Het sprintformat werd in 2021 geïntroduceerd om meer spektakel te creëren in een Grand Prix-weekend. Tot nu toe zijn er twaalf sprintraces georganiseerd, maar over de huidige indeling is veel rumoer ontstaan. Prominenten uit de Formule 1 vinden het vreemd dat de gehele zaterdag in het teken staat van de sprintrace en de kwalificatie voor de hoofdrace op de vrijdag wordt verreden.
Daarom worden er nu gesprekken gevoerd om het format aan te passen in 2024. Als het aan Max Verstappen ligt, verdwijnen de sprintraces helemaal, maar er wordt zelfs gesuggereerd dat er een apart sprintkampioenschap wordt opgetuigd. Red Bull-teambaas Christian Horner is geen fan van dat idee en komt met een andere suggestie.
"Ik weet niet of een apart kampioenschap de oplossing is, want wie geeft daar wat om?", vraagt Horner zich af bij onder meer RacingNews365. "Misschien is het een idee om er een enorm bedrag aan prijzengeld aan op te hangen. Ik denk dat de fans er positief tegenover staan om een race op zaterdag te houden. Maar hoe vul je dat in? Moeten we de startgrid omdraaien? Moeten er meer punten worden uitgedeeld? Ik heb het juiste antwoord niet in petto."
Anderen bekeken ook:
Horner licht zijn suggestie toe
Horner legt uit waarom meer prijzengeld een oplossing zou kunnen zijn. "Er komt meer motivatie bij kijken en teams en coureurs gaan het meer vieren. Misschien is het goed om er anders naar te kijken. In het voetbal hebben ze de competitie en een aparte beker, dus misschien loont het om een grotere beloning voor de coureurs te creëren."
De Brit vindt in ieder geval dat het sprintformat op de schop moet. "Wat we nu doen klopt niet voor de coureurs en de fans. Er moet meer komen. Wij hebben in Brazilië een sprintrace gewonnen, maar focussen ons eigenlijk uitsluitend op de Grand Prix. Het voelt alsof je een longrun hebt gereden en daar een medaille voor krijgt."
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
jack@zz
Ik ben geen voorstander van de sprint races wat mij betreft, weg ermee. Ik reageer eigenlijk op dit artikel, vanwege de afsluitende zin; "Het voelt alsof je een longrun hebt gereden en daar een medaille voor krijgt." Stel je Toto's gezicht eens voor als hij dat leest, zo lekker uitgedrukt door Horner, geweldig
Napoleon_uit_Brabant
Ik zou elk weekend een dubbele race doen, maar dan met een 3e en de 4e rijder die met dezelfde F1 wagen moet rijden. Dan zie je eindelijk iets beter hoe goed een wagen nou echt is.
Vince Velzen
Los van schade en uitval weet ik niet of dat nou lekker past bij de mondiale top van autosport. Met Verstappen e.d. eens dat exclusiviteit ook een dingetje is.
Auto's_doen_vroem_vroem,
Hij zegt tegen een 2e kampioenschap te zijn want wie kijkt daar nu naar? Om vervolgens 2 voetbalcompetities aan te halen om zijn punt te bewijzen. En om aan te tonen dat het gaat om 2 prijzen. Maar hij bewijst juist dat mensen dus wel naar 2 kampioenschappen willen kijken van 1 sport als het beide 2 losse kampioenschappen zijn met hun eigen identiteit.
Sebsom
Als mensen willen kijk wil het nog lang niet zeggen of het goed of leuk is.
Zwartman
dan kijk je lekker naar de F2 / F3 / indycar noem maar op . gewoon 1 kampioenschap is genoeg er zijn al veel meer races als vroeger
Wiesneuze
@Auto's_doen_vroem_vroem, De beker 'competitie' in het voetbal is geen competitie maar een tournooi. Ook Cristian Horner kan zich beter beperken tot de zaken waar hij verstand van heeft.
Rotterdammert
Misschien wel 2 aparte competities van maken. De eerste 10 krijgen punten. De nr 1 krijgt 10 punten, de nr 2 krijgt 9 punten etc. Maar dat worden dan alleen de punten voor het team. De winnaar van dit kampioenschap krijgt dan bijvoorbeeld meer windtunneltijd of ontwikkelingstijd of een bepaald bedrag bovenop het budget cap. Het wordt dan een extra teamkampioenschap.
Dit bericht is aangepast op:
Sebsom
Sorry,maar dat slaat nergens op. Van de ene kant windtunnel tijd afnemen omdat je eerste of tweede staat en het van de andere kant weer teruggeven. Weet je hoe belachelijk dat klinkt?
