Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec

Kwalificatie

  • 1 HAM 1:27.511
  • 2 BOT 1:27.622
  • 3 VER 1:27.653
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Uitslag Quali
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Mercedes

Is dit het Mercedes-trucje waar Red Bull tegen gaat protesteren?

Achtervleugels, bewegende stuurtjes, ijzersterke motoren. De afgelopen weken horen we van alles over de Mercedes-bolide dat niet helemaal in de haak zou zijn. Is dit het trucje waarmee Mercedes zo vliegt over de rechte stukken?

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Al het hele jaar door zien we Mercedes en Red Bull met de vingers naar elkaar wijzen. In het begin van het jaar was het vooral Mercedes dat van alles zag wat niet door de beugel kon. Wat te denken van de flexibele achtervleugel van Red Bull? Of de bandenspanning waarmee het team van Max Verstappen gesjoemeld zou hebben. Harde bewijzen daarvoor werden nooit gevonden, maar de FIA veranderde wel de reglementen tussentijds.

De laatste weken, nu de titelstrijd haar apotheose nadert, is het voornamelijk Red Bull dat naar Mercedes wijst. Na een dipje in de lente en aan het begin van de zomer wist het team van Lewis Hamilton de afgelopen maanden het tempo weer te vinden. Het roept vraagtekens op bij Red Bull.

Mercedes in Brazilië onderwerp van gesprek

Afgelopen raceweekend werd er uitgebreid over de Mercedes-bolide van Hamilton gepraat. Meerdere theorieën over zijn enorme snelheid passeerden de revue. De theorie over de achterwielophanging speelde al langer, maar afgelopen weekend werd er plots ook gekeken naar het stuur van Hamilton. Activeerde hij daarmee de bewegende achterwielophanging? Nee, zo ontkende Mercedes met klem.

Andere theorieën werden gezocht bij de nieuwe motor, waarmee de zevenvoudig kampioen op Interlagos over het circuit vloog. Een andere theorie, waar Red Bull achter de schermen vooral mee bezig is, draait om de achtervleugel van Mercedes.

Het team van Verstappen verzamelt momenteel bewijs waarmee het hoopt in protest te kunnen gaan. "We hebben nog niet genoeg feiten om actie te ondernemen. Het zou ons laatste middel zijn", zo oordeelt Helmut Marko in gesprek met Auto Motor und Sport.

Red Bull deed ongeveer hetzelfde

Ironisch genoeg verdenkt Red Bull haar grote concurrent van het gebruiken van een flexibele achtervleugel. Waarom is dat ironisch? Omdat het Mercedes was dat eerder dit jaar de flexibele achtervleugel van Red Bull aankaartte bij de FIA, waarna de autosportbond de tests waarmee de flexibiliteit werd gemeten verzwaarde. Zes van de tien teams moesten vervolgens hun achtervleugel aanpassen.

"Ze doen iets vergelijkbaars als hetgeen waar wij in de eerste helft van het seizoen van beschuldigd werden", oordeelde Marko eerder deze week. Maar hoe kan Mercedes dan hetzelfde doen als Red Bull, terwijl de tests verzwaard zijn?

Een vergelijkbaar trucje van Mercedes

Dat komt omdat Red Bull Mercedes verdenkt van een vergelijkbaar trucje met de achtervleugel, maar niet precies hetzelfde trucje. De Red Bull-achtervleugel die eerder dit jaar onderwerp van gesprek was, boog op de rechte stukken langzaam naar achter naar mate de snelheid opliep. Daardoor kwam de vleugel platter te liggen, wat zorgde voor minder luchtweerstand en dus hogere snelheden op de rechte stukken.

Kijkend naar de afbeelding hieronder, ging het om het bovenste horizontale deel van de achtervleugel, het deel met 'HONDA' erop. Dit boog naar achteren. Om te controleren dat het niet weer gebeurde, zijn de teams verplicht om met de groene stipjes op hun achtervleugel rond te rijden, zoals ook op de foto is te zien. Met behulp van een camera op de bolides die achteruit kijkt, kan door te kijken naar de stippen worden gecontroleerd of het bovenste horizontale deel niet te flexibel is.

Verstappen bekeek de Mercedes-achtervleugel al

Bij Mercedes zou het echter niet om hetzelfde horizontale element van de achtervleugel gaan dat te flexibel is, maar het element daaronder. Op de foto hieronder is dat dus niet het deel met 'INEOS' erop, maar het deel daaronder (met 'hygienics'). Laat dat nou heel toevallig net het element zijn waar Verstappen vorig weekend aan voelde na afloop van de kwalificatie - waarvoor hij 50.000 euro boete voor kreeg!

Red Bull vermoedt namelijk dat dat onderdeel op de rechte stukken naar onderen buigt, waardoor een vergelijkbaar effect kan worden bereikt als bij de flexibele achtervleugel van Verstappen en Perez eerder dit seizoen. Het is nu dus echter het onderste horizontale element dat zou buigen. Op die manier kan er een grotere spleet ontstaan tussen de twee elementen, waardoor het als het ware als een (mini) DRS-systeem kan fungeren.

Met het blote oog is dit op de baan niet tot nauwelijks te zien, omdat het bovenste element grotendeels in de weg zit. Toch lijkt Red Bull nu dus het 'trucje' op het spoor te zijn. Mercedes is echter niet bang. "Kom maar op", oordeelt Mercedes. "Ze zullen niets vinden", zo wordt Wolff geciteerd door Auto, Motor und Sport.

Het is nu echt oorlog tussen Red Bull en Mercedes

De titelstrijd in de Formule 1 speelt zich niet alleen af op het asfalt. Red Bull en Mercedes proberen elkaar ook naast het circuit zo veel mogelijk dwars te zitten. Waar is deze oorlog begonnen en wat kan er nog allemaal gebeuren? Bekijk het in onderstaande video.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Qatar 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Qatar, direct vanaf het Losail International Circuit.

23 reacties

x
Breaking Red Bull ziet toch af van protest tegen Hamilton