Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Hoe kwamen de Formule 1-coureurs van 2019 in de koningsklasse terecht?

Voor veel jonge coureurs is het dé grote droom: Formule 1-coureur worden. Slechts een klein aantal van de jongelingen die het ooit tegen elkaar opnamen op de kartbanen, bereikt de koningsklasse van de autosport ook daadwerkelijk. Ook in 2019 zijn er slechts twintig wagens voorhanden en dus kunnen er maar twintig rijders tegelijkertijd op de startgrid verschijnen.

Deze twintig rijders hebben allen een andere achtergrond, de vele nationaliteiten vormen het eerste kenmerk van een grote variëteit tussen de coureurs. Óf er een ideaal pad bestaat om, op weg naar de Formule 1, te volgen valt te betwisten. Racingnews365 zocht uit welke routes de Formule 1-coureurs van 2019 bewandelden.

Antonio Giovinazzi werkte zijn laatste voltijdprogramma af in de GP2 Series, drie jaar geleden

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: liefst acht van de huidige twintig coureurs promoveerden direct vanuit de klasse die direct onder de Formule 1 wordt geplaatst, de Formule 2 – of GP2 Series, zoals deze voor 2017 was genaamd. Onder meer regerend wereldkampioen Lewis Hamilton, Ferrari-nieuweling Charles Leclerc en de ervaren Sergio Pérez stroomden direct door vanuit de laatste opleidingsklasse.

Een vreemde eend in de bijt is Antonio Giovinazzi. De nieuwbakken Sauber-coureur werkte zijn laatste voltijdprogramma af in de GP2 Series, maar het begin van dat seizoen ligt al bijna drie jaar in het verleden. In de tussentijd moest de Italiaanse allrounder zijn honger stillen met enkele enduranceraces en, met name, testwerk voor Ferrari, Haas en Sauber.

Liefst vijf van de twintig coureurs hebben een directe link met de inmiddels al vergane World Series by Renault. Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo combineerden hun eerste Formule 1-activiteiten zelfs met een voltijddeelname aan de voormalige opleidingsklasse: de Duitser debuteerde in de zomer van 2007, maar werkte ‘gewoon’ het programma in de WSR af tot en met het einde van het jaar. Zo reed Vettel destijds in twee klassen tegelijk! Ricciardo deed vier jaar later precies hetzelfde.

Robert Kubica zette de World Series by Renault op de kaart, door als regerend kampioen van die klasse in de F1 te debuteren

In de laatste seizoenen van de WSR was de serie dusdanig sterk, dat kampioenen meteen aan konden treden in de Formule 1. Kevin Magnussen (kampioen 2013, F1 in 2014) en Carlos Sainz (kampioen 2014, F1 in 2015) hadden het voorrecht om een keiharde promotie te maken. Voor het bovengenoemde WSR-viertal naar de F1 was gepromoveerd had Robert Kubica de klasse al op de kaart gezet. De Pool liet zijn titel van 2005 opvolgen met een reservezitje bij BMW Sauber, dat gedurende het seizoen werd omgezet in een vast rijderszitje.

Dat de Formule 2/GP2 Series niet per se aangedaan hoeft te worden, bewijzen Valtteri Bottas en Daniil Kvyat. De Fin werd kampioen in de GP3 en mocht na een jaartje testwerk instappen bij Williams, de Rus liet zijn kampioensjaar in de GP3 zelfs opvolgen met een seizoen in de F1. Max Verstappen en Lance Stroll kwamen in principe vanaf dezelfde hoogte van de opleidingsladder, zij deden het echter niet in het voorprogramma van de F1 maar van de DTM. De Nederlander en de Canadees klommen na respectievelijk 2014 en 2016 op naar de koningsklasse.

Als je goed hebt meegeteld, kom je op achttien rijders. Dat klopt precies, er ontbreken er namelijk nog twee. Pierre Gasly werd na het veroveren van de GP2-titel in Japan gestald en moest, zelfs nadat hij tussentijds zijn F1-debuut had mogen maken, terug naar het land van de rijzende zon om aldaar voor het Super Formula-kampioenschap te strijden. Sinds de laatste paar races van 2017 is Gasly een vaste waarde in de Formule 1.

Kimi Raikkonen reed precies 23 autoraces voor hij debuteerde in de Formule 1

De coureur die de grootste sprong van het huidige stel heeft weten te maken in het verleden is ontegenzeggelijk Kimi Raikkonen. De Fin sprong vanuit de karting in een Formule Renault 2000, vergelijkbaar met de tweeliters van tegenwoordig. Voor het team van Manor werkte hij een handvol races af, alvorens hij door Peter Sauber werd gepolst om voor 2001 in een van zijn wagens te stappen. Achttien jaar later zal The Iceman terugkeren achter het stuur van een bolide van Zwitserse makelij.

Coureur Laatste klasse voor Formule 1
Lewis Hamilton GP2 (2006, kampioen)
Valtteri Bottas GP3 (2011, kampioen/ daarna een jaar reserve)
Sebastian Vettel WSR (2007, vijfde)
Charles Leclerc F2 (2017, kampioen)
Max Verstappen F3 (2014, derde)
Pierre Gasly SF (2017, tweede)
Daniel Ricciardo WSR (2011, vijfde)
Nico Hülkenberg GP2 (2009, kampioen)
Kevin Magnussen WSR (2013, kampioen)
Romain Grosjean GP2 (2011, kampioen)
Carlos Sainz WSR (2014, kampioen)
Lando Norris F2 (2018, tweede)
Sergio Pérez GP2 (2010, tweede)
Lance Stroll F3 (2016, kampioen)
Kimi Raikkonen FR2000 UK (2000, kampioen)
Antonio Giovinazzi GP2 (2016, tweede)
Daniil Kvyat GP3 (2013, kampioen)
Alexander Albon F2 (2018, derde)
Robert Kubica WSR (2005, kampioen/ daarna half jaar reserve)
George Russell F2 (2018, kampioen)

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!
Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden