Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
aut Uitslag Race
Start GP Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

'Heilige huisjes in de Formule 1 moeten verdwijnen'

In de Formule 1 genieten diverse teams extra privileges, waaronder Scuderia Ferrari. Middels zaken als een veto en een jaarlijkse bonus van tientallen miljoenen ontstaat er een scheve verhouding in de F1.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

De Formule 1 werkt al enkele jaren aan het opstellen van het nieuwe Concorde Agreement. Het allesomvattende technische -, sportieve -, en financiële reglement van de koningsklasse van de autosport. F1-eigenaar Liberty Media wil grote veranderingen doorvoeren. Een aantal hiervan zijn inmiddels breed uitgemeten, waaronder de invoering van compleet nieuwe auto's in 2022 en de budget cap.

Daarnaast wil de Formule 1 dat er een eerlijkere verdeling van het prijzengeld in de Formule 1 komt en het stemrecht verandert. Met name Ferrari profiteert nu aan alle kanten: het team heeft een veto en beschikt over een jaarlijkse bonus van $76 miljoen, omdat de renstal al sinds 1950 deelneemt aan de F1.

F1-commentator Olav Mol is blij dat de heilige huisjes nu gaan verdwijnen: "Ik het het altijd vrij bijzonder gevonden dat een groot deel van de reglementen door de teams wordt opgesteld en dat de FIA niet veel harder en stringenter daarin is geweest de laatste jaren", vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.

"Het is alsof de voetbalteams gaan bepalen hoe groot en hoog een doel moet zijn. Ik vind dat de regels zo moeten zijn dat het ‘take it or leave it’ wordt. Dit zijn de regels. Je hebt twee keuzes: meedoen of niet."

In het afgelopen decennium is de macht van de motorfabrikanten fors toegenomen. Dit heeft ook direct zijn invloed op het verloop van de sport. Zo klopte Red Bull in het verleden tevergeefs bij Ferrari en Mercedes aan voor motoren, maar weigerden deze uit angst voor extra concurrentie.

"Het belangrijkste is dat de motorfabrikanten veel minder invloed krijgen dan ze gehad hebben. Natuurlijk zijn er mensen die dan bang zijn dat een Renault wegloopt, maar mogelijk kan dit er wel weer voor zorgen dat het vertrek van een fabrieksteam ervoor zorgt dat er weer 'vrije' motoren in de F1 komen. Dat teams weer redelijk makkelijk de beschikking krijgen over een klantenmotor, wat op dit moment erg complex is."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

3 reacties

    Breaking Horner weet waar Mercedes het verschil met Verstappen maakt