Veiligheid in de autosport is een thema dat sinds het ongeluk van Dilano van 't Hoff weer is opgelaaid. Hoe kan de sport veiliger worden, zijn de circuits te onveilig geworden? Het zijn vragen die circuleren en waar diverse antwoorden op worden gegeven. Volgens Jan Lammers is het bijvoorbeeld té makkelijk om naar Spa-Francorchamps te wijzen als het gaat over het eerder benoemde ongeval van Van 't Hoff: "Je hebt het over freak accidents . Je kan zeggen dat bij bepaalde sporten je het gevaar opzoekt, maar dat maakt de Formule 1 niet gevaarlijker dan andere sporten waarin het element thrill seeken een rol speelt. Uiteindelijk spreek je gewoon over een hele nare samenloop van omstandigheden." Dat wil niet zeggen dat er niet gekeken kan worden naar hoe de sport veiliger kan worden. In gesprek met RacingNews365 oppert hij daarom twee maatregelen die in zijn ogen de sport sowieso veiliger maken: "Het grootste probleem is het zicht." Als eerste wijst hij daarom naar het regenlicht dat standaard achterop elke F1-auto én weerszijden van de achtervleugel prijkt: "Daar heb ik altijd mijn bedenkingen over gehad en met name over het feit dat dat knippert. Ik zou er juist voor willen pleiten dat dat licht altijd aan staat. Als het knippert, word je continu verblind en en heb je totaal geen gevoel voor diepte. Ik heb het zelf meegemaakt ten tijde van de introductie en in mijn ogen is die regel die met goede bedoelingen is geïntroduceerd daarom juist onveilig." Laat het licht dus constant aan staan, oppert Lammers: "Dan is elke beweging van zo'n licht ook daadwerkelijk een beweging van een auto."
Snelheid op afstand reguleren
Echter, als een auto dwars op de baan komt te staan zoals in de twee helaas fatale voorbeelden van Anthoine Hubert en Dilano van 't Hoff, heb je aan een achterlicht ook niets. Daarom doet Lammers nog een tweede aanbeveling in de vorm van een veiligheidsmaatregel die niet onbekend is in de (indoor) kartwereld. "Plaats sensoren op de auto die de bewegingen van de auto registreren. Als die dan afwijkende waarden registreren, bijvoorbeeld door een impact of schuiver op hoge snelheid, worden alle andere auto's automatisch en op afstand afgeremd, waardoor niemand er meer hinder van ondervindt dan de ander." Lammers noemt het een 'geautomatiseerde virtual safety car': "Stel dat systeem dan zo af dat er bij een schuiver op lage snelheid in bijvoorbeeld een bocht als La Source (hairpin op Spa-Francorchamps, red.) nog niks gebeurt, maar dat als iemand in snelle bochten spint, dat je dan onmiddellijk aan geautomatiseerde virtual safety car krijgt." Zal zo'n systeem altijd waterdicht zijn? "Natuurlijk al er dan worden geroepen 'stel dat het bij de één wel werkt en bij de ander niet'. Dat is dan misschien een risico, maar die risico's zijn dan wellicht alsnog kleiner dan in het geval van de ongelukken met Hubert en Van 't Hoff."
Reactie van Spa-Francorchamps zelf
RacingNews365 vroeg Spa-Francorchamps naar aanleiding van het ongeval van Van 't Hoff zelf om een reactie. Het circuit geeft aan dat veiligheid te allen tijde de hoogste prioriteit geniet. Het circuit werkt dan ook volop mee aan het onderzoek naar de crash van Van t Hoff. "We staan in nauw contact met zowel de FIA als de R.A.C.B (Belgische automobielfederatie, red.) als onderdeel van het onderzoek naar de omstandigheden die tot dat tragische ongeluk hebben geleid." Onderdeel daarvan is een onderzoek naar onze infrastructuur (lees: het circuit)." "Wel willen we benadrukken dat dat ongeluk plaatsvond om Kemmel Straight en niet in Raidillon zoals her en der geschreven wordt. Het circuit neemt alle maatregelen om er op toe te zien dat activiteiten op de baan veilig kunnen verlopen. Bovendien dient het circuit zich te conformeren aan de hoogste veiligheidsvoorschriften die nodig zijn om een Grade 1-licentie in de wacht te slapen. Die voorschriften volgen we nauwgezet." "Baanveiligheid is iets waar we voortdurend mee bezig zijn, waarbij jaar in jaar uit alle benodigde maatregelen worden getroffen, ook tijdens het seizoen, om de gevaren die gepaard gaan met deze sport tot een minimum te beperken. Dit alles met inachtneming van de strenge door de FIA opgestelde criteria."
Meest gelezen