Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Mercedes de W13 van Hamilton en Russell op drastische wijze heeft gewapend tegen porpoising

Mercedes blijft hard werken aan de W13 van Lewis Hamilton en George Russell om het probleem van porpoising tegen te gaan. Technisch analist neemt de updates nauwkeurig on de de loep voor RacingNews365.

In slechts één week sinds de GP van Bahrein hebben de teams natuurlijk niet de kans gekregen om de auto's grondig onder handen te nemen, maar sommige teams hebben meer gedaan dan anderen om bepaalde probleemgebieden aan te pakken. Zoals bekend is, is de aard van het circuit in Djedda compleet anders dan dat van Sakhir, aangezien het stratencircuit gekenmerkt wordt door een keur aan rechte stukken en volgas-bochten die elkaar razendsnel opvolgen. Er wordt daarom om aanzienlijk minder downforce gevraagd, iets waardoor porpoising aan de ene kant minder wordt getriggerd. Aan de andere kant echter lopen de snelheden op dit circuit vaker dan op andere circuits op tot boven de 270 kilometer. Deze snelheid wordt aangehouden als de grens waarop porpoising extra in de kaart wordt gespeeld. In Bahrein verhoogde Mercedes de rijhoogte aanzienlijk om het probleem tegen te gaan, met een fors verlies aan downforce via de onderzijde van de auto tot gevolg. Om dat te compenseren zette men heel veel vleugel, waardoor de drag op de rechte stukken enkel toenam. Het team uit Brackley stond zodoende voor een moeilijk vraagstuk: hoe kon met de auto voorzien van een basisafstelling waarmee men aerodynamisch gezien geen al te rake klappen hoefde te incasseren en waarmee men toch voldoende neerwaartse druk zou creëren? Tekst gaat verder onder foto.

Mercedes nog altijd niet opgewassen tegen Red Bull en Ferrari

De oplossing waar Mercedes kwam, is drastisch. Uit het hoogste deel van de achtervleugel werd een enorme hap genomen, een hap zelfs tot aan de bovenkant van de Petronas-logo's (zie tekening hierboven). Het totale oppervlak van de vleugel is daardoor aanzienlijk minder. De vleugel als geheel heeft nu een dubbel lepelvormig profiel, bedoeld om overmatige vorming van drag tegen te te gaan. Daarnaast komt Mercedes met weer een meer verfijnde en volledige versie van de vloer zoals Mercedes die in Bahrein al introduceerde (zie tekening hieronder). De vloer heeft afgeplatte uitstulpingen, in plaats van een aaneenschakeling van meer gebogen uitstulpingen. De combinatie van die twee ingrepen transformeerde de W13 nog niet in een auto die het kan opnemen tegen de Red Bull en de Ferrari, zoveel werd op vrijdag al duidelijk. De performance van die auto's lijkt nagenoeg onmogelijk te evenaren. Echter, door het opschroeven van de motor, in lijn met waar het circuit in Djedda om vraagt, werd het gat tussen de kop en Hamilton van VT1 op VT2 gereduceerd tot vier tienden. Dat is een marge waar mee te werken valt, maar het valt absoluut niet uit te sluiten dat dat gat in de kwalificatie alleen maar groter wordt.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'