Het is een veelgestelde vraag in de Formule 1: hoe kon Red Bull haar voorsprong zo snel kwijtraken? Het team uit Milton Keynes domineerde lange tijd de sport, maar moet nu McLaren voor zich dulden in de pikorde. Eén van de grote problemen voor de Oostenrijkse renstal is de correlatie tussen de windtunnel en het circuit. Red Bull maakt namelijk gebruik van een verouderde windtunnel, waardoor de resultaten niet altijd overeenkomen met de data van het circuit. Christian Horner doet een boekje open over dat probleem.
"We hebben de grenzen van de windtunnel altijd al gekend", zo wordt Horner geciteerd door Motorsport-Total. "Maar ik denk dat de limieten duidelijk zullen worden naarmate we de aerodynamica van de auto's blijven verbeteren en je binnen kleinere marges werkt. We hebben een windtunnel die 60 jaar oud is. Het is een overblijfsel uit de Koude Oorlog. Hij was goed genoeg om in de loop der jaren een aantal fantastische auto's te ontwerpen en ontwikkelen, maar hij heeft ook flink wat grenzen. Als het kouder is dan vijf graden Celsius, kunnen we hem niet laten draaien. En bij temperaturen boven de 25 graden wordt de boel vrij instabiel."
Maar wat weerhield Red Bull er dan van om eerder een nieuwe windtunnel te bouwen? Er komt immers een nieuw exemplaar aan. "Er was een moment waarop windtunnels mogelijk verboden hadden kunnen worden. De vraag was of dat het geval zou zijn en of windtunnels niet helemaal vervangen zouden worden door computersimulaties. Adrian Newey drong niet aan op een nieuwe windtunnel en wilde wachten tot er meer duidelijkheid over was. We kwamen vervolgens echter op het punt dat Aston Martin een nieuwe windtunnel wilde, waardoor de FIA haar standpunt veranderde. Daarna werd het een kwestie van: 'we (Red Bull red.) moeten dit doen en wel nú, want de reglementen zorgen ervoor dat de huidige windtunnel zeer inefficiënt is binnen de budget cap."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!