Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe zit het nou met die 'illegale' Ferrari-motor?

De Formule 1-wereld heeft het al dagenlang over het bijzondere statement van de FIA over de Ferrari-motor uit 2019. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? RacingNews365 dook in de motoren soap van Ferrari.

Afgelopen vrijdagnamiddag bracht de FIA op een wel heel bijzonder tijdstip een statement naar buiten. Om 17:50 uur, enkele momenten voor het einde van de laatste testdag, liet de autosportfederatie zich uit over de Ferrari-motor, die afgelopen seizoen in opspraak raakte. De krachtbron achterin de SF90 was, zonder dat de buitenwereld dat wist, uitvoerig onderzocht, waarna de FIA het volgende te melden had. "Na een uitgebreid technisch onderzoek, hebben wij, de FIA, onze analyse van de Ferrari-motor afgerond en een regeling getroffen met het Italiaanse team. Wat deze regeling specifiek inhoudt, zullen de twee partijen tussen hen houden." "De FIA en Scuderia Ferrari hebben enkele technische afspraken gemaakt, die het monitoren van alle Formule 1-krachtbronnen gedurende de komende Formule 1-seizoenen moeten verbeteren. Ook zal Ferrari de FIA bijstaan op andere vlakken, zoals onderzoeksactiviteiten op het gebied van koolstofemissie en duurzame brandstoffen" Het tijdstip was opvallend te noemen, omdat het aan het einde van de laatste testdag was, op het moment dat alle mediasessies al lang en breed klaar waren. Geen enkel FIA- of Ferrari-individu kon in Barcelona dus meer inhoudelijk reageren op het statement, terwijl andere teams verbolgen achterbleven. Hoe zijn we op dit punt aanbeland?

Red Bull bracht de bal aan het rollen

Voor het echte begin van de motoren soap bij Ferrari moeten we terug tot 2018. In dat jaar viel voor het eerst op dat de Italiaanse motor er als een raket vandoor ging op de rechte stukken. GPS-data van de concurrentie lieten zien dat er een plotselinge vermogenstoename moest zijn, die niet te verklaren was. Na veel getouwtrek controleerde de FIA voor de eerste maal verscherpt de Italiaanse krachtbron. Toen de verdenkingen bleven, werd later in het seizoen een tweede sensor geplaatst waarna de vermogenspieken ineens verleden tijd waren. Gedurende het 2019-seizoen ging de Ferrari er wederom als een raket vandoor op de rechte stukken. Vanaf de Grand Prix van Bahrein plaatsten de concurrentie al grote vraagtekens bij de rechtelijnsnelheid en topsnelheid van de Scuderia. Op sommige circuits wonnen de Italianen zelfs tot een volle seconde per ronde! Na de zomerstop werd het motorvoordeel nog duidelijker op de snelle circuits, waar Ferrari plots onverslaanbaar was. Op Spa-Francorchamps en Monza ging het team uit Maranello twee maal toe met de overwinning aan de haal. Vooral de overwinning in Monza kwam overduidelijk tot stand met behulp van de indrukwekkende motor. Beide Mercedes-coureurs zetten Charles Leclerc, de leider in de wedstrijd, veelvuldig onder druk, maar op het lange rechte stuk wist zowel Lewis Hamilton als Valtteri Bottas - zelfs met DRS - geen vuist te maken tegen de Italiaanse paardenkrachten. De geruchtenstroom kwam vervolgens steeds verder op gang. Er moest en zou volgens velen iets aan de hand zijn met de ongekend snelle Ferrari-motor. Ook het Red Bull-team vermoedde dat, en het team van Max Verstappen vond dan ook een manier om de zwakheden van Ferrari bloot te leggen. Het Oostenrijkse team verdacht Ferrari er namelijk van dat het de sensoren waarmee de brandstoftoevoer naar de motor toe wordt gemeten, de fuel flow-sensoren, had gemanipuleerd. Daardoor kon de Scuderia op bepaalde momenten meer brandstof naar de motor toesturen, zonder dat dit door de sensoren werd opgepikt. Het gevolg: meer pk's voor Ferrari op belangrijke momenten, met een verbeterde acceleratie en hogere topsnelheid tot gevolg. Red Bull peilde subtiel bij de FIA of ze zelf met een dergelijk systeem mochten gaan rijden, maar de autosportfederatie was onverbiddelijk en kwam direct met een zogeheten technical directive , waarmee het duidelijk maakte dat een soortgelijk trucje als hetgeen Red Bull voorstelde, verboden was. Nog datzelfde Grand Prix-weekend, in de Verenigde Staten, was Ferrari plots geen schim meer van zichzelf, waardoor de verdenkingen alleen maar toenamen. De rest van het seizoen kwamen de Italianen er vervolgens niet meer aan te pas. "Dat krijg je als je vals speelt", riep Verstappen nog, maar Ferrari waste haar handen in onschuld. "We rijden met meer downforce", riep teambaas Mattia Binotto.

