De nieuwe handicap-regel wordt vanaf 2021 van kracht. De regel houdt in dat slecht presterende teams meer tijd in de windtunnel door mogen brengen voor aerodynamische ontwikkeling dan de goed presterende teams. De kampioen krijgt vanaf 2021 90% van de tijd en de nummer laatst 112,5% van de tijd. Vanaf 2022 zal dit zelfs respectievelijk 70% en 115% zijn. Hoeveel uren een team in de windtunnel mag doorbrengen hangt af van het puntenaantal van het