Dit bericht is aangepast op:
GaryGearbox7
Het gevogel met hoe men een sprint interessant moet maken geeft al aan dat het niet interessant is. De rijders nemen geen risico ivm de zondag, dan willen ze geen kapotte auto. De teams sjouwen zich kapot, de ingenieurs zijn niet blij want ze kunnen amper testen en afstellen. Rookies er in zou ik niet willen, dan heb je geen garantie dat de op zondag een auto hebt. Omgedraaid grid, punten opbouwen om windtunneltijd of testkilometers te kunnen kopen. Het haalt allemaal niet uit. Straks kunnen de coureurs nog zegeltjes gaan sparen om in te wisselen voor teveel tracklimits op zondag, en soort"verlaat de gevangenis zonder betalen". Stop er mee, bijna niemand wordt er blij van, er is amper spanning en de puntenverdeling gaat het verschil ook niet maken.
Marnix Schonewille
Die zegeltjes sparen voor de tracklimits is nog niet zo'n heel verkeerd idee. ;-)
ko-van-raan#69087
In de basis is de F1 een constructeurs wedstrijd. Het is een coureurs wedstrijd geworden in de beeldvorming. De sprintrace verstoord het originele doel zonder meer kijkersplezier op te leveren ( ok m.i.). Doe meer of langere vrije trainingen, ben je ook van langzame rondjes af en rijdt er meer rond de hele dag. Geef ruimte voor experimenteren en dus ontwikkeling, leg dat uit aan het publiek.
Ursus
Volgens mij is een idee al eerder geopperd om op de vrijdag de eerste vrije training en daarna quali voor de sprintrace te hebben met parcours-fermé. Dan op zaterdag begin van de middag de Sprintrace. Daarna opheffen parc-fermé en de quali voor de race van zondag (en na de quali weer parc-fermé). Dan hebben teams nog tijd om kleine aanpassingen te doen tijdens de quali voor zondag. Dit is al door anderen geopperd, maar ik vind het persoonlijk nog niet eens zo’n slecht idee. En natuurlijk zullen ook aan dit plan haken en ogen zitten, maar daar kunnen de teambazen vast wel een leuk voorstel voordoen. En als je dan voorde sprintrace een halve raceafstand doet, wordt de strategie ook van belang. Red je een één stopper of toch pitten?
GaryGearbox7
Dus 1 training, dat is waar nu juist wordt gezegd dat het te weinig is. Dat is niet goed, de 3 trainingen zijn niets voor niets ooit bedacht. Verder dus eerst een race ne dáárna de quali voor de belangrijkste race, de hoofdrace. Wanneer wordt er dan nog afgesteld? Eerst training, parc ferme, quali sprint, sprint, parc ferme er af, maar dan meteen de quali, (testen tijdens quali?) en dan weer parc ferme. Ik vind het te weinig en te veel teams lopen risico op zondag niks klaar te spelen bij zo weinig training.
Alberto
Sprintrace is heisa en puur om meer toeschouwers te trekken die zeer veel geld moeten betalen. Ook voor de Viaplays en Ziggo's van deze wereld die leven van de extra heisa. Dan zeggen sommige van die zgn. deskundigen wel dat ze het hele gebeuren niet kunnen uitleggen aan hun kinderen enz. Wat een malloten, ik heb het net uitgelegd en het programma wanneer welk onderdeel geprogrammeerd is, lijkt me niet zo moeilijk. Die zgn. fans willen alleen in beeld komen en dossen zich uit en schreeuwen om maar in beeld te komen en interesseren zich weinig wat op de baan gebeurt. Als Sprintrace zo nodig moet blijven, dan is enkel apart kampioenschap zinvol met starten in volgorde waarbij nr. 1 in stand achter aan start. Dus één shootout bij de eerste sprintrace van het seizoen. Ook dan zullen niet alle coureurs ervoor gaan, maar worden alle heisa gasten bevredigt. Echter moeten de organisaties wel alle kosten vergoeden die teams maken voor de crashes. Is toch super eenvoudig op te lossen, hèhè
Dit bericht is aangepast op:
Berry1981
Met voetbal heb je de regulaire competite, een beker competitie en een wereldwijde competitie (CL, EL, etc.). Dit heb je met meerdere sporten op deze manier. Elke competitie heeft haar eigen prijs/beloning. Bij de F1 is alles op een hoop gegooid, wat het heel rommelig maakt. Hoeveel van de 12 sprintraces kunnen mensen zich nog herinneren omdat ze zo spannend waren? Dat zal een enkele zijn. Beschouw het als een aparte competitie met haar eigen regels. En houd het overzichtelijk, bijvoorbeeld op vrijdag 2 trainingen, op zaterdag kwali sprint en sprint race. Zondag kwali en gewone race. Parc Ferme afschaffen zat we zeker weten dat alle auto's in optima forma zijn voor beide events.
GaryGearbox7
Klinkt aannemelijker, echter afstellen voor een 100 km race waar je met minder brandstof (lees gewicht, ongeveer 50 a 60 kilo minder) rijdt, meestal zonder pitstops, is heel anders dan een race van 300 km waar je start met ongeveer 100 kg brandstof die in gewicht iedere ronde afneemt en de balans aardig op de proef stelt.