Het is het jaar 1985 en de Formule 1 is populairder dan ooit. Formule 1-kopstuk en rasondernemer Bernie Ecclestone sluit overal ter wereld deals en dat doet hij zonder enige vorm van genade. Na jaren getouwtrek over budgetten en veiligheid tussen Ecclestone en de directie van Circuit Zandvoort, valt na 1985 het doek definitief voor het circuit in de duinen. Opvallend: de gloednieuwe Hungaroring neemt de plaats van de Noord-Hollandse racetrack in op de F1-kalender. Maar waarom?
Revolutionaire meesterzet
De Formule 1 is in de jaren tachtig revolutionairder dan ooit. Traditionele circuits maken plaats voor modernere faciliteiten, de opkomst van een mondiaal bereik via televisie wordt met open armen ontvangen en slimme sponsordeals openen de geldkraan. Ook wat de kalender betreft is men revolutionair: de komst van de Hongaarse Grand Prix is de eerste race ooit achter het IJzeren Gordijn. Een Westers-georiënteerd sportevenement van deze grootte zorgt voor een ongekende publiciteitsstunt en dat is nét iets waar Ecclestone & co op zitten te wachten.
High-end locatie
Vanwege de grote hoeveelheid (dodelijke) ongelukken binnen de Formule 1 - onder andere door de komst van turbomotoren - zoekt de organisatie naar modernere en veiligere circuits; iets dat de gemeente Zandvoort niet te bieden heeft. De faciliteiten zijn verouderd en de baan blijft ondanks een aantal investeringen risicovol. Zandvoort is overigens niet de enige klassieker die van de kalender verdwijnt in 1986: ook, Kyalami, Buenos Aires en Suzuka zien 'hun' Grands prix in rook opgaan. Laatstgenoemde is in 1987 echter wél weer aanwezig op de kalender. Hongarije biedt in tegenstelling tot diverse andere circuits een hagelnieuw complex met een lay-out waar een hoger veiligheidsniveau gegarandeerd zou moeten zijn. Niets is meer waar: slechts één keer vindt er een dodelijk ongeluk plaats op de Hungaroring. In 2015 verongelukt motorrijder Berto Camiek bij een startcrash.
Ongekende trekpleister op steenworp afstand
Waar Zandvoort ooit een glamoureuze badplaats was, is daar anno 1985 weinig van over. Hoewel het Nederlandse kustdorp onder de landelijke bevolking nog erg populair is, trekt het - buiten enkele Duitse families - weinig tot geen internationale bezoekers meer aan. Hongarije heeft daarentegen een immens grote toeristenmagneet op steenworp afstand van het circuit: Boedapest. De stad beschikt over pracht en praal, gelinkt aan allerlei culturen. Juist in de fase dat het IJzeren Gordijn dreigt te verdwijnen, investeert men in de ontwikkeling van de wereldstad. Zowel fans als personen van binnen het paddock combineren hun weekendje circuit geregeld met een bezoek aan de Hongaarse hoofdstad. Dat is vandaag de dag nog steeds het geval, overigens.
2023: Zijn de rollen inmiddels omgedraaid?
Terug naar het heden. Bijna veertig jaar later is de Hongaarse Grand Prix nog altijd erg populair, maar er is wel wat werk aan de winkel voor de Hongaren. Zo modern als het complex ooit was, zo verouderd is het nu. En dat juist in een periode dat uitgerekend Circuit Zandvoort de benodigde centen uitgeeft aan de vernieuwing van haar complex en weer aanwezig is op de Formula 1-kalender. De Hongaarse F1-journalist Sándor Mészáros vertelt in juli 2022 aan de NOS het volgende: "Je ziet hier de oudste tribunes van de hele F1-kalender. De pitboxen stammen uit het openingsjaar 1986. Het circuit is 'old school' en 'retro', wat leuk klinkt, maar een modernisatie is écht nodig. De FOM waarschuwt. Ze willen de Grand Prix graag behouden, mits het circuit een flinke afstofbeurt krijgt. Stevige onderhandelingstaal, maar de Hongaarse regering heeft er flink wat poen voor over om deze race te behouden." Wat denk jij: is er toekomst voor de Hongaarse Grand Prix?
Meest gelezen