Sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië, halverwege juli, werd Mercedes steeds sneller en sneller op de rechte stukken. Red Bull krabde zich achter de oren en zocht lang naar een oorzaak van die ogenschijnlijke vermogenstoename. De motor van Mercedes was een veelbesproken onderwerp, maar sinds het Grand Prix-weekend in Brazilië gaat het ook over de achtervleugel van Lewis Hamilton. Volgens Christian Horner en co zou de achtervleugel van Mercedes namelijk te flexibel zijn en zou deze op de rechte stukken op hoge snelheid om kunnen buigen, waardoor de Silver Arrows op de rechte stukken een hogere topsnelheid zou kunnen halen.
Red Bull eerst zelf verdacht
Eerder in het jaar wees Mercedes juist met de vinger naar Red Bull, dat vervolgens haar achtervleugel aan moest passen omdat de FIA besloot de tests waarmee het de flexibiliteit mat aan te scherpen. De Mercedes-achtervleugel voldeed blijkbaar aan die tests, die worden uitgevoerd als de auto's stilstaat, maar tegelijkertijd is er volgens Red Bull dus iets niet in de haak. Men kaartte het de afgelopen weken aan bij de autosportfederatie, die de technische regels bepaalt en controleert of de teams er aan voldoen. Red Bull dreigde zelfs in protest te gaan en had naar eigen zeggen 'overtuigend' bewijs, maar deed dat niet toen het duidelijk werd dat de FIA naar de zaak zou gaan kijken. In Qatar onderzocht men inderdaad de achtervleugel van Mercedes en andere teams.
Geen gevolgen voor Mercedes of anderen
Die tests, waarbij er kracht wordt uitgeoefend op (bepaalde onderdelen van) de achtervleugel om te kijken hoe flexibel deze is, zullen door de FIA ook in Saoedi-Arabië worden uitgevoerd bij enkele bolides, zo heeft RacingNews365 begrepen. Ongeacht de resultaten van deze tests zullen flexibele achtervleugels, waar Mercedes volgens Red Bull dus gebruik van maakt, niet worden bestraft. Omdat Red Bull en de rest na de aanscherpingen eerder dit jaar ook drie races de tijd kregen om aanpassingen door te voeren, vond men het bij de FIA oneerlijk om nu per direct regelwijzigingen door te voeren. Men wil graag consistent handelen. Het betekent dat er tot aan het einde van het seizoen zonder gevolgen gebruik mag worden gemaakt van de huidige achtervleugels, die overigens nog steeds wel aan de aangescherpte tests van eerder dit seizoen moeten voldoen. Het onderdeel dat volgens Red Bull bij Merceddes 'flexibel' is, doorstaat die tests wel gewoon. Pas volgend jaar zullen er nieuwe tests worden geïntroduceerd, zo laat een woordvoerder weten aan deze website.
Huidige data ter informatie
De tests die de FIA deze races uit gaat voeren, lijken dus voor de kat z'n viool te zijn, maar dat is ook weer niet helemaal het geval. De autosportfederatie gaat namelijk op onderzoek uit en wil informatie verzamelen over de manier waarop de verschillende vleugels zich onder verschillende omstandigheden gedragen. Momenteel lijken de achtervleugels zich namelijk anders te gedragen tijdens de tests, dan ze op het circuit op hoge snelheden doen. Daar wil de FIA een oplossing voor hebben. Door middel van deze tests, kan men nieuwe tests opstellen voor volgend seizoen, waarmee de nieuwe achtervleugels kunnen worden gecontroleerd. Weliswaar zijn dat volledig nieuwe auto's, maar dan weet de FIA in ieder geval hoe ze de flexibiliteit van een (achter)vleugel op de beste manier kunnen controleren. Een woordvoerder van de FIA bevestigt dit aan RacingNews365 toen we daar naar vroegen. "De nieuwe tests zijn bedoeld om informatie te verzamelen en maken geen onderdeel uit van de regels waar de teams aan moeten voldoen. Wel kunnen ze leiden tot nieuwe criteria, die in de toekomst kunnen worden toegepast", aldus de autosportfederatie. Daarbij wil de FIA er wel voor zorgen dat de stijfheid, het gewicht en de kosten in balans blijven.
Meest gelezen