De maatregelen

In aanloop naar het nieuwe seizoen, 2020, besloot de FIA door te pakken en verplichtte het de teams om een tweede fuel flow-sensor op hun bolides te installeren, om zo gesjoemel te kunnen voorkomen. Als gevolg daarvan ging het minimum gewicht van de nieuwe F1-bolides ook met één kilo omhoog. Tot slot besloot de FIA dat de sensoren in kwestie vanaf volgend seizoen, in 2021, gestandaardiseerd zullen worden. Elk team moet dus dezelfde sensoren gaan gebruiken, geleverd door een derde partij, om zo andere trucjes voor te zijn. Op de achtergrond liep er tegelijkertijd een uitgebreider onderzoek naar de Ferrari-motor. Gedurende het 2019-seizoen kon de FIA geen onregelmatigheden vinden, maar gedurende de winter legde de FIA de Italiaanse krachtbron nogmaals uitgebreid onder een vergrootglas. Het onderzoek resulteerde afgelopen vrijdag dus in het veelbesproken statement. De FIA en Ferrari hadden een schikking getroffen, waarvan de inhoud tussen de partijen zou blijven. Voorlopig is dit inderdaad het geval, maar het feit dat de andere teams met de grootste verbazing kennis namen van de berichtgeving van de autosportfederatie, doet ons hardop vragen of dat ook zo zal blijven. In Australië zullen het mediacircus en de andere teams zonder twijfel de onderste steen boven willen halen.

Wat betekent dit nou precies?

Er doen verschillende theorieën de rondte over de betekenis van dit statement. Laten we vooropstellen, dit zijn theorieën, de echte waarheid weten waarschijnlijk alleen de Ferrari en de FIA. Laatstgenoemde partij zegt in haar statement namelijk niet wat nou het precieze oordeel was van het onderzoek naar de veelbesproken motor. Reed Ferrari nou wel of niet met een legale krachtbron achterin haar SF90 rond? Het is lastig te zeggen, maar als de vertoonde snelheden van Ferrari tijdens de testdagen representatief zijn, dan is het goed mogelijk dat het team uit Maranello haar motor aanzienlijk aan heeft moeten passen, of misschien zelfs een nieuwe heeft moeten ontwikkelen, zo luiden de speculaties in de Formule 1-paddock. Mogelijk opereerde Ferrari met haar motor in een (zeer donker)grijs gebied en kon de autosportfederatie niet honderd procent bewijzen dat de Italianen fout zaten. Andersom kon de Scuderia op haar beurt niet haar eigen onschuld voor honderd procent bewijzen. In dat geval had een straf aan het Italiaanse adres kunnen uitmonden in een ellenlange rechtszaak, iets wat de FIA en Ferrari beiden niet kunnen gebruiken, zeker gezien de belangrijke rol die de Italianen spelen in de Formule 1 en met de grote regelwijzigingen die eraan komen. Sommigen denken dat Ferrari en FIA om die reden hebben geschikt. De Italianen biechten hun geheimen op tegenover de autosportfederatie, die de FIA vervolgens beloofd heeft voor zich te houden. Als ruil daarvoor werken de twee partijen samen om ervoor te zorgen dat soortgelijke praktijken in de toekomst niet meer voorkomen en helpt Ferrari de FIA met onderzoek naar duurzame brandstoffen. Iets wat wel zeker is, is dat het statement van de FIA averechts heeft gewerkt en er zo alleen maar meer olie op het Formule 1-vuur is gegooid. Het laatste woord over de FIA, Ferrari en haar krachtbron, zal nog lang niet zijn gesproken, al is de kans groot dat de waarheid voor altijd rond zal dwalen door de gangen van de respectievelijke hoofdkantoren in Parijs en Maranello... Ook in de nieuwste RacingNews365-podcast wordt de FIA-Ferrari-kwestie door Tom Coronel, F1-journalists Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen uitvoerig besproken, net als de testweken in Barcelona. Luister 'm hieronder!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"