Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Heilige huisjes in de Formule 1 moeten verdwijnen'

In de Formule 1 genieten diverse teams extra privileges, waaronder Scuderia Ferrari. Middels zaken als een veto en een jaarlijkse bonus van tientallen miljoenen ontstaat er een scheve verhouding in de F1.

De Formule 1 werkt al enkele jaren aan het opstellen van het nieuwe Concorde Agreement. Het allesomvattende technische -, sportieve -, en financiële reglement van de koningsklasse van de autosport. F1-eigenaar Liberty Media wil grote veranderingen doorvoeren. Een aantal hiervan zijn inmiddels breed uitgemeten, waaronder de invoering van compleet nieuwe auto's in 2022 en de budget cap. Daarnaast wil de Formule 1 dat er een eerlijkere verdeling van het prijzengeld in de Formule 1 komt en het stemrecht verandert. Met name Ferrari profiteert nu aan alle kanten: het team heeft een veto en beschikt over een jaarlijkse bonus van $76 miljoen, omdat de renstal al sinds 1950 deelneemt aan de F1. F1-commentator Olav Mol is blij dat de heilige huisjes nu gaan verdwijnen: "Ik het het altijd vrij bijzonder gevonden dat een groot deel van de reglementen door de teams wordt opgesteld en dat de FIA niet veel harder en stringenter daarin is geweest de laatste jaren", vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365. "Het is alsof de voetbalteams gaan bepalen hoe groot en hoog een doel moet zijn. Ik vind dat de regels zo moeten zijn dat het ‘take it or leave it’ wordt. Dit zijn de regels. Je hebt twee keuzes: meedoen of niet." In het afgelopen decennium is de macht van de motorfabrikanten fors toegenomen. Dit heeft ook direct zijn invloed op het verloop van de sport. Zo klopte Red Bull in het verleden tevergeefs bij Ferrari en Mercedes aan voor motoren, maar weigerden deze uit angst voor extra concurrentie. "Het belangrijkste is dat de motorfabrikanten veel minder invloed krijgen dan ze gehad hebben. Natuurlijk zijn er mensen die dan bang zijn dat een Renault wegloopt, maar mogelijk kan dit er wel weer voor zorgen dat het vertrek van een fabrieksteam ervoor zorgt dat er weer 'vrije' motoren in de F1 komen. Dat teams weer redelijk makkelijk de beschikking krijgen over een klantenmotor, wat op dit moment erg complex is."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"