Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
01 d 18:36:53
1 PIA 1:30.505
2 NOR 1:30.659
3 RUS 1:31.032
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Lammers zag ook een kwetsbaar Red Bull: "Minder dominant dan het lijkt"

Was Red Bull werkelijk zo dominant als de statistieken lijken aan te geven? Jan Lammers waagt dat te betwijfelen en wijst daarbij zowel naar Max Verstappen als naar de andere teams.

Verstappen Singapore Russell
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Red Bull dominant? Als je kijkt naar de statistieken, ja, dan is Red Bull dominant. Maar die statistieken vertellen volgens Jan Lammers, voormalig Formule 1-coureur en sportief directeur van de Formule 1 Grand Prix van Nederland, niet het hele verhaal.

"Ik denk dat er veel minder sprake is van dominantie dan het misschien lijkt", zo trapt de volbloed racer af in gesprek met RacingNews365. "De Grand Prix van Singapore toonde aan dat ook Red Bull kwetsbaar kan zijn. Daarmee bewijzen ze ook dat winnen allemaal niet zo vanzelfsprekend is."

"Met de slechte races (zoals Singapore, red.) win of verlies je kampioenschappen en Red Bull kende weinig slechte races", zo vervolgt de winnaar van de 24 uur van Le Mans én Daytona in 1988, om vervolgens op dat vlak een contrast met de concurrentie aan te stippen.

"De dominantie van Verstappen heeft ook te maken met de competitie achter Max. Haal je Max even weg en je kijkt naar een topcoureur als Sergio Perez, dan laat je zien hoe een normaal kampioenschap eruit had gezien. En dat verschil tussen Verstappen en Perez is het verschil in rijden."

"Verstappen is daar bij uitstek een voorbeeld van"

"Max is bij uitstek zo'n voorbeeld van iemand die het maximale uit zijn materiaal haalt, uit zijn omgeving en uit de opgeworpen situaties. Dus ga je nu terugkijken op het seizoen, dan lijkt het allemaal of de zaken met twee vingers in de neus lukten, en er zullen ook zeker races zijn geweest waarin het allemaal vrij makkelijk ging, maar ze hebben er echt altijd voor moeten werken."

Lammers haalt de vrijdagen aan ter onderbouwing van die stelling: "Vaak zag het er op de vrijdag nog niet zo heel erg geweldig uit. Kijk even naar hoe dreigend sommige teams op enig moment allemaal geweest zijn. We hebben ze allemaal (Ferrari, Mercedes, Aston Martin en McLaren, red.) een keer van voren gezien, maar nooit over het hele seizoen. En als steeds iemand anders tweede of derde wordt, krijg je dit soort grote verschillen."

Ook interessant:

Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen, maar wat maakte hem nou zo goed? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers buigen zich erover in een nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast!

Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    F1rst

    Als team, rijders en goede auto in uiterste harmonie samenwerken, terwijl de andere teams telkens 1, 2 of 3 van deze 3 niet heeft, ontstaat dominantie. 1 misser, door een verkeerde inschatting, terwijl je verder consistent presteert, maakt niet dat je de strijd om een kampioenschap verliest. De onmacht van andere teams om consistent in zo'n grote mate van perfectie samen te werken zorgt voor achterstand. Een goede auto is wat ontbreekt bij de meeste teams. Daar is het team verantwoordelijk. En dat mag de teambaas zich aantrekken. De juiste mensen op de juiste plaats.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel