Mercedes kondigde in de aanloop naar de Grand Prix van Groot-Brittannië aan dat men updates zou introduceren op Silverstone. Puur kijkend naar de resultaten op het beroemde Britse circuit zou je kunnen zeggen dat die updates werkten, want het gaat naar Red Bull was ten opzichte van de races daarvoor een stuk kleiner. Die uitleg vertelt echter slechts de halve waarheid. De karakteristieken van het circuit maakten namelijk ook voor een groot deel dat Mercedes sterker voor de dag wist te komen. De veel snelle snelle bochten werkten in het voordeel van de W12, omdat die auto misschien niet uitblinkt in het genereren van pure downforce, maar wel heel erg efficiënt is voor wat betreft de aerodynamica. Omdat veel bochten op dat circuit met de huidige bolides makkelijk volgas kunnen worden genomen, is topsnelheid bovendien belangrijker geworden, iets waar Mercedes zeven jaar na de introductie van de V6-hybridemotoren nog altijd niet over te klagen heeft. Mercedes koos er tevens voor een nog wat vlakkere versie van de low downforce-achtervleugel van Bakoe te gebruiken in de succesvolle jacht op topsnelheid op te rechte stukken. Red Bull was bijvoorbeeld in de speed traps op weg naar Stowe Corner geen partij voor Mercedes, dat terwijl het in de twee races daarvoor op de Red Bull Ring nog het snelste was op de rechte stukken. Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull echter heeft de ruimte om de keuzes van Mercedes te counteren door juist de tegenovergestelde route te bewandelen. Ook het team van Max Verstappen schroefde de Bakoe-achtervleugel op de RB16B, met dat verschil dat die specificatie sowieso al meer downforce genereert dan die van Mercedes en men er aan de bovenzijde bovendien extra gurney flaps (zie foto hierboven) op monteerde. De extra drag die dat veroorzaakte (met minder topsnelheid tot gevolg), werd gecompenseerd door extra downforce daar waar nodig, namelijk in de bochten. De jacht op downforce bij Red Bull lijkt overigens een extra boost te hebben gekregen door de nieuwe vloer die Red Bull op Silverstone introduceerde. Daarmee lijkt men beter in staat doelbewust luchtwervelingen te creëren die aan weerszijden de vloer afsluiten, waardoor het lagedrukgebied onder de auto versterkt wordt, waardoor de auto nog meer tegen het asfalt wordt gezogen. In combinatie met de nieuwe diffuser die in Oostenrijk werd geïntroduceerd, lijkt met daar veel extra downforce mee te hebben gewonnen. Het maakte dat Red Bull misschien niet het snelste was aan het einde van de rechte stukken, maar vanuit de bochten wel met een hoge aanvangssnelheid de rechte stukken aan kon vallen, waardoor het netto-tijdverlies uiteindelijk nog meeviel. Dat tijdverlies won men in de bochten makkelijk terug en zo was Red Bull ook op Silverstone het sterkst. En juist dat gegeven maakt dat Mercedes Red Bull op de Hungaroring kan vrezen. Daar is het genereren van pure downforce namelijk nog wel heel erg belangrijk, terwijl topsnelheid van ondergeschikt belang is. Mercedes heeft niet de marges om topsnelheid in te ruilen voor downforce en vice versa zoals Red Bull die wel heeft. Het maakt de Red Bull overal tot de betere auto, terwijl de Mercedes slechts in een smal window echt tot zijn recht komt.
Meest gelezen