Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Hoe kwamen de Formule 1-coureurs van 2019 in de koningsklasse terecht?

Voor veel jonge coureurs is het dé grote droom: Formule 1-coureur worden. Slechts een klein aantal van de jongelingen die het ooit tegen elkaar opnamen op de kartbanen, bereikt de koningsklasse van de autosport ook daadwerkelijk. Ook in 2019 zijn er slechts twintig wagens voorhanden en dus kunnen er maar twintig rijders tegelijkertijd op de startgrid verschijnen.

Deze twintig rijders hebben allen een andere achtergrond, de vele nationaliteiten vormen het eerste kenmerk van een grote variëteit tussen de coureurs. Óf er een ideaal pad bestaat om, op weg naar de Formule 1, te volgen valt te betwisten. Racingnews365 zocht uit welke routes de Formule 1-coureurs van 2019 bewandelden.

Antonio Giovinazzi werkte zijn laatste voltijdprogramma af in de GP2 Series, drie jaar geleden

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: liefst acht van de huidige twintig coureurs promoveerden direct vanuit de klasse die direct onder de Formule 1 wordt geplaatst, de Formule 2 – of GP2 Series, zoals deze voor 2017 was genaamd. Onder meer regerend wereldkampioen Lewis Hamilton, Ferrari-nieuweling Charles Leclerc en de ervaren Sergio Pérez stroomden direct door vanuit de laatste opleidingsklasse.

Een vreemde eend in de bijt is Antonio Giovinazzi. De nieuwbakken Sauber-coureur werkte zijn laatste voltijdprogramma af in de GP2 Series, maar het begin van dat seizoen ligt al bijna drie jaar in het verleden. In de tussentijd moest de Italiaanse allrounder zijn honger stillen met enkele enduranceraces en, met name, testwerk voor Ferrari, Haas en Sauber.

Liefst vijf van de twintig coureurs hebben een directe link met de inmiddels al vergane World Series by Renault. Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo combineerden hun eerste Formule 1-activiteiten zelfs met een voltijddeelname aan de voormalige opleidingsklasse: de Duitser debuteerde in de zomer van 2007, maar werkte ‘gewoon’ het programma in de WSR af tot en met het einde van het jaar. Zo reed Vettel destijds in twee klassen tegelijk! Ricciardo deed vier jaar later precies hetzelfde.

Robert Kubica zette de World Series by Renault op de kaart, door als regerend kampioen van die klasse in de F1 te debuteren

In de laatste seizoenen van de WSR was de serie dusdanig sterk, dat kampioenen meteen aan konden treden in de Formule 1. Kevin Magnussen (kampioen 2013, F1 in 2014) en Carlos Sainz (kampioen 2014, F1 in 2015) hadden het voorrecht om een keiharde promotie te maken. Voor het bovengenoemde WSR-viertal naar de F1 was gepromoveerd had Robert Kubica de klasse al op de kaart gezet. De Pool liet zijn titel van 2005 opvolgen met een reservezitje bij BMW Sauber, dat gedurende het seizoen werd omgezet in een vast rijderszitje.

Dat de Formule 2/GP2 Series niet per se aangedaan hoeft te worden, bewijzen Valtteri Bottas en Daniil Kvyat. De Fin werd kampioen in de GP3 en mocht na een jaartje testwerk instappen bij Williams, de Rus liet zijn kampioensjaar in de GP3 zelfs opvolgen met een seizoen in de F1. Max Verstappen en Lance Stroll kwamen in principe vanaf dezelfde hoogte van de opleidingsladder, zij deden het echter niet in het voorprogramma van de F1 maar van de DTM. De Nederlander en de Canadees klommen na respectievelijk 2014 en 2016 op naar de koningsklasse.

Als je goed hebt meegeteld, kom je op achttien rijders. Dat klopt precies, er ontbreken er namelijk nog twee. Pierre Gasly werd na het veroveren van de GP2-titel in Japan gestald en moest, zelfs nadat hij tussentijds zijn F1-debuut had mogen maken, terug naar het land van de rijzende zon om aldaar voor het Super Formula-kampioenschap te strijden. Sinds de laatste paar races van 2017 is Gasly een vaste waarde in de Formule 1.

Kimi Raikkonen reed precies 23 autoraces voor hij debuteerde in de Formule 1

De coureur die de grootste sprong van het huidige stel heeft weten te maken in het verleden is ontegenzeggelijk Kimi Raikkonen. De Fin sprong vanuit de karting in een Formule Renault 2000, vergelijkbaar met de tweeliters van tegenwoordig. Voor het team van Manor werkte hij een handvol races af, alvorens hij door Peter Sauber werd gepolst om voor 2001 in een van zijn wagens te stappen. Achttien jaar later zal The Iceman terugkeren achter het stuur van een bolide van Zwitserse makelij.

Coureur Laatste klasse voor Formule 1
Lewis Hamilton GP2 (2006, kampioen)
Valtteri Bottas GP3 (2011, kampioen/ daarna een jaar reserve)
Sebastian Vettel WSR (2007, vijfde)
Charles Leclerc F2 (2017, kampioen)
Max Verstappen F3 (2014, derde)
Pierre Gasly SF (2017, tweede)
Daniel Ricciardo WSR (2011, vijfde)
Nico Hülkenberg GP2 (2009, kampioen)
Kevin Magnussen WSR (2013, kampioen)
Romain Grosjean GP2 (2011, kampioen)
Carlos Sainz WSR (2014, kampioen)
Lando Norris F2 (2018, tweede)
Sergio Pérez GP2 (2010, tweede)
Lance Stroll F3 (2016, kampioen)
Kimi Raikkonen FR2000 UK (2000, kampioen)
Antonio Giovinazzi GP2 (2016, tweede)
Daniil Kvyat GP3 (2013, kampioen)
Alexander Albon F2 (2018, derde)
Robert Kubica WSR (2005, kampioen/ daarna half jaar reserve)
George Russell F2 (2018, kampioen)