten, dan maakt zo'n delta niet meer uit. Mijn leven is belangrijker dan elke seconde die ik goed kan maken achter de safety car. Vooral omdat er ook een rode vlag was."
FIA vond Gasly roekeloos rijden
Na afloop van de GP van Japan kreeg Gasly een tijdstraf van twintig seconden en twee strafpunten op zijn superlicentie. De reden? Te hard rijden terwijl er met de rode vlag werd gezwaaid. De FIA nam hier in mee dat Gasly zo snel aan het gaan was omdat hij 18 seconden langzamer was dan de safety car-delta, vóór het uitkomen van de pitstraat. De delta werd daarna niet gereset, waardoor hij veel sneller kón rijden. De Fransman geeft zelf ook toe dat hij aan het pushen was. "Daar ga ik niet over liegen en dat deed ik. Er was een mogelijkheid dat ik de macht over het stuur zou verliezen. In dat geval had het zomaar een ramp kunnen worden." Pas toen Gasly langs het incident scheurde, werd er met de rode vlag gezwaaid. Hij voldeed dan wel aan de delta van de safety car, maar de FIA oordeelde alsnog dat hij roekeloos heeft gereden en de vlaggen niet heeft gerespecteerd.
Onbegrip over inzetten kraan na rode vlag
Ondanks alle procedures en methoden om coureurs te waarschuwen voor incidenten op het asfalt vindt Gasly dat Race Control anders had moeten handelen. "Toen de rode vlag werd gezwaaid, begreep ik niet dat ze niet even wachtten tot we weer in de pitstraat stonden. Daarna hadden ze de tractors op het asfalt kunnen sturen", aldus de Fransman. "We stonden daar anderhalf uur lang, wat genoeg tijd was voor de kranen om de baan op te gaan en alles op te ruimen." Het incident was uitgerekend in Suzuka extra gevoelig: Jules Bianchi, jeugdvriend van Gasly, verongelukte daar in 2014 toen hij tegen een bergingsvoertuig botste in vergelijkbare weersomstandigheden. Gasly vervolgt: "Als we in deze omstandigheden aan een race beginnen, denken we in ons achterhoofd altijd aan wat er hier is gebeurd. Op hetzelfde circuit in dezelfde omstandigheden. Op een regenachtige dag in Suzuka met nog meer regen in aantocht, dan móét je er wel aan denken. Ik was gewoon woedend dat ze niet hebben geleerd van de gemaakte fouten, want daardoor zijn we Jules kwijt."
FIA grijpt in en komt met maatregelen
Het ongeluk van Bianchi heeft geleid tot introductie van de Virtual Safety Car (VSC), maar in 2023 wordt het systeem verder geëvalueerd. Hierbij moet er ook een 'dynamische VSC' komen, waarbij de deltasnelheid per sector kan verschillen om rekening te houden met incidenten op het circuit. Ook wordt er bekeken of de pit exit gesloten kan worden als er een Safety Car op het asfalt is. De pit exit zou dan alleen geopend worden als de SC er net voorbij is gereden, zodat de coureurs na een pitstop netjes aansluit achter de rest van het veld in de SC-trein. De overige maatregelen van de FIA zijn hier te lezen .
Meest gelezen