Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
  • 1 HAM LAP 60
  • 2 VER + 4.470
  • 3 RIC + 14.613
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 BOT + 25.592
  • 3 VER + 34.508
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
  • 1 HAM LAP 63
  • 2 BOT + 5.783
  • 3 RIC + 14.320
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
  • 1 HAM LAP 58
  • 2 PER + 31.633
  • 3 VET + 31.960
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov

Tweede vrije training

  • 1 HAM 1:28.971
  • 2 VER 1:29.318
  • 3 BOT 1:29.336
VT3 za 28 nov 12:00 13:00
Quali za 28 nov 15:00 16:00
Race zo 29 nov 15:10 17:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 18:00 19:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
bhr Uitslag VT2
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.

Historie van de Formule 1-banden

De Formule 1 heeft er al meer dan 1000 GP's opzetten in ruim zestig seizoenen waarin de auto, circuits én de racebanden flink veranderden.. Het rubber wordt tegenwoordig aangeleverd door de Italiaanse fabrikant Pirelli, maar dat was niet altijd het geval in de Formule 1.

© Pirelli

De allereerste Formule 1 Grand Prix werd gereden in mei van het jaar 1950. Op het circuit van Silverstone verschenen 21 coureurs aan de start van de inaugurele Formule 1-wedstrijd. Banden werden geleverd door drie verschillende merken: Pirelli, Dunlop en Englebert.

Ondanks dat de overgrote meerderheid van het startveld op Dunlops reed, was Pirelli het gevierde merk. Samen met Alfa Romeo scoorden zij namelijk dankzij Giuseppe Farina de eerste Formule 1-zege ooit. Pirelli en Dunlop wisselden de overwinningen af (Firestone boekte in die tijd ook GP-zeges, maar deed dat in de voor het WK meetellende Indianapolis 500, waarvan puristen zeggen dat deze race eigenlijk niet op de kalender hoorde).

Pas in 1954 kwam er een nieuwe speler op de Formule 1-markt: Continental. Het Duitse merk mocht haar entree in de koningsklasse maken toen Mercedes besloot zich te wagen aan de Formule 1 en het werd een succesnummer: Continental hielp de zilverpijlen in amper anderhalf jaar aan negen overwinningen. Toen Mercedes zich terugtrok, hield ook Continental het voor gezien.

Veel successen waren er voor het Amerikaanse Goodyear, dat van 1964 tot en met 1998 vertegenwoordigd was op de Formule 1-grid. In bijna vijhonderd deelnames werd er liefst 368 keer gewonnen. Jarenlang waren Goodyear-banden benodigd om mee te kunnen strijden voor overwinningen en titels. Na ruim dertig jaar in de koningsklasse te hebben vertoefd vond Goodyear het welletjes: de kosten rezen de pan uit en nieuwe reglementen konden het merk niet bekoren.

De Ferrari F300 uit 1998 was de laatste wagen waarmee Goodyear een GP-zege boekte

Jarenlang had Goodyear tegenstand van een Frans merk: Michelin verscheen in 1977 voor het eerst op de Formule 1-grid. De bandenfabrikant deed dat, net als Continental in het verleden, als partner van een debuterend team – in dit geval Renault. Later ging Michelin ook leveren aan onder meer Ferrari, McLaren en Ligier. Michelin vertrok in 1984, om voor 2001 terug te keren. In een zes jaren durende stint was het merk uiteindelijk erg succesvol: in 2005 én 2006 werd de wereldtitel veroverd. Wel maakte Michelin zich schuldig aan een van de grootste schandalen uit de Formule 1-geschiendenis, toen de banden die men in 2005 naar Amerika had meegenomen niet bruikbaar bleken.

Het vertrek van de ene reus ging gepaard met de opmars van een andere: in de laatste twee jaren van haar F1-deelname had Goodyear het te stellen met concurrentie van Bridgestone. Het Japanse merk kreeg vervolgens twee seizoenen lang monopolie, voordat Michelin zich met de F1 kwam bemoeien – wat zich tot een ware bandenoorlog uitte. Zes jaren lang was het Bridgestone (Ferrari) versus Michelin (vrijwel de rest). Vanaf 2007 kwam de F1 rubbertechnisch in rustiger vaarwater terecht, Bridgestone nam afscheid in 2010.

En zo is de cirkel rond: sindsdien, met ingang van de jaargang 2011, is Pirelli de enige leverancier in de Formule 1. Het Italiaanse merk werd na een inschrijvingsprocedure door de autosportbond aangewezen als gelukkige winnaar en fabriceert inmiddels al negen seizoenen F1-banden. Aangezien de Formule 1 en Pirelli zeer tevreden met elkaar zijn, zal de Italiaanse bandenfabrikant nog zeker tot en met 2023 de enige bandenleverancier blijven.

Uitslag Tweede vrije training Formule 1 GP Bahrein 2020