Het was Ferrari-teambaas Mattia Binotto zelf die in de persconferentie na de Grand Prix van Oostenrijk bevestigde dat de nieuwe achtervleugel van het team een belangrijke factor is om de strijd met Red Bull aan te gaan op de rechte stukken. Deze nieuwe achtervleugel werd in Canada geïntroduceerd op de bolide van Leclerc en in Silverstone maakten beide auto's gebruik van het nieuwe exemplaar. Aan het begin van het seizoen was er nog een duidelijk voordeel voor Red Bull op de rechte stukken, maar inmiddels is dat verschil verwaarloosbaar. "Met de nieuwe vleugel denk ik dat we het gat hebben verkleind", bevestigde Binotto aan onder andere RacingNews365. "Maar de gaten zijn verwaarloosbaar. Ook qua vermogen zitten we erg dicht in de buurt. Daarnaast wordt betrouwbaarheid belangrijk, maar ook de grip in de bochten. Daar kunnen we nu het verschil gaan maken." Christian Horner moest de progressie van Ferrari ook toegeven na afloop van de thuisrace van Red Bull. "Ik denk dat ze qua snelheid op het rechte stuk zeker dichterbij zijn gekomen", bevestigde hij. De nieuwe achtervleugel van Ferrari speelt hierin een zeer grote rol: technisch specialist Paolo Filisetti van RacingNews365 legt uit waarom.
De nieuwe achtervleugel van de F1-75
In eerdere technische analyses op RacingNews365 hebben we al belicht hoe de nieuwe vorm van de vleugel, gekenmerkt door een minder geaccentueerd 'lepelprofiel' dan de vorige versie, de luchtweerstand (drag) op het rechte stuk verminderd. Dit is het belangrijkste voordeel van de nieuwe achtervleugel, al is er bij de huidige afstelling nog een voordeel: dankzij de wing endplates, die schuin aflopen, wordt de turbulentie bij de achtervleugel verminderd. Dit onderdeel heeft er ook nog eens voor gezorgd dat de lucht veel doeltreffender uit de diffuser kan komen, dit onder andere dankzij een aanpassing aan de beam wing (het horizontale element tussen de achtervleugel en de diffuser), maar vooral vanwege de drukverschillen die in het onderste deel van het hoofdprofiel van de vleugel worden gegenereerd.
Ferrari pakt porpoising aan met groot bandenvoordeel
De nieuwe achtervleugel is belangrijk voor de prestaties van Ferrari, maar het is niet het meest prominente aspect van de F1-75 dat heeft bijgedragen aan de verbeterde prestaties. Dit is namelijk de gekozen rijhoogte van de Ferrari-bolide. Deze compromis qua rijhoogte maakt het namelijk mogelijk om het fenomeen porpoising beter te beheersen, waardoor de auto beter presteert. Vooral op het gebied van bandenmanagement. Daardoor wordt de druk op de vloer beter verdeeld en haalt Ferrari daar het belangrijke voordeel uit: goede tractie uit de bochten. Deze goede tractie zorgde tijdens de laatste race in Oostenrijk voor minder slijtage van de banden. Dit bleek juist de achilleshiel te zijn van Red Bull en dus ook van Max Verstappen, die meermaals klaagde over hoge bandenslijtage tijdens het GP-weekend in Oostenrijk en het gebrek aan tractie uit de bochten. Als we de bolides van Ferrari en Red Bull in Silverstone, de race vóór Oostenrijk, observeren, dan zagen we dat Red Bull daar dominant was qua prestaties, terwijl de balans bij de Scuderia eigenlijk al uitstekend was. Het is dan ook belangrijk om te onderstrepen dat ook de goede tractie uit de bochten, net als de motorprestaties, een van de wapens van de Italianen is waarmee ze de concurrent kunnen gaan bestrijden.
Meest gelezen