Samen met Colin Chapman (Lotus) en Gordon Murray (Brabham, McLaren) behoort Adrian Newey (Stratford-upon-Avon, 26 december 1958) toch de grootste ontwerpers uit de historie van de Formule 1 en misschien zelfs wel uit de geschiedenis van de autosport in zijn totaliteit. De ontwerpen van Newey hebben talloze titels en meer dan 150 Grands Prix gewonnen. Met tien constructeurskampioenschappen heeft de Brit meer gewonnen dan welke andere ontwerper dan ook en is hij de enige designer/technisch-directeur die constructeurstitels heeft gewonnen met drie verschillende Formule 1-teams (Williams, McLaren, Red Bull), terwijl liefst zes verschillende coureurs (Mansell, Prost, Hill, Villeneuve, Häkkinen, Vettel) het wereldkampioenschap voor coureurs hebben gewonnen in de zijn ontwerpen. Aanvankelijk lijkt Newey een heel andere richting op te gaan. Hij studeert in 1980 cum laude af in luchtvaart- en ruimtevaarttechniek aan de universiteit van Southampton. Maar daarna slaat de autosportkoorts onverbiddelijk toe, want het nog geen 22-jarige broekie treedt prompt in dienst bij het Formule 1-team van Fittipaldi. In 1981 stapt hij kortstondig over naar een ander achterhoedeteam: March. Na een periode als race-engineer in de Formule 2 begint Newey zich daadwerkelijk toe te leggen op het ontwerpen van racewagens. Zijn eerste project, de March GTP-sportwagen, is zeer succesvol en wint twee jaar op rij de IMSA GTP- titel. Daarna stapt hij over naar de Indycars, waar hij als ontwerper twee jaar achterelkaar titelwinnende auto’s bouwt. Na wat omzwervingen krijgt Newey in 1988 definitief voet aan de grond in de Formule 1 bij Leyton House March. Zijn ranke ontwerp blijkt in handen van Ivan Capelli bijzonder effectief, waarbij de Italiaan in ’88 enkele malen zeer nadrukkelijk opvalt. In 1990 grijpt de renstal maar net naast de zege in de Grand Prix van Frankrijk (Alain Prost haalt Capelli een ronde voor de finish in), waarmee Newey definitief naam maakt als meesterontwerper. Zijn beloning is een droomtransfer naar topteam Williams, waar hij verder rijpt onder de hoede van Frank Williams en Patrick Head. Na het ontwerpen van titel-winnende Formule 1-auto's voor Williams en McLaren stapte hij in 2007 over naar Red Bull Racing, en dat geeft het dan nog jonge team een enorme boost. Zijn bolides zijn van 2010 tot 2013 vier jaar achterelkaar goed zijn voor zowel het wereldkampioenschap bij de coureurs als de constructeurs. Een werkelijk ongekende reeks op dat moment, pas recentelijk doorbroken door Mercedes. Hoewel Red Bull sinds de start van het hybride-tijdperk in 2014 haar dominante positie in de sport heeft verloren aan het reeds genoemde Mercedes, behoort de Brits/Oostenrijkse renstal met dank aan de efficiënte ontwerpen van de inmiddels 61-jarige Newey nog altijd tot de topdrie. De nieuwe RB16, powered by Honda , zou dit jaar goed genoeg moeten zijn om – in handen van Max Verstappen - voor het eerst sinds 2013 weer serieus mee te kunnen strijden om het wereldkampioenschap.
Meest gelezen