Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Grote en kleine F1-teams wederom in de clinch over potentiële nieuwe financiële regels

Geld, geld en nog eens geld. In de Formule 1-wereld is het heel belangrijk en er worden de laatste jaren stappen gezet om de uitgaven te verminderen. Een mogelijke volgende stap zou zijn om de salarissen van de coureurs aan te pakken en hier ook een maximum bedrag voor aan te merken. De topteams zijn daar niet heel blij mee. De kleinere teams zien het daarentegen wel zitten.

Het budgetplafond. De laatste weken word je er mee doodgegooid in de Formule 1, omdat een groot aantal teams wil dat deze verhoogd wordt vanwege de toegenomen inflatie. Een drietal teams is het daar niet mee eens. Genoeg daarover, maar toch ook niet helemaal. Op de achtergrond wordt er door de teambazen namelijk ook gesproken over een soort 'salarisplafond' voor de coureurs. Al een paar jaar zingt de term salarisplafond zo nu en dan rond in de Formule 1-paddock, maar men lijkt er steeds meer werk van te willen maken. Dit zou dan een vast plafond kunnen zijn voor alleen de salarissen, of het zou onder kunnen worden gebracht bij het algemene budgetplafond, waardoor het ene team bijvoorbeeld meer updates kan introduceren omdat het salaris van haar coureurs lager is dan die van een ander team.

Grote teams niet enthousiast

RacingNews365 maakte in Monaco een rondje langs de velden. Eerst vroegen we het aan de teambazen van de topteams. Wat vinden ze van het idee om een salarisplafond te introduceren. "Afgelopen maand zijn we inderdaad die discussie begonnen tussen de teams, de FIA en de Formule 1", zo laat Mattia Binotto van Ferrari weten. "We snappen dat het belangrijk is om de kosten terug te brengen." "Natuurlijk heb je niet alleen de coureurs en de top drie best betaalde werknemers (welke momenteel niet onder het budgetplafond vallen, red.), maar ook de krachtbron. Voor dat laatste zal er in de toekomst ook een budgetplafond komen. Ik denk echter niet dat er een makkelijke oplossing is, zeker voor het salarisplafond van de coureurs." "We zijn er over in gesprek, maar op de korte termijn gaat dat niet lukken. Er zijn namelijk contracten getekend en we kunnen die contractvoorwaarden simpelweg niet overtreden. Er zijn dan juridische implicaties, dus het is een hele discussie. Wel een belangrijke discussie", benadrukt de Italiaan. "Het proces zal wel een lange tijd in beslag nemen, maar we gaan dat proces zeker doorlopen." Zijn concullega van Red Bull, Christian Horner, klinkt nog minder enthousiast. "Het principe van een salarisplafond klinkt logisch, maar de toepassing is lastig. Dat zien we momenteel met het budgetplafond. Aan de huidige financiële regels moet nog heel veel worden gedaan en er zijn veel complicaties en complexe factoren. Er wordt naar mijn mening te veel nadruk gelegd op het budgetplafond." "Ik vind dat we moeten kijken naar de factoren die de kosten opdrijven. Het ontwikkelen van de bolides is nog steeds heel duur. De nieuwe motorregels, daar is ook niets goedkoops aan. Daardoor komt er weer meer druk te liggen op de financiële regels. Uiteindelijk hebben we straks meer personeel rondlopen op de financiële afdeling dan op onze ontwerpafdeling!" "We willen niet zien dat F1 een wereldkampioenschap der accountants wordt", vervolgt de Brit. "Liever een technisch of sportief wereldkampioenschap. We moeten de juiste balans zien te vinden en nog eens goed naar alle fundamentele aspecten kijken. Waarom kost het zoveel om deze bolides te bouwen?", zo vraagt hij zich hardop af. Tot slot vragen we het ook aan Andrew Shovlin van Mercedes. Hij is ook niet heel erg gecharmeerd van het idee. "De gedachte over een plafond kan goed zijn voor de sport en er wordt ook zeker over gepraat voor in de toekomst. Als je echter kijkt naar de huidige situatie en het budgetplafond voor de ontwikkeling, dan is het momenteel heel lastig om te zien hoe een salarisplafond in het huidige klimaat gaat werken." "Alhoewel het hele goede onderwerpen van discussie zijn en ze met een goede reden op de agenda staan, moeten we eerst bewijzen dat zo'n plafond kan werken voor de teams en voor de sport. Dat zou vanuit mijn oogpunt de prioriteit moeten hebben", aldus Shov .

