Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de FIA Ferrari een halt toe probeert te roepen

De strijd om het kampioenschap mag dan zijn afgelopen, het jaar heeft wel degelijk een interessant slot gekregen dankzij alle tumult rondom de krachtbron van Ferrari. De FIA heeft op allerlei manieren geprobeerd het snelheidsvoordeel van Ferrari aan banden te leggen en het lijkt hier voorlopig niet mee te stoppen. RacingNews365 blikt terug op de soap.

De saga rondom de legaliteit van Ferrari's brandstofsysteem duurt nog altijd voort. In een nieuwe technical directive (TD) heeft de FIA uit de doeken gedaan dat Formule 1-auto's vanaf 2020 een tweede sensor krijgen in de brandstoftank, die de hoeveelheid brandstof die per uur verbruikt wordt meet. Het is al de derde TD in een maand tijd. De richtlijnen en verduidelijkingen van de FIA worden niet nadrukkelijk bestempeld als een reactie op het vermoeden dat Ferrari vals speelt met zijn motor om zo meer vermogen te creëren, maar het kan niet als veel anders worden gezien. Reden voor dit alles is de bijna ongenaakbare snelheid van de auto's van de Scuderia in de eerste wedstrijden na de zomerstop. Charles Leclerc en Sebastian Vettel waren bij het accelereren uit de bochten en ook op de rechte stukken grotendeels het snelste. Mede dankzij het snelheidsvoordeel wist het team liefst driemaal op rij te zegevieren en nog eens een extra drie opeenvolgende keren met de poleposition aan de haal te gaan. Ferrari raakte het voordeel pas weer kwijt bij de Grand Prix van de Verenigde Staten, uitgerekend het weekend waarin de FIA zijn eerste verduidelijking wereldkundig maakte. De richtlijn was een eerste poging van de FIA om een grijs gebied in het technisch reglement dat mogelijk door Ferrari werd uitgebuit weg te vagen.

Het publiceren van het eerste technical directive over de toestroom van de brandstof in een Formule 1-auto was echter geen initiatief van de FIA. Nee, het TD werd naar buiten gebracht nadat Red Bull op de FIA was afgestapt met een zeer specifieke vraag over wat wel en niet mag met het brandstofsysteem. De renstal van Max Verstappen vroeg de FIA in het bijzonder over het verstoren van de fuel flow-meter, een truc waarmee extra brandstof kan worden verbrand om zo kortstondig over meer vermogen te beschikken. Een nieuwe verduidelijking van de FIA volgde in aanloop naar de Grand Prix van Brazilië, een kleine twee weken later. Omdat het niet duidelijk was of Ferrari had vals gespeeld kwam de federatie met een extra richtlijn, waarin stond dat het verboden was om brandbare stoffen uit onder andere de intercooler en het ERS-systeem in te spuiten in de verbrandingskamers van de motor. Zelfs na de Grand Prix van Brazilië is het de FIA, ondanks verscheidene aantijgingen van top teams als Mercedes en Red Bull, niet duidelijk of Ferrari de voorbije wedstrijden een illegale truc heeft gebruikt om een snelheidsvoordeel te creëren. Het zal wellicht nooit bekend worden of Ferrari buiten de lijntjes heeft gekleurd. Zeker is wel dat de FIA niet van plan is dit ooit nog eens te laten gebeuren.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Abu Dhabi heeft de federatie de brandstofsystemen van drie Formule 1-teams in beslag genomen, om deze te onderzoeken en met elkaar te vergelijken. Het gaat uiteraard om een systeem van Ferrari, een van een klantenteam van de equipe uit Maranello en vermoedelijk een systeem van Red Bull. Na het in beslag nemen van deze systemen komt de FIA met wéér een TD. Met de nieuwste verduidelijking probeert de FIA het Ferrari onmogelijk te maken in de toekomst nog deze maas in de wet uit te buiten. De federatie schrijft in de nieuwe richtlijn namelijk dat de teams met ingang van het seizoen van 2020 een tweede sensor in de brandstoftank zullen moeten plaatsen. Met de tweede sensor zal de FIA ditmaal wel moeten kunnen zien wanneer een team probeert de voorgeschreven hoeveelheid brandstof probeert te overschrijden. Het is op dit moment verboden meer dan honderd kilogram per uur te gebruiken, maar met een speciale truc heeft Ferrari dit naar verluidt weten te overschrijden, zonder daarbij de federatie te alarmeren. Dit seizoen zal de regel nog niet van kracht gaan, maar zoals gezegd zal de tweede sensor voor komend seizoen wel in gebruik worden genomen. Wellicht dat de onderlinge verhoudingen dan weer anders zullen zijn. Krijgen we vuurwerk in de laatste Grand Prix van 2019? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel blikken vooruit in de RacingNews365-podcast.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'