'Rake' is mate waarin een Formule 1-auto onder een bepaalde hellingshoek op het asfalt wordt neergezet. Rake ontstaat door een bolide aan de achterkant meer rijhoogte mee te geven dan aan de voorkant, waardoor het lijkt of de auto wat voorover helt. Red Bull is van de drie topteams het team dat het sterkst inzet op dat principe, gevolgd door Ferrari, terwijl Mercedes een compleet andere filosofie volgt. Maar waarom kiest Red Bull voor een hoge mate van rake? Aan iedere vondst, aerodynamisch of niet, kleven immers wel voor- en nadelen. Maar Red Bull is een team dat graag inzet op veel downforce, iets wat het in de laatste jaren ook moest, aangezien het niet van de pk's moest hebben. Door de auto van voor naar achteren onder een hellingshoek af te stellen, ontstaat een versterkt vleugelprofiel, waardoor de auto meer downforce genereert. Dat gebeurt niet enkel door de luchtstroom over de auto, maar wordt versterkt door wat er onder de auto met de lucht gebeurt. Doordat er van voor naar achter meer ruimte ontstaat tussen de bodemplaat van de auto en het asfalt, wordt de auto door een lagedrukgebied aan de grond gezogen, noem het een soort 'ground effect'. De enorme mate aan downforce die zodoende wordt gegeneerd heeft er in de laatste paar seizoen en aan bijgedragen dat Red Bull sterk was op de langzamere een bochtigere circuits als Monaco en Singapore.
Hoge rake nadelig op topsnelheid
Daar staat tegenover dat op hogesnelheidscircuits als Spa en Monza Red Bull minder goed uit de voeten kwam, omdat een auto met hoge rake ook meer 'drag' genereert. Meer luchtweerstand betekent een verlies aan topsnelheid en gek genoeg kan een hoge rake ook nadelig werken in de allerlangzaamste bochten. Hoe langzamer de auto rijdt, hoe hoger hij komt te liggen, aangezien de auto minder stevig naar beneden wordt gedrukt. Het grondeffect werkt beter naarmate de auto harder rijdt, maar kan bij extreem lage snelheden juist volledig wegvallen, met een sterk verlies aan downforce tot gevolg.
Mercedes had minder last van verlies van snelheid op de snellere circuits, aangezien het in de voorbije jaren koos voor aanzienlijk minder rake. Op de snelle circuits waren ze vaak welhaast onklopbaar, op de langzamere circuits kon de concurrentie dichterbij komen. Dat heeft alles te maken met de wielbasis van de Mercedes-bolides, die tot de langste in de Formule 1 behoort. Om onder de auto net zoveel downforce te genereren als bijvoorbeeld de Red Bull-bolide met hoge rake, moest Mercedes een auto met een langere wielbasis ontwerpen. Op de snelle circuits is dat niet zo'n probleem, maar op de bochtige circuits komt dat de wendbaarheid van de auto niet ten goede. Een auto met een lange wielbasis heeft nog een ander belangrijk nadeel. Een langere auto is doorgaans zwaarder en dus heeft het team minder marges om met gewichtsverdeling te spelen. Desondanks heeft Mercedes in de voorbij zes jaar telkens beide wereldtitels gepakt, wat niet in de laatste plaats te danken was aan de sterke Mercedes-motor. Met een hoge rake genereer je dus ontzettend veel downforce, maar verlies je ook veel topsnelheid. Voor beide ontwerpfilosofieën valt wat te zeggen, maar Red Bull zal voorlopig nog wel even vasthouden aan de 'hoge kont'. Dat team is overigens nog niet eens het team met de hoogste rake van afgelopen seizoen, Renault en Racing Point zijn Red Bull daarin voorbijgestreefd.
Meest gelezen