Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Is dit het Mercedes-trucje waar Red Bull tegen gaat protesteren?

Achtervleugels, bewegende stuurtjes, ijzersterke motoren. De afgelopen weken horen we van alles over de Mercedes-bolide dat niet helemaal in de haak zou zijn. Is dit het trucje waarmee Mercedes zo vliegt over de rechte stukken?

Al het hele jaar door zien we Mercedes en Red Bull met de vingers naar elkaar wijzen. In het begin van het jaar was het vooral Mercedes dat van alles zag wat niet door de beugel kon. Wat te denken van de flexibele achtervleugel van Red Bull? Of de bandenspanning waarmee het team van Max Verstappen gesjoemeld zou hebben. Harde bewijzen daarvoor werden nooit gevonden, maar de FIA veranderde wel de reglementen tussentijds. De laatste weken, nu de titelstrijd haar apotheose nadert, is het voornamelijk Red Bull dat naar Mercedes wijst. Na een dipje in de lente en aan het begin van de zomer wist het team van Lewis Hamilton de afgelopen maanden het tempo weer te vinden. Het roept vraagtekens op bij Red Bull.

Mercedes in Brazilië onderwerp van gesprek

Afgelopen raceweekend werd er uitgebreid over de Mercedes-bolide van Hamilton gepraat. Meerdere theorieën over zijn enorme snelheid passeerden de revue. De theorie over de achterwielophanging speelde al langer, maar afgelopen weekend werd er plots ook gekeken naar het stuur van Hamilton. Activeerde hij daarmee de bewegende achterwielophanging? Nee, zo ontkende Mercedes met klem. Andere theorieën werden gezocht bij de nieuwe motor, waarmee de zevenvoudig kampioen op Interlagos over het circuit vloog. Een andere theorie, waar Red Bull achter de schermen vooral mee bezig is, draait om de achtervleugel van Mercedes. Het team van Verstappen verzamelt momenteel bewijs waarmee het hoopt in protest te kunnen gaan. "We hebben nog niet genoeg feiten om actie te ondernemen. Het zou ons laatste middel zijn", zo oordeelt Helmut Marko in gesprek met Auto Motor und Sport .

Red Bull deed ongeveer hetzelfde

Ironisch genoeg verdenkt Red Bull haar grote concurrent van het gebruiken van een flexibele achtervleugel. Waarom is dat ironisch? Omdat het Mercedes was dat eerder dit jaar de flexibele achtervleugel van Red Bull aankaartte bij de FIA, waarna de autosportbond de tests waarmee de flexibiliteit werd gemeten verzwaarde. Zes van de tien teams moesten vervolgens hun achtervleugel aanpassen. "Ze doen iets vergelijkbaars als hetgeen waar wij in de eerste helft van het seizoen van beschuldigd werden", oordeelde Marko eerder deze week. Maar hoe kan Mercedes dan hetzelfde doen als Red Bull, terwijl de tests verzwaard zijn?

Een vergelijkbaar trucje van Mercedes

Dat komt omdat Red Bull Mercedes verdenkt van een vergelijkbaar trucje met de achtervleugel, maar niet precies hetzelfde trucje. De Red Bull-achtervleugel die eerder dit jaar onderwerp van gesprek was, boog op de rechte stukken langzaam naar achter naar mate de snelheid opliep. Daardoor kwam de vleugel platter te liggen, wat zorgde voor minder luchtweerstand en dus hogere snelheden op de rechte stukken. Kijkend naar de afbeelding hieronder, ging het om het bovenste horizontale deel van de achtervleugel, het deel met 'HONDA' erop. Dit boog naar achteren. Om te controleren dat het niet weer gebeurde, zijn de teams verplicht om met de groene stipjes op hun achtervleugel rond te rijden, zoals ook op de foto is te zien. Met behulp van een camera op de bolides die achteruit kijkt, kan door te kijken naar de stippen worden gecontroleerd of het bovenste horizontale deel niet te flexibel is.

Verstappen bekeek de Mercedes-achtervleugel al

Bij Mercedes zou het echter niet om hetzelfde horizontale element van de achtervleugel gaan dat te flexibel is, maar het element daaronder. Op de foto hieronder is dat dus niet het deel met 'INEOS' erop, maar het deel daaronder (met 'hygienics'). Laat dat nou heel toevallig net het element zijn waar Verstappen vorig weekend aan voelde na afloop van de kwalificatie - waarvoor hij 50.000 euro boete voor kreeg! Red Bull vermoedt namelijk dat dat onderdeel op de rechte stukken naar onderen buigt, waardoor een vergelijkbaar effect kan worden bereikt als bij de flexibele achtervleugel van Verstappen en Perez eerder dit seizoen. Het is nu dus echter het onderste horizontale element dat zou buigen. Op die manier kan er een grotere spleet ontstaan tussen de twee elementen, waardoor het als het ware als een (mini) DRS-systeem kan fungeren. Met het blote oog is dit op de baan niet tot nauwelijks te zien, omdat het bovenste element grotendeels in de weg zit. Toch lijkt Red Bull nu dus het 'trucje' op het spoor te zijn. Mercedes is echter niet bang. "Kom maar op", oordeelt Mercedes. "Ze zullen niets vinden", zo wordt Wolff geciteerd door Auto, Motor und Sport .

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi