Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe alle F1-teams vorig jaar tezamen Alfa Romeo van de ondergang redden

Het Alfa Romeo-team had mogelijk op kunnen houden te bestaan als de Formule 1-teams niet met zijn allen hadden ingegrepen, zo onthult teambaas Frederique Vasseur.

Het coronavirus en de daardoor ontstane financiële problemen hebben er ook in de Formule 1 ingehakt. Toen het begin van het seizoen vorig jaar werd uitgesteld, werden de teams hard getroffen. Renstallen als Mercedes, Ferrari en Red Bull konden een dergelijke financiële klap wel opvangen, maar niet voor alle partijen was dat het geval. Het voormalige Sauber, dat tegenwoordig door het leven gaat als Alfa Romeo, had het meteen zwaar. Met het vooruitzicht van de nieuwe regels, die oorspronkelijk in 2021 hun intrede zouden doen, leek het erop alsof het einde van het team dat sinds 1993 in de sport aanwezig is in zicht was. Die veranderingen zouden veel geld kosten, maar gelukkig staken de F1-teams hun koppen bij elkaar. De ontwikkeling van de wagen werd zo goed als bevroren in aanloop naar 2021 en de regels werden een jaar naar achteren geschoven. Zij zullen nu pas in 2022 hun intrede doen. Toch bracht dat ook hoofdpijn met zich mee. Alfa Romeo had namelijk afgelopen jaar geen bijster goede wagen gebouwd en moest om te overleven de ontwikkeling van de wagen bevriezen. In gesprek met Autosport vertelt teambaas Frederic Vasseur hoe de renstal tegen de situatie aankeek. "Het is nooit makkelijk om zo'n verregaande beslissing te maken, want je bent als team altijd bang dat je een concurrent een voordeel kan geven. We bevonden ons echter in zo'n penibele situatie dat we wel akkoord móesten gaan met een nog lager budgetplafond en met de bevriezing van de ontwikkeling", verzucht hij. Geen hele fijne gedachte, als je een ondermaats presterende wagen hebt. "We konden ons voorstellen dat andere teams het er niet mee eens waren. Als je tijdens de testdagen merkt dat je niet goed presteert, dan sta je niet bepaald te springen om de ontwikkeling voor achttien maanden te bevriezen." Toch gebeurde dat en maakten alle teams samen afspraken. Achteraf gezien maar goed ook, want anders hadden we Alfa Romeo waarschijnlijk niet meer gekend in de Formule 1. "Gelukkig is dat toch besloten, want ik denk niet dat we het als team anders hadden kunnen overleven", zo blikt hij terug. Hoe naar de pandemie ook is en was, het bracht de Formule 1-teams op een manier wel dichter bij elkaar, merkte de Fransman. "In moeilijke tijden merk je de solidariteit in de groep. In enkele weken tijden wisten we meer te bewerkstelligen dan in de laatste tien jaar bij elkaar." "Het budgetplafond, de veranderde regels, de 17-koppige racekalender en de beweeglijkheid van de teams om van de ene naar de andere racekalender te gaan", zo somt Vasseur wat bijzondere dingen op die voortkwamen uit die bijzondere periode in 2020. "Er is zo veel gebeurd in korte tijd; het was een revolutie wat betreft de instelling van de Formule 1-teams."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"