Een storm van kritiek barstte in maart los na een zeer saaie Grand Prix van Australië. Inhalen bleek onmogelijk en fans wereldwijd klaagden. Er moest iets gebeuren om de sport weer aantrekkelijk te maken. Vorige maand werden er aangepaste F1-regels voor 2019 gepresenteerd. Deze moeten bijdragen aan het vergroten van de actie op de baan. Christian Horner vindt dat de regels onnodig zijn en het gevolg zijn van een paniekreactie. "Op sommige momenten schiet de Formule 1 zichzelf in haar eigen voet. Het probleem is dat men volgend jaar een idee wil doorvoeren, wat niet eens volledig geanalyseerd is en waarbij er geen bewijs is dat het werkt. Na één saaie race is men op stel en sprong begonnen om nieuwe regels op te stellen, die conflicteren met de huidige ontwerpen." De invloed van de nieuwe voor- en achtervleugels is zeer groot op de auto's. Voor Red Bull, dat het beste chassis heeft, betekenen de nieuwe regels een beperking en uitdaging. "De filosofie van de auto's verandert compleet. De voorvleugel wordt breder en anders. Het punt waar de lucht de auto raakt is de voorvleugel en vanuit daar verandert alles: de ophanging, het bodywork. Ieder component wordt beïnvloed." "We praten al maanden over het verlagen van de kosten en logisch nadenken. Wat men nu doet is een compleet nieuw concept ontwikkelen, met nieuwe auto's tot gevolg die vele miljoenen extra kosten."
Horner vindt dat de oorzaak van saaie races bij de circuits moet worden gezocht. Inhalen is op Albert Park nagenoeg onmogelijk, terwijl China en Baku geweldige races opleverden. "Na Australië hebben we drie geweldige races gehad. Moeten we dan niet kijken naar de invloed van circuits en banden op de races, in plaats van honderden miljoen uitgeven aan auto's?" "Als je kijkt naar de de lay-out van het circuit dan zie je dat circuits met lange rechte stukken, gevolgd door langzame bochten en hairpins zoals China, Baku en Bahrein zorgen voor goede races. Dit soort circuit leveren altijd mooie races op. Laten we ons focussen op dingen die bijdragen aan goede races."
Meest gelezen