Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Kalff voorspelt meerdere nieuwe F1-regels na chaotische GP van Japan: "Maar verwarrend waren ze niet"

Allard Kalff blikt met RacingNews365 terug op Max Verstappen's uiterst dominante seizoen en het titelfeest in Japan. Ook legt de voormalig coureur uit waarom de FIA de titelwinst tóch iets duidelijker hadden kunnen maken voor alle volgers, ondanks het feit dat ze de regels perfect hebben gevolgd.

Vier races voor het einde van het Formule 1-seizoen mag Max Verstappen zich tweevoudig wereldkampioen noemen, nadat hij de wereldtitel van 2022 in Japan veiligstelde. Het verdedigen van zijn eerste titel is gelukt, dat werd duidelijk voor het oog van het Honda-publiek in Suzuka. Het was alles behalve een normaal raceweekend voor de fans, volgers en natuurlijk ook voor de commentatoren van het F1-spektakel. Allard Kalff, die het weekend vanuit de Viaplay Race Control op de voet volgde, blikt tezamen met RacingNews365 terug op de dominantie van Verstappen tijdens de laatste race en gedurende de rest van het seizoen. "Het was een apart weekend met veel regen, veel uitstel, veel rekenarij en uiteindelijk een fantastische afloop", zo is hij van mening. Verstappen had met P2 voor Sergio Perez en P3 voor Charles Leclerc genoeg aan de overwinning in Japan. De zege pakte hij op overtuigende wijze met bijna een halve minuut marge op zijn teamgenoot. "Maar Max was niet alleen dit weekend een klasse apart: hij is altijd een klasse apart", vervolgt Kalff. "Zeker dit jaar. De basis was al gelegd in de eerste races. In de eerste races had Red Bull niet de snelste auto en stond Leclerc zes keer op pole. Uiteindelijk won Max er wel zes." "Na de derde race stond hij er eigenlijk gewoon dramatisch voor. Een paar races later was het ineens: 'Misschien is toch alles nog mogelijk dit jaar!' Daarna kwam alles al samen, eigenlijk. Het hele jaar was verder ook goed. Als je me het nu zo vraagt, zou ik niet weten welke grote fout hij heeft gemaakt dit jaar. Welke fouten heeft hij überhaupt gemaakt dit jaar? Daarnaast heeft zijn team ook alles goed gedaan én is de auto ook nog eens heel goed."

Waar heeft Red Bull het verschil gemaakt?

Vooral in de eerste seizoenshelft was Ferrari de snellere partij, en dan met name op zaterdag in de kwalificatie. Later, in de tweede helft van het seizoen, leek Verstappen bijna onverslaanbaar. Was Red Bull sneller in het doorontwikkelen van de bolide? "Zo simpel is het denk ik ook niet", vindt de voormalig coureur. "Ferrari had begin dit jaar een auto die altijd goed was. Ze hadden by far de beste auto. De Red Bull was ook heel goed, maar toen nog wat minder constant. Ze hebben een aantal dingen nu goed voor elkaar gekregen en de auto is constanter, waardoor hij op alle circuits meedoet. Toch is het ene circuit niet de ander en gaan we misschien nu wel naar een Ferrari-circuit. Er zijn nog altijd veel verschillen tussen de auto's van Red Bull en Ferrari." Wel heeft het 'dieet' van Red Bull invloed gehad op de prestaties. "De auto op zichzelf was wat aan de zware kant en als je er dan wat gewicht af krijgt, dan is het ook de makkelijkste manier om tijd te winnen. Gewicht besparen is iets wat altijd goed werk doet, maar verder: Red Bull heeft een heel goed team. Kop naar beneden en doorwerken. Dat doen ze gewoon goed. Ik weet niet of ze dat altijd beter doen dan Ferrari, maar dit jaar misschien wel." "Bij Ferrari hebben ze zichzelf juist in de voet geschoten. Niet direct vanwege de betrouwbaarheidsproblemen bij de motor, want de motor van Verstappen is net zo vaak kapot gegaan, maar ze hebben het ook op strategisch niveau minder goed voor elkaar."

Je kan de FIA niet de schuld geven. Zij hebben gewoon de regels gevolgd

Allard Kalff over de verwarring na de finish in Japan

Podiumceremonie Verstappen had 'iets mooier' gekund

Het kampioenschap is nu beslist en Verstappen trekt net als in 2021 aan het langste eind. De titelwinst werd gevierd in Japan, terwijl Red Bull en Verstappen net als vele kijkers niet direct wisten dat de titel al binnen was. "Wat ik vooral jammer vindt door die hele situatie in Japan, werd het gewoon: 'Ben ik kampioen? Weet je het zeker?' En een nee, een ja... Dan komen ze uiteindelijk aan op het podium, waar ze het naar mijn inziens wat mooier en groter konden aanpakken toen men eenmaal wist dat Max kampioen was", zo is Kalff van mening. De autosportcommentator legt uit dat het gewoon in de regels stond, al begrijpt hij wel dat er vanwege één FIA-bericht wat verwarring is ontstaan. Op 14 februari 2022 kwam er een update van de FIA naar buiten over wat er zou worden gedaan als er geen volledige raceafstand kon worden verreden. In dat bericht werd de bepalende zin niet gedeeld: "If a race is suspended in accordance with Article 57, and cannot be resumed, points for each title will be awarded in accordance with the following criteria... " Kalff vervolgt: "De meeste mensen zijn allemaal uitgegaan van de eerste tekst (op 14 februari, red.), maar wat nog belangrijker is: toen er tijdens de race op beeld gecommuniceerd werd dat er maximale punten uitgedeeld gingen worden, is er niemand die zich afvroeg waarom ze dat deden, en daardoor van richting zijn veranderd. Toen hadden we eigenlijk nog een keer naar de regels moeten kijken." "Wat de FIA wél had kunnen doen is in beeld brengen wat de situatie is, wat de regel is en waarom ze voor volle punten racen. Dat had een heleboel verwarring gescheeld, alleen je mag de FIA niet de schuld geven. Zij hebben de regels gevolgd."

Kalff verwacht verandering in FIA-reglementen

Dat de reglementen na de Grand Prix van Japan veranderd worden, dat is volgens Kalff een heel ander verhaal. Hij verwacht dat er in de regels het een en ander gewijzigd zal worden. "Je zou nu van start kunnen gaan, twee ronden racen, dan een uurtje of tweeënhalf wachten en weer twee ronden racen. Omdat je dan meer dan drie ronden hebt gereden, kan je de finishvlag zwaaien en maximale punten geven." "Dat is nooit de bedoeling geweest van dit reglement, maar het is er nou eenmaal wel. Er is niks verkeerd gedaan en dit is wat het is. Ik vind wel dat het veranderd moet worden, alleen dat betekent niet dat wat er nu is gebeurd, verkeerd is." Hetzelfde geldt volgens hem met de regel die voorschrijft dat de race na drie uur stopt. Als een race de tijdslimiet van twee uur heeft bereikt, dan wordt er nog één ronde geracet voordat de finishvlag valt. Wordt de tijdslimiet van drie uur echter bereikt, zoals het geval in Japan was, dan wordt er geen extra ronde geracet. "Wat apart is, is dat alle teams het niet wisten. Ze dachten dat er nog een ronde gereden moest worden. Ook daarom vind ik het wel weer een rare regel. Bij twee uur wordt er wel een extra ronde gereden en bij drie uur niet. Dat gaat ook veranderen, maar ook daar denk ik dat ze niets verkeerd hebben gedaan. Ze hebben gewoon de regels gevolgd." "En de regels zijn heel helder. Soms zijn ze een beetje raar en vind ik dat dat veranderd kan worden, maar je kan niet zeggen dat regels veranderd moeten worden omdat ze verwarrend zijn. Dat zijn ze helemaal niet.", benadrukt Kalff. "Uiteindelijk is dat ook met die regel van 25% geweest: als we hadden gelezen wat er had gestaan, dan was er in Japan helemaal niets aan de hand geweest."

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'