Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Christian Horner

Horner doet boekje open over belangrijk Red Bull-probleem

Red Bull heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de verouderde windtunnel problemen oplevert. Teambaas Christian Horner vertelt er nu meer over.

Horner Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is een veelgestelde vraag in de Formule 1: hoe kon Red Bull haar voorsprong zo snel kwijtraken? Het team uit Milton Keynes domineerde lange tijd de sport, maar moet nu McLaren voor zich dulden in de pikorde. Eén van de grote problemen voor de Oostenrijkse renstal is de correlatie tussen de windtunnel en het circuit. Red Bull maakt namelijk gebruik van een verouderde windtunnel, waardoor de resultaten niet altijd overeenkomen met de data van het circuit. Christian Horner doet een boekje open over dat probleem.

"We hebben de grenzen van de windtunnel altijd al gekend", zo wordt Horner geciteerd door Motorsport-Total. "Maar ik denk dat de limieten duidelijk zullen worden naarmate we de aerodynamica van de auto's blijven verbeteren en je binnen kleinere marges werkt. We hebben een windtunnel die 60 jaar oud is. Het is een overblijfsel uit de Koude Oorlog. Hij was goed genoeg om in de loop der jaren een aantal fantastische auto's te ontwerpen en ontwikkelen, maar hij heeft ook flink wat grenzen. Als het kouder is dan vijf graden Celsius, kunnen we hem niet laten draaien. En bij temperaturen boven de 25 graden wordt de boel vrij instabiel."

Maar wat weerhield Red Bull er dan van om eerder een nieuwe windtunnel te bouwen? Er komt immers een nieuw exemplaar aan. "Er was een moment waarop windtunnels mogelijk verboden hadden kunnen worden. De vraag was of dat het geval zou zijn en of windtunnels niet helemaal vervangen zouden worden door computersimulaties. Adrian Newey drong niet aan op een nieuwe windtunnel en wilde wachten tot er meer duidelijkheid over was. We kwamen vervolgens echter op het punt dat Aston Martin een nieuwe windtunnel wilde, waardoor de FIA haar standpunt veranderde. Daarna werd het een kwestie van: 'we (Red Bull red.) moeten dit doen en wel nú, want de reglementen zorgen ervoor dat de huidige windtunnel zeer inefficiënt is binnen de budget cap."

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Red Bull geeft update over nieuwe auto Verstappen