Kleinere teams enthousiaster

Als we de ietwat kleinere Goden dezelfde vraag voorschotelen, zijn zij niet geheel verrassend wat enthousiaster over een salarisplafond. De coureurs van bijvoorbeeld Frederic Vasseur verdienen over het algemeen wat minder dan een coureur van de topteams, dus als die bedragen onder het algemene budgetplafond gaan vallen, dan zal dat een voordeel zijn voor Alfa Romeo en consorten in het midden- of achterveld. "Dit is het volgende onderwerp waar we het over zullen gaan hebben", erkent de teambaas van Alfa. "Ik denk dat het de goede aanpak is om het te coördineren met de rest van het budget en om het als een wisselwerking te zien. Als je teveel salaris geeft aan een coureur, dan gaat het van je ontwikkelingsbudget af. We moeten er in ieder geval iets op vinden, want het is belangrijk voor de sport." "Vanuit het oogpunt van competitie is het volgens mij ook logisch. Ik zou het helemaal prima vinden als we deze weg inslaan. Het gaat vandaag de dag goed met F1 en dat komt doordat de FIA en de FOM de laatste jaren goede beslissingen hebben genomen", aldus de Fransman. Otmar Szafnauer, de teambaas van Alpine, en ook Andreas Seidl van McLaren sluiten zich aan bij Vasseur. "Fred heeft gelijk. Het is de volgende stap", zegt Szafnauer. "Ik ben er voorstander van dat het onder een groot plafond wordt geschaard zodat je er een balans in moet vinden. Ga je voor een coureur met meer salaris óf voor meer updates, want uiteindelijk zorgt een coureur ook voor performance." Seidl gaat verder: "Onze positie is dat alles wat kan worden gezien als relevant voor de performance onder een soort plafond moet vallen. Daarom staan wij zeker open voor deze discussie", aldus de McLaren-man. De teambazen denken echter niet dat het binnen nu en een paar jaar al zo ver zal zijn. "Je moet een soort overgangsregeling vinden", zegt Seidl. "Het is niet heel lastig. Het is belangrijk om nu al de discussies te voeren, want het is complexe materie. Dat weten we al vanuit andere sporten", zo doelt hij vooral op Amerikaanse competities zoals de NHL en NBA, waar salarisplafonds heel normaal zijn. Szafnauer vervolgt: "We moeten vooruit kijken en zorgen dat iedereen op de hoogte is en geen lange contracten aangaat precies voordat er een salarisplafond wordt geïntroduceerd. Het maakt allemaal deel uit van een planningsproces", aldus de teambaas van Aston Martin, waarna Vasseur het laatste woord krijgt van de teambazen der 'kleinere' teams. "Hoe dan ook is het een proces van de lange termijn. Ik kan me niet voorstellen dat het in 2022 of 2023 al wordt ingevoerd. Op zijn laatst hoop ik op 2026, maar misschien wordt het wel iets later. Het duurde twintig jaar om het budgetplafond er doorheen te krijgen, dus ik hoop dat dit wat sneller gaat. We moeten de discussie in ieder geval op gang brengen en dan ben ik er zeker van dat we een compromis zullen vinden."

Viaplay
x
GP China Verstappen houdt kaarten tegen de borst: "We betreden het onbekende"