Het verhaal achter de al dan niet illegale Ferrari-motor kennen we inmiddels allemaal. Voor wie het niet (meer) weet, vatten we het graag nog even samen. In 2019 was Ferrari razendsnel op de rechte stukken en hadden de Italianen dé beste motor van het veld. Mercedes, dat sinds het begin van het hybride tijdperk in 2014 de toon zette op motorisch gebied, werd afgetroefd. Het zat diep bij het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, dat ondanks die tegenstand van Ferrari wel de titel wist binnen te slepen. Ferrari liep echter (soort van) tegen de lamp, want na verdenkingen van de concurrentie werden de duimschroeven door de FIA aangedraaid als het aankwam op de motorische regeltjes. Enkelen werden er verduidelijkt en plots was Ferrari nergens meer te bekennen. Er volgde zelfs een onderzoek van de FIA naar de Italiaanse krachtbron, dat begin vorig jaar uitmondde in een schikking tussen de twee partijen. De inhoud daarvan? Die is niet publiekelijk bekend. Ferrari bouwde vervolgens een hele nieuwe motor in aanloop naar het 2020-seizoen en die motor presteerde zwaar ondermaats. Mercedes kwam daarentegen met een sterk verbeterde motor, die eigenlijk vooral voortvloeide uit die dominante Ferrari-krachtbron. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Technisch directeur James Allison van Mercedes vertelt wat voor invloed de prestaties van Ferrari hadden op de motormensen van zijn team. "Het is ironisch hoe dat is gelopen, maar het is absoluut geen leuke periode geweest voor de mensen in de motorfabriek. Ze lazen allerlei dingen in de media en zagen dat de grote motorconcurrent veel complimenten kreeg." "Dat heeft er voor gezorgd dat het personeel hun krachtsinspanningen hebben verdubbeld en elk onderdeel, elk detail van de motor opnieuw onder de loep hebben genomen om zo extra vermogen te kunnen vinden", vertelt hij in de ESPN F1 Podcast . Letterlijk elke steen werd in de motorfabriek omgedraaid om extra's pk's te vinden. Al waren het er maar een paar. "Elk voorstel dat er de afgelopen jaren is gedaan is nog eens opnieuw in beschouwing genomen en opnieuw beoordeeld, om zo te kijken of die voorstellen misschien toch nog voor een minimale sprong vooruit zouden kunnen zorgen. Op die manier begon men met het avontuur om weer de beste motor te creëren." En dat lukte, zij het met horten en stoten. Uiteindelijk kwam Mercedes met een beest van een nieuwe motor. "Het heeft zijn tol geëist voor het personeel dat de motor op tijd klaar moest krijgen in aanloop naar het 2020-seizoen. Tijdens de wintertestdagen hadden we wat problemen met de betrouwbaarheid van de motor, zoals de buitenwereld vast wel heeft gemerkt." Artikel gaat verder onder de afbeelding .
"Toen we gingen racen hadden ze de problemen na een immense periode van hard werk echter onder controle, waarna we daar het afgelopen seizoen de vruchten van hebben kunnen plukken. Ook de komende seizoenen zullen we daar hopelijk van profiteren", zo vertelt het technische brein achter de Mercedes-wagens. En Ferrari? Die vielen keihard terug, omdat ze dus hoogstwaarschijnlijk iets hadden gedaan met hun vorige motor dat niet helemaal in de haak was, of in ieder geval in een grijs gebied zat. Als reactie op die o zo snelle Ferrari-motor, maakte Mercedes op haar beurt juist een megasprong. Allison ziet daar de humor eigenlijk wel van in. "Zoals ik al zei, het is ironisch als je ziet door wie en waarom ons personeel zo tot het uiterste is gedreven", lacht hij. "Maar dat hoort bij het racen, het is de intensiteit van de concurrentie die het harde werk aanwakkert. Het is prachtig dat onze reactie als team de juiste was en dat ons werk de wagen naar een nieuwe hoogtes heeft gestuwd." Het gevoel dat bij Mercedes overheerst, is logischerwijs een gevoel van trotsheid: "We zijn stilletjes echt enorm trots op onszelf, en dat is helemaal terecht. We hebben op de correcte wijze gereageerd op een bijzondere uitdaging. Iedereen in onze fabriek verdient elk compliment dat ze hebben gekregen", aldus Allison.
Meest gelezen