Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

‘Grote’ problemen voor Formule 1-team Ferrari met 2020-wagen: feit of fabel?

De F1-renstal van Scuderia Ferrari zou de handdoek al in de ring hebben gegooid, voordat er ook maar een meter gereden is in 2020. Of is het een slimme zet van de Italianen?

De Italiaanse media en Ferrari zijn meesters in het maken van prachtige headlines. Gedurende de winter periode voedt de renstal de grootste Italiaanse kranten en magazines met wat informatie die via de achterdeuren in Maranello naar buiten komt. Het zorgt ervoor dat er ook in de komende weken weer wat informatie loskomt over de Ferrari. De ene keer louter positief, maar het volgende moment wordt er gesproken over een crisis. Daar waar er ter voorbereiding op het 2019-seizoen volop positieve verhalen te lezen waren, zo zou Ferrari een beestachtige motor ontwikkeld hebben, is de teneur voor nieuwe seizoen louter negatief. Ja, het nieuwe contract van Charles Leclerc voedde de hoop op nieuwe Schumacheriaanse tijden voor de Scuderia, maar daaromheen was de berichtgeving louter negatief. Project 671, zoals de nieuwe Ferrari van Leclerc en Sebastian Vettel als naam heeft, zou kampen met tekortkomingen. De data uit de windtunnel en simulaties zou zeer teleurstellend zijn en de handdoek zou al geworpen zijn voordat een eerste krachtmeting plaatsgevonden heeft. Het zorgt voor prachtige headlines, maar niets is minder waar. De focus bij Ferrari ligt nog volledig op het nieuwe F1-seizoen, waarbij men de laatste hand legt aan ‘project 671’. Ferrari weet waar het tekort kwam in 2019 en probeert middels een gewijzigd aerodynamisch concept meer downforce te vinden. De SF90 van 2019 liep op dat vlak achter ten opzichte van Mercedes en Red Bull en kwam alleen op de snellere circuits goed uit de verf - mede door de 'raketmotor' die op bepaalde momenten bijzonder hard liep. Een tweede aspect waaraan de Scuderia hard werkt is het verbeteren van de ophanging. De wegligging van de auto liet te wensen over, waarbij de achterkant de coureurs soms verraste. Dit werd mede ingegeven door het feit dat de Ferrari van 2019 moeite had om onder alle omstandigheden de banden op temperatuur te krijgen. Het gebrek aan downforce en tractie zorgde daarnaast tijdens de races voor overmatige bandenslijtage.

Ferrari zou volgens de Italiaanse media veel vertraging oplopen doordat de nieuwe, verbeterde simulator nog niet gereed is. Deze zal pas in de lente in gebruik genomen worden, waardoor het een achterstand op zou lopen bij de doorontwikkeling van de bolide. Het is echter niet zo dat de simulator van Ferrari buiten gebruik is en er tijdens de testdagen, of op andere momenten, geen coureur actief is om door te testen. De berichtgeving op dit moment vanuit Italië lijkt niets anders te zijn dan het verplaatsen van de favorietenrol naar Mercedes – iets dat ook ingegeven lijkt te zijn uit het feit dat Ferrari zichzelf na de wintertests van 2019 tot favoriet bombardeerde. Met het seizoen eenmaal onderweg werd het om haar haar oren gereden door de Duitse concurrent, die met speels gemak de wereldtitels veroverde. Ferrari presenteert haar nieuwe bolide, die nog geen definitieve naam heeft, op 11 februari. Dan wordt ook duidelijk welke grote aanpassingen het ontwerpteam heeft doorgevoerd en of de lijn van Red Bull gevolgd wordt, door de bolide een ‘hoge kont’ te geven. Op 19 februari zal de eerste ‘krachtmeting’ plaatsvinden tijdens de eerste dag van de wintertest op het circuit van Barcelona, maar pas op zaterdag 14 maart na afloop van de de kwalificatie en zondag 15 maart na afloop van de Australische Grand Prix wordt duidelijk hoe goed de nieuwe Ferrari echt is.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"