De invoering van een budgetplafond om de kosten te verlagen kan Jan Lammers nog wel begrijpen, maar het invoeren van complexe methodes om de aerodynamische ontwikkeling van de topteams af te remmen en de kleinere teams een voordeel te geven totaal niet. In gesprek met RacingNews365 legt Lammers uit wat er naar zijn mening verkeerd is aan de nieuwe koers van de Formule 1. "De aerodynamische regels zijn zo gecompliceerd, dat krijg je niet uitgelegd. Aan niemand niet, laat staan aan de fans. Nu hebben jullie op jullie platform al redelijk doorgewinterde fans, maar hoe moet een gewone tv-kijker er nog wijs uit kunnen?", vraagt Lammers zich af. Conform de nieuwe regels mogen de topteams minder uren spenderen in de windtunnel dan de kleine teams. Daarnaast worden ze ook beperkt in het aantal uren dat ze gebruik mogen maken van computersimulaties en CFD - tools om auto's en onderdelen te ontwerpen en middels simulaties te testen. Het moet ervoor zorgen dat het veld dichter bij elkaar komt. "Niet te controleren! Er zijn ook volop mogelijkheden om deze regels te omzeilen. Diverse externe partijen kunnen research voor je doen, daar heeft niemand weet van. Je laat een ander bedrijf een onderdeel ontwikkelen of testen. Dat valt niet te controleren." "Ik denk dat er betere mogelijkheden zijn. Zorg voor een scheiding tussen het raceteam, de motorleverancier en R&D. Trek het echt los van elkaar." In het idee van Lammers is de motorentak van Mercedes geen onderdeel van het F1-team. Er bestaat alleen een klant-leverancierrelatie, net als met de andere teams die de Duitse motoren willen betrekken. "De motorenafdeling van Mercedes wordt dan een leverancier aan het F1-team van Mercedes, net als aan Racing Point. Partijen betalen een vaste vergoeding voor deze motoren, ook Mercedes zelf. De motorentak is een losstaand bedrijf en op die manier zorg je ervoor dat de budgetten ook eerlijk zijn. Ieder team betaalt een X-bedrag voor de levering van die motoren." "Mercedes op zijn beurt kan wel gewoon blijven concurreren als motorleverancier met Renault, Ferrari en Honda. Die ontwikkeling gaat wel door, maar ook tegen lagere kosten. De raceteams op hun beurt hebben zuivere kosten." Lammers wil daarin verder gaan dan de motoren. "Misschien moeten we ook eens kritisch kijken naar de R&D, windtunnels en dure onderdelen als versnellingsbakken. Op het moment dat onderdelen ingekocht worden bij derden, dan dalen de kosten voor de teams direct. Het maakt het ook meer controleerbaar."
De topteams blijven gewoon de topteams
Jan Lammers
De grote vrees van Lammers is dat de Formule 1-teams allerlei trucs verzinnen om de regels te omzeilen. De Formule 1 is daarbij zo complex, dat de nieuwe regels volgens de voormalig F1-coureur weinig verschil gaan maken. "Je zit altijd met het dilemma dat je door alle regels vrij te laten het pionierschap stimuleert, maar de kosten rijzen de pan uit. Als je de kosten wil beheersen, dan kom je aan het pionierschap. Het reduceren van de kosten stelt de kleinere teams ook in staat om zich meer te laten gelden. Het budget speelt niet langer de grootste rol, maar innovatief zijn des te meer." Ondanks een groot pakket aan nieuwe regels, met compleet nieuwe auto's, de budget cap en de 'hindernissen' voor de topteams, gelooft Lammers niet dat er veel gaat veranderen. "Nee, dat denk ik niet. In de Formule 1 werken de meest creatieve en technisch slimme mensen. Deze kenmerken zich doordat ze altijd wel weer een maas in de regels vinden. De besten komen altijd weer bovendrijven." "Laten we hopen dat de kosten beheersbaar worden voor de kleinere teams, maar ik verwacht niet dat het grote publiek het verschil gaat zien. Er zal minder geld uitgegeven worden, maar dat proberen de teams weer op andere slimme manieren te besteden. In de pikorde zal echter niet veel veranderen."
Meest gelezen