Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe werken de wintertests in de Formule 1?

De winterslaap van de Formule 1 is voorbij. Op 26 februari horen we de motoren weer brullen en racen Max Verstappen en de andere coureurs over het circuit van Barcelona. Veel fans kijken puur naar de gereden tijden, maar daar draait het totaal niet om tijdens de testdagen.

De grootste fout die veel Formule 1 fans maken is dat ze alleen naar de tijden kijken en daar hun conclusies aan verbinden. Bij testen draait het om veel meer dan om het realiseren van een snelle rondetijd. Racingnews365 geeft een inkijkje in alles wat er komt kijken bij de wintertests.

1. Meten is weten De Formule 1 teams hebben met man en macht maandenlang gewerkt aan het ontwerpen van de nieuwe bolide. In de fabriek rollen er prachtige waardes uit alle tests, maar corresponderen deze ook met het circuit? Teams beschikken in hun fabrieken over de meest geavanceerde technologie om onderdelen te ontwerpen, die ze vervolgens testen in de windtunnel. Vanuit de windtunnel wordt deze data ook doorgezet naar de simulator waarin de coureurs rijden in de 'nieuwe' bolide. In 2017 bleek dat Red Bull grote problemen had toen de data uit hun windtunnel niet betrouwbaar was. Tijdens de testdagen zien we alle coureurs veelvuldig rijden met 'wasrekken' vol met sensoren. Het doel is om data te verzamelen, want hoe gedraagt de auto zich nu in het echt?

2. Flow-viz Om de luchtstromen over de auto te testen wordt er flow-viz aangebracht op diverse onderdelen. Een soort van verf die door de rijwind verplaatst wordt. Op deze manier zien de teams precies hoe belangrijke aerodynamische onderdelen presteren. Het is wederom een test om te kijken of de windtunnelresultaten overeenkomen met het echte werk. Vaak word de flow-viz gebruikt bij de voorvleugel, bardgeboards, diffusor en achtervleugel.

3. Bandentesten In 2018 hebben de coureurs de beschikking over liefst zeven soorten droogweerbanden. Pirelli heeft iedere compound opnieuw samengesteld. Voor de teams is dit de eerste kennismaking met de nieuwe banden in combinatie met de nieuwe auto. Alle compounds worden dan ook veelvuldig gebruikt door de coureurs om zo data te verzamelen. Deze data bestaat onder andere uit het gripniveau, de slijtage van de band, bandentemperatuur en performance. De verzamelde data wordt gebruikt om de ideale afstelling te bepalen, maar speelt tevens een belangrijke rol bij het bepalen van de bandenkeuzes en strategie voor de races.

4. Ronden rijden Nee, het draait echt niet om die snelste rondetijd tijdens de wintertest. Het draait om het rijden van zoveel mogelijk ronden, waarbij er data wordt verzameld. De teams hebben in de eerste helft van het seizoen alleen de mogelijkheid om tijdens de wintertesten. Een betrouwbare auto geeft je als team een voorsprong op de rest. Vorig jaar reed Mercedes ongeveer twee keer zoveel ronden als Red Bull. Het gaf de Duitse renstal een schat aan informatie over hun auto, het gedrag van de banden, het afstellen van de auto's en hoe hun bolide reageerde op wijzigingen aan de auto. Tijdens een testdag komen de coureurs in actie op diverse banden en werken ze verschillende programma's af. Van korte, snelle runs in kwalificatiemodus, tot en met het rijden van volledige raceafstanden om een wedstrijd te simuleren.

5. Wat zeggen de tijden dan? De tijden zeggen gelukkig veel! Nee, niet zo zeer die snelste tijd die op de klokken staat, maar het moment en de omstandigheden waarop ze gereden zijn. Jezelf alleen focussen op de snelste tijd kan je een vertekend beeld geven. Zo verbrak Pedro de la Rosa in zijn Arrows in 2000 het baanrecord op Barcelona. De Spanjaard, en teamgenoot van Jos Verstappen, kwam er tijdens het seizoen totaal niet aan te pas. Kleinere teams willen zich vaak in de kijker rijden om zo sponsoren te strikken. Ze monteren dan de zachtste banden en gaan voor een kwalificatierun. Op die manier staan ze hoog in de uitslag. Door de tests goed te volgen kan je veel informatie halen uit de tijden van de teams. Daarbij kijken wij naar de banden waarop de coureurs in actie komen, de lengte van de run, de hoeveelheid brandstof etc. Al deze factoren samen geven een erg goed beeld van de krachtsverhoudingen op de baan. Racingnews365 analyseert deze zaken voor jullie om zo een goed beeld te schetsen.

6. Volg de F1 wintertests live De Formule 1 testdagen worden niet uitgezonden op TV en de tijden zijn vaak lastig te volgen. Racingnews365 geeft iedere dag live verslag van de test, inclusief live timing. Op deze manier houden we jou op de hoogte van alle in's en out's en trakteren we je tevens op de mooiste foto's en het laatste nieuws uit Barcelona.

Viaplay
x
Verstappen Verstappen geëerd met plekje in uiterst exclusieve wereldlijst