Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Lammers blikt vooruit op kansen Red Bull in Australië: "Voorsprong is hard nodig"

Het Formule 1-geweld barst dit weekend weer los in Australië, daar waar Red Bull en Max Verstappen opnieuw de favorieten zijn voor de overwinning. Wat moeten we verwachten van dit weekend en het resterende, nog zeer lange, F1-seizoen? We spraken met Jan Lammers.

Race nummer 2 van 23 zit er alweer even op en komend weekend wordt in Australië hoofdstuk drie van het Formule 1-seizoen verreden. Na twee overwinningen voor Red Bull is het team van Max Verstappen en Sergio ook in Albert Park de grote favoriet voor de overwinning, maar is dat wel zo terecht? Het is makkelijk om het team van regerend wereldkampioen Verstappen aan te wijzen als dominante factor na twee meetpunten, maar in gesprek met RacingNews365 legt Jan Lammers uit waarom we eigenlijk nog veel te weinig weten om Red Bull te bestempelen als topfavoriet in Australië en ook in de races daarna. De voormalig coureur maakt hiermee een vergelijking met de live timing van de Formule 1, waarop de fans de gele, groene of paarse (mini)sectoren kunnen zien van alle coureurs. "Zo moet je het jaar ook een beetje zien: we zitten eigenlijk in de eerste sector van het jaar en daar zien we een stevige hoeveelheid 'paars' voor Red Bull", zo trapt hij het interview af. "Echter bestaat het jaar uit de drie volledige sectoren." "Op dit moment zitten we in de eerste sector en hebben we daar slechts een deel van gezien. Voorlopig, ondanks het feit dat het er bij Red Bull goed uitziet, moeten we die andere sectoren nog afwachten. In de loop van het jaar komt er natuurlijk ook steeds meer straf voor Red Bull en zullen ze minder kunnen ontwikkelen."

Geen luxepositie voor Verstappen en Perez

Lammers legt uit dat het team van Verstappen en Perez zich absoluut niet in een luxepositie bevindt na een sterke start van het 2023-seizoen. Met het oog op de budgetcap-straf en de andere restricties zal het Red Bull goed uitkomen om alvast een voorsprong op de concurrenten op te bouwen. "De voorsprong is natuurlijk hard nodig." "Dat komt ze nu goed uit, maar ze hebben hun huiswerk ook goed gedaan: wat je nu ziet van Red Bull is het resultaat van het werk dat ze vorig jaar of misschien zelfs daarvoor al hebben gedaan. Als je die logica doortrekt, dan ga je de problemen van dit jaar, mochten er problemen zijn, later en volgend jaar pas zien." Een voorsprong in de 'eerste sector', zoals Lammers uitlegde, is dan geen overbodige luxe voor de Oostenrijkse renstal. Met het ingaan van het GP-weekend van Australië heeft Red Bull een voorsprong van 49 punten opgebouwd op Aston Martin en Mercedes - en nog meer op Ferrari.

Thuisheld Oscar Piastri

Daniel Ricciardo verloor zijn stoeltje in de Formule 1, maar Australië kent nog altijd een hedendaagse Formule 1-coureur. Ironisch genoeg in het zitje van Ricciardo. Oscar Piastri begint dit weekend aan zijn allereerste thuisraceweekend als volwaardig Formule 1-coureur bij McLaren. Of we daar echter héél veel van moeten verwachten op Albert Park, dat betwijfeld Lammers. "Ik denk niet dat McLaren hier veel kan doen, daar zijn ze op dit moment niet toe in staat. Ze zullen nog even de tijd nodig hebben, dus van Piastri moeten we niet veel verwachten", oordeelt hij. Dit betekent overigens niet dat de Australiër het slecht doet in zijn rookie-jaar. "Hij doet het erg goed! Het is nog iets te vroeg om te constateren dat hij (teamgenoot) Lando Norris eraf rijdt, maar dat neemt niet weg dat hij in Djedda een fantastische race heeft gereden." "Mensen zijn vergeten dat hij na zijn stop in de eerste ronde de hele race op één setje banden heeft gereden - en in ronde 47 zet hij nog zijn persoonlijk snelste ronde neer! De signalen van Piastri zijn heel goed, maar het moet bij het team nog gaan blijken straks..."

DRS is een democratische toepassing in het racen: het slaat helemaal nergens op!

Jan Lammers over onnodig (veel) DRS-gebruik

Vier DRS-zones in Albert Park?

De Grand Prix van Australië heeft komend weekend ook een 'primeur' als het gaat om het gebruik van DRS. Albert Park zal een recordaantal van vier DRS-zones gebruiken, wat voor een inhaalspektakel moet gaan zorgen op het circuit. Maar of dat nog nodig is? "Ik vind dat de F1 zich in het ideale stadium bevindt om DRS af te schaffen", zo klinkt de mening van Lammers. "We hebben in de eerste ronden van het jaar in Djedda en Bahrein ook al gezien dat je even goed kan inhalen zonder, alleen moet je dan heel slim met de slipstream omgaan. Ik hoop dat we over niet al te lang absoluut een race zonder DRS gaan proberen. Geen DRS, het hele weekend." "Men heeft het over de cost cap. Als je ziet wat voor een techniek er nodig is om DRS te laten functioneren - en hoe vaak het dan ook niet functioneert... als je kosten wil besparen, schaf DRS dan af. Ik denk dat het huidige technisch reglement dusdanig goed werkt, dat je het nu al af kan schaffen en dat mensen weer old school gebruik moeten maken van slipstream en het uitremmen om elkaar in te halen. Alle signalen, in mijn persoonlijke interpretatie, zeggen dat dit het perfecte moment is om te stoppen met DRS." Lammers wil duidelijk af van het 'hulpmiddel' om het inhalen in de F1 te bevorderen, en zijn redenen daarvoor zijn eveneens duidelijk. "DRS is een democratische toepassing in het racen: het slaat helemaal nergens op! Ga het met iedere andere sport vergelijken. Stel je voor dat jij op kop ligt met het lopen van een marathon en dan krijg je ineens een rugzak van 5 kilo op je rug, omdat degene achter jou een kans moet hebben om je in te halen." "Ik denk dat DRS een verouderde implementatie is vanuit de tijd dat de competitie niet spannend is. Nu is het wel spannend, dus schaf het maar af. Het is niet meer nodig", aldus de sportief directeur van Circuit Zandvoort, die het juist een compliment vindt voor de Formule 1 en de nieuwe technische reglementen: "Die doen hun werk en als compliment voor dat werk zou je dat systeem nu kunnen afschaffen", zo sluit hij af."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'