Na twee Grands Prix staat AlphaTauri op een zevende plaats in het kampioenschap voor de constructeurs, maar het team kende veel pech. Zo viel Pierre Gasly uit met een kapotte motor in Bahrein en kon Yuki Tsunoda door een probleem niet eens beginnen aan de race in Saoedi-Arabië. RacingNews365 sprak met teambaas Franz Tost, die toch heel hoopvol is voor het komende Formule 1-seizoen. "Het is nog vroeg in het jaar, maar ik denk dat we een redelijk competitieve auto hebben. Het is echter lastig om precies in te schatten. Ik verwacht een prima seizoen, want ik ben een optimist. De auto is goed en we hebben twee ervaren coureurs. Gasly rijdt dit jaar zijn vijfde seizoen en Yuki zijn tweede. Daarom weet hij nu veel meer dan vorig jaar het geval was." Niet alleen de coureurs, maar in principe elke werknemer bij de renstal is afgelopen winter op zijn plek blijven zitten. Belangrijk, oordeelt de Oostenrijkse teambaas. "Het maakt een groot verschil dat alle mensen hetzelfde zijn. Als je kijkt hoeveel punten Pierre en Yuki vorig jaar scoorden." "Yuki heeft het goed gedaan in 2021, want het is heel lastig om tegenwoordig in de Formule 1 te stappen. Het is niet makkelijk om er goed uit te zien, zeker naast een coureur als Gasly met vier jaar ervaring op zak. Dan is het niet makkelijk om op gelijke hoogte te zitten, laat staan beter te zijn. Continuïteit is dan ook een belangrijke factor. Al onze engineers zijn dezelfde als de afgelopen jaren en ook zij hebben nu meer ervaring. Daarom verwacht ik een goed seizoen van onze kant."
Budgetplafond een uitdaging
Dit jaar is de Formule 1 drastisch veranderd als we kijken naar het technische reglement, terwijl het financiële regelboek al sinds vorig jaar compleet op zijn kop is gezet door de invoering van het budgetplafond. Dat laatste heeft voor AlphaTauri het een en ander veranderd, zo vertelt de goedlachse, maar ook serieuze Tost. "Procesmatig is er bij ons het een en ander veranderd, omdat we nu een budgetplafond hebben. Het is nu goedkoper om meer dingen binnenshuis te produceren. Daarom hebben we vorig jaar al wat nieuwe machines gekocht en ook dit jaar komen er enkele nieuwe binnen. Dat helpt ons in het productieproces, zodat we kosten kunnen besparen." Een makkie om onder de 140 miljoen dollar te blijven, is het niet. Zeker dit jaar staat AlphaTauri voor een helse klus. Tost legt uit waarom. "Het budgetplafond wordt dit jaar een uitdaging voor ons. We krijgen alle onderdelen van Red Bull Technology, maar dit jaar zijn ze nieuw. Normaal gezien krijgen we onderdelen van een jaar oud, die veel goedkoper zijn, maar dit jaar kan dat niet door de nieuwe regels. We hebben nu dan ook elke week een meeting om te kijken of alles lukt in combinatie met het budgetplafond." "Voor ons wordt het namelijk ook krap. De vorige jaren betaalden we daarom een tot twee miljoen minder! Het is gelukkig maar tijdelijk, want volgend jaar kunnen we weer Red Bull-onderdelen van een jaar oud kopen. Dan hebben we weer meer geld om te besteden aan de ontwikkeling van onze auto. Natuurlijk gaat het budgetplafond weer vijf miljoen naar benden, maar alle teams zullen dit jaar op de limiet zitten."
Kom maar op met die Red Bull-onderdelen!
Tost geeft toe dat de AlphaTauri-fabriek door alle veranderingen zelf ook enorm is uitgebreid. In tegenstelling tot een jaar of vier à vijf geleden, kan het team nu veel meer binnenshuis produceren, net zoals ze dit jaar hebben gedaan. Toch blijftde Italiaanse renstal graag de hulp inschakelen van Red Bull Technology, de technologische tak van moederbedrijf Red Bull, dat onderdelen levert aan het team. Tost wil wel uitleggen waarom ze daar voor kiezen. "Binnen onze filosofie zijn er twee pilaren sinds Dietrich Mateschitz het Minardi-team in 2005 kocht. Eén: jonge coureurs uit de Red Bull-poule opleiden en twee: gebruik maken van de synergie met Red Bull Technology. Ik ben meer dan blij om van hen onderdelen te ontvangen. Waarom zouden wij een versnellingsbak ontwikkelen, zeker als we dezelfde motor hebben? Het is onlogisch als we dat zouden doen. Nee, het is fantastisch dat we met hen samenwerken. Dit jaar hebben we de versnellingsbak, de achterwielophanging en de hydraulica van hen."
F1 moet gaan om het maken van winst
Door de nieuwe regels zit AlphaTauri steeds dichter tegen de groene cijfers aan. Volgens Tost zou het helemaal niet erg te zijn om uiteindelijk winst te maken. Dat hoort volgens hem ook zo. Zelfs als geldschieter Mateschitz uiteindelijk weg zou vallen, zit het wel goed met de Formule 1, denkt hij. "Door de nieuwe verdeling krijgen we ook meer prijzengeld, dus dat is mooi!", lacht de teambaas. "Natuurlijk is hoe meer winst hoe beter, zonder twijfel. Dat zou ook het doel moeten zijn in de Formule 1, want het hoort een business te zijn waarin je geld verdient net als dertig à veertig jaar geleden. Toen verdienden de teameigenaren er heel veel aan." "Ik hoop natuurlijk dat Dietrich nog honderd jaar leeft!", vervolgt hij. "We mogen tegelijkertijd natuurlijk niet vergeten dat de Formule 1 momenteel de best mogelijke ambassadeur is als je kijkt naar de sportieve kant. Ik zal je vertellen waarom: Formule 1 is zo'n enorme globale speler. Om de week zijn we weer op een andere plek in de wereld. Als je als bedrijf ook een wereldwijde speler wil zijn, dan is F1 de beste marketingtool." "Grote bedrijven geven per jaar tot wel 300 à 400 miljoen uit aan advertentiekosten!", zo geeft Tost ons een lesje marketing. "Bedrijven maken heel graag gebruik van onze sport. Kijk naar Red Bull en AlphaTauri nu. Bedrijven willen groeien en gebruiken F1 als marketingtool. De sport gaat, zeker nu met de nieuwe structuur, een prachtige toekomst tegemoet." "We zien volle tribunes met allemaal autosportfans en daarom zal F1 ook in de toekomst succesvol zijn. Daarom zullen de teams ook in leven blijven. Liberty (Media, de F1-eigenaren, red.) doet het goed en het wordt alleen maar beter. De stappen die ze hebben genomen zijn goed, kijk maar naar Amerika, waar we nieuwe races hebben. Over het algemeen doen ze het gewoon heel goed."
Meest gelezen