Vorig jaar werd er in de tweede helft 2019 een onderzoek ingesteld naar vermeend vals spel door Ferrari. De bevindingen van dat onderzoek werden nooit naar buiten gebracht, maar de FIA trok een dikke streep onder de kwestie door te stellen dat men het op een akkoord had gegooid met de FIA. Op zowel het vermeende vals spelen als op de geheimzinnigheid kwam commentaar, maar voormalig F1-coureur Jan Lammers stelt dat dat in beide gevallen onterecht is. "Iedereen noemde de Ferrari illegaal en had het over 'cheaten', maar ik plaats daar mijn vraagtekens bij. Op het moment dat een auto wordt goedgekeurd (en de Ferrari is formeel nooit afgekeurd, red.), dan is het goed. Je kan natuurlijk het braafste jongetje van de klas zijn en alles ruim binnen de marges van het reglement maken. Je kan ook zeggen 'ik maak een auto, waarvan ik weet dat hij het snelst is van allemaal en als hij dan wordt goedgekeurd, dan is hij dus legaal'", aldus de sportief directeur van de Nederlandse Grand Prix, Jan Lammers in gesprek met RacingNews365 . De FIA en Ferrari gooiden het op een akkoordje, naar verluidt omdat de FIA wel doorhad dat er iets niet in de haak was, maar het niet kon bewijzen: "De FIA had door dat ze het in de rechtszaal niet gingen winnen en dus kozen voor deze constructie", aldus Lammers, die dat als volkomen logisch ziet en niet van geheimzinnigheid wil spreken. "Zo noemt iedereen dat, maar dat is omdat ze het niet begrijpen. Er is niets geheimzinnigs, maar er bestaat nu eenmaal zoiets als het intellectueel eigendom. Dat houdt in dat wat Ferrari ook bedacht heeft, het eigendom is van Ferrari. Het is niet aan de FIA om dat op straat te leggen. Doen ze dat wel, dan krijgen ze gewoon een gigantische claim aan de broek. Dat is ook waarom de FIA heeft gezegd wel openheid van zaken te willen geven, maar dat ze daar toestemming van Ferrari voor nodig hebben. Juridisch zijn hun handen gebonden."
Stil akkoord tussen Ferrari en de FIA volstrekt logisch
Jan Lammers
Lammers typeert de constructie van de FIA met een typsich Amerikaanse uitspraak: "Het was een beetje een catch 22 . De FIA kreeg het voor elkaar om Ferrari te stoppen, terwijl als men het tot een rechtszaak had laten komen en Ferrari had gewonnen, dan hadden ze door kunnen gaan met waar ze mee bezig waren." Ferrari werd dus wel degelijk teruggefloten, maar volgens Lammers zijn de huidige ondermaatse prestaties niet enkel daar debet aan. De coronacrisis had daar volgens de winnaar van de 24 uur van Le Mans een veel grotere invloed op: "Je zag dat toen de FIA in 2019 technical directives uitvaardigde Ferrari wel íéts langzamer was, maar niet zoveel als nu het geval is." "Ferrari bevond zich natuurlijk in het epicentrum van de coronacrisis, waardoor het werk stil kwam te liggen. Als je dat vergelijkt met Honda in Japan bijvoorbeeld, waar iedereen door kon werken, dan zit daar wel een verschil." Lammers wijst bovendien de suggestie dat men teveel op de motor heeft ingezet, waardoor het chassis al tijden lang een ondergeschoven kindje zou zijn, van de hand. "Je zag dat vorig jaar op Hockenheim dat Ferrari goed ging in de regen en dat was echt niet vanwege de motor, want op een natte baan kan je niet zoveel met vermogen. Vermogen is leuk over één snelle kwalificatie, maar zonder de juiste balans van de wagen stort dat in de race in elkaar." Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen