Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes verongelijkt: "Media roepen altijd dat Red Bull de beste auto bouwt"

Mercedes en Red Bull hanteren twee aerodynamische filosofieën die haaks op elkaar staan. En terwijl Mercedes jaarlijks de winnende auto bouwt, kijkt de concurrentie naar Red Bull. Hoe kan dat?

Red Bull staat bekend om de hoge achterzijde van de auto. Het schuine profiel van de bolides van Adrian Newey maakt dat er meer downforce gegenereerd wordt, maar dat de auto ook gehinderd wordt door meer 'drag'. De Mercedessen daarentegen staan veel horizontaler op het asfalt. Als Mercedes' technisch directeur James Allison gevraagd wordt waarom men niet massaal het idee van Mercedes kopieert, reageert hij ietwat verongelijkt: "Dat is onder andere omdat de media altijd roepen dat Adrian Newey (Red Bull-ontwerper, red.) de beste chassis' bouwt. Ondertussen gaat iedereen ervan uit dat wij enkel zo goed zijn door een sterke motor, maar onze auto is ook op aerodynamisch vlak erg sterk", zo geeft Allison te kennen in gesprek met Auto, Motor und Sport . In het antwoord van Allison klinkt gelukkig ook een gezonde dosis zelfspot door, maar hij gaat op meer serieuze toon verder: "Elk team heeft een bepaalde denkrichting gekozen, of die nu in ingegeven door de ideeën van Newey of niet. Bij het loslaten van die ideeën komen risico's kijken. Stap je af van een hoge auto om voor een lager exemplaar te gaan of vice versa, dan zul je op den duur langzamer worden. Je hebt immers geïnvesteerd in een bepaald concept en dat zo goed mogelijk doorontwikkeld." En mocht een Formule 1-team er toch voor kiezen om het roer om te gooien, dan kan het volgens Allison dus wel even duren voordat men daar de vruchten van plukt. Hij wijst op de lange wielbasis van de Mercedes als het beste bewijs van die stelling. Daar koos het team op enig moment voor omdat het voordelen had in de snelle bochten, maar in de langzame bochten was de Mercedes niet vooruit te branden. "We zijn sinds 2017 (tot en met 2020, red.) bezig geweest om dat probleem op de lossen, dat terwijl we wisten wat het probleem veroorzaakte. We wisten echter niet hoe we dat op moesten lossen. Het kost echt heel veel tijd om daar achter te komen, zonder in te leveren op je sterke punten. Vergelijk het met het keren van een olietanker. Het kost al veel tijd om zo'n boot te draaien en als je de verkeerde kant op stuurt, duurt het al helemaal lang voordat je hem tot stoppen hebt gebracht."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"