In 2016 maakte het Haas-team haar Formule 1-debuut in Melbourne, waar het tijdens de Grand Prix van Australië meteen beslag legde op de zesde plaats. De eerste drie seizoenen verliepen vervolgens prima voor het jongste Formule 1-team. Geregeld werden er punten gescoord en werd er meegestreden om de plekken direct na de drie topteams. Vorig seizoen eindigde de Amerikaanse formatie als kers op de taart zelfs als vijfde in het kampioenschap voor de constructeurs, maar dit seizoen zijn de goede resultaten als sneeuw voor de zon verdwenen. Puntenfinishes zijn schaars, de auto presteert zwak en tot overmaat van ramp gedragen de twee Haas-coureurs zich op de baan als twee kemphanen. Op financieel gebied twijfelt eigenaar Gene Haas over de voortzetting van zijn Formule 1-project. In 2021 wordt het budgetplafond dan wel van kracht, maar dat plafond ligt nog steeds hoger dan het budget waar het Amerikaanse team over beschikt. Bovendien veranderen de regels dusdanig, dat er mogelijk veel geld moet worden uitgeven aan het ontwerpen van de 2021-bolide. De vraag hoeveel dat gaat kosten, roept veel vraagtekens op bij Gene Haas: "We hebben momenteel geen inzicht hoeveel we uit zullen moeten geven aan het ontwerp van de bolide voor 2021. 20 miljoen? 30? Of misschien zelfs 40? De Formule 1-eigenaren willen dat er door de teams minder geld wordt uitgegeven, maar tegelijkertijd gooien ze de regels wel compleet om. Dat snap ik echt niet", zo doet de Amerikaan zijn beklag tegenover Autosport.com . "Als de nieuwe regels voor ons voor een financiële strop zouden zorgen, dan is de kans aanwezig dat het Haas Formule 1-team stopt te bestaan. Op de lange termijn willen we graag een Formule 1-race winnen, maar als ik soms de verschillen tussen de topteams en de rest zie, dan besef ik me dat Haas eigenlijk in Formule 1.5 rondrijdt. Hopelijk zal het budgetplafond daar in de toekomst verandering in brengen."
Meest gelezen