Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
rus Rusland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Hoe Red Bull Mercedes met diverse updates op elk circuit de baas is geworden

Het is niet overdreven om te stellen dat Red Bull in deze fase in het seizoen op elk type Formule 1-circuit de snelste auto heeft. Diverse updates hebben daaraan bijgedragen en maken dat het team van Max Verstappen in zekere zin kan spelen met dat wat men in huis heeft, een luxe die Mercedes niet heeft.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Mercedes kondigde in de aanloop naar de Grand Prix van Groot-Brittannië aan dat men updates zou introduceren op Silverstone. Puur kijkend naar de resultaten op het beroemde Britse circuit zou je kunnen zeggen dat die updates werkten, want het gaat naar Red Bull was ten opzichte van de races daarvoor een stuk kleiner. Die uitleg vertelt echter slechts de halve waarheid.

De karakteristieken van het circuit maakten namelijk ook voor een groot deel dat Mercedes sterker voor de dag wist te komen. De veel snelle snelle bochten werkten in het voordeel van de W12, omdat die auto misschien niet uitblinkt in het genereren van pure downforce, maar wel heel erg efficiënt is voor wat betreft de aerodynamica. Omdat veel bochten op dat circuit met de huidige bolides makkelijk volgas kunnen worden genomen, is topsnelheid bovendien belangrijker geworden, iets waar Mercedes zeven jaar na de introductie van de V6-hybridemotoren nog altijd niet over te klagen heeft.

Mercedes koos er tevens voor een nog wat vlakkere versie van de low downforce-achtervleugel van Bakoe te gebruiken in de succesvolle jacht op topsnelheid op te rechte stukken. Red Bull was bijvoorbeeld in de speed traps op weg naar Stowe Corner geen partij voor Mercedes, dat terwijl het in de twee races daarvoor op de Red Bull Ring nog het snelste was op de rechte stukken.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull echter heeft de ruimte om de keuzes van Mercedes te counteren door juist de tegenovergestelde route te bewandelen. Ook het team van Max Verstappen schroefde de Bakoe-achtervleugel op de RB16B, met dat verschil dat die specificatie sowieso al meer downforce genereert dan die van Mercedes en men er aan de bovenzijde bovendien extra gurney flaps (zie foto hierboven) op monteerde. De extra drag die dat veroorzaakte (met minder topsnelheid tot gevolg), werd gecompenseerd door extra downforce daar waar nodig, namelijk in de bochten.

De jacht op downforce bij Red Bull lijkt overigens een extra boost te hebben gekregen door de nieuwe vloer die Red Bull op Silverstone introduceerde. Daarmee lijkt men beter in staat doelbewust luchtwervelingen te creëren die aan weerszijden de vloer afsluiten, waardoor het lagedrukgebied onder de auto versterkt wordt, waardoor de auto nog meer tegen het asfalt wordt gezogen. In combinatie met de nieuwe diffuser die in Oostenrijk werd geïntroduceerd, lijkt met daar veel extra downforce mee te hebben gewonnen.

Het maakte dat Red Bull misschien niet het snelste was aan het einde van de rechte stukken, maar vanuit de bochten wel met een hoge aanvangssnelheid de rechte stukken aan kon vallen, waardoor het netto-tijdverlies uiteindelijk nog meeviel. Dat tijdverlies won men in de bochten makkelijk terug en zo was Red Bull ook op Silverstone het sterkst.

En juist dat gegeven maakt dat Mercedes Red Bull op de Hungaroring kan vrezen. Daar is het genereren van pure downforce namelijk nog wel heel erg belangrijk, terwijl topsnelheid van ondergeschikt belang is. Mercedes heeft niet de marges om topsnelheid in te ruilen voor downforce en vice versa zoals Red Bull die wel heeft. Het maakt de Red Bull overal tot de betere auto, terwijl de Mercedes slechts in een smal window echt tot zijn recht komt.

‘Verstappen krijgt er in de Formule 1 snel een Nederlandse coureur bij’

Afgelopen weken ging het veelal over Lewis Hamilton en Max Verstappen, maar er zijn meer coureurs die aandacht verdienen. Want krijgen we binnenkort nu een tweede Nederlandse Formule 1-coureur, of toch niet? Het podcast-panel bespreekt dit.

10 reacties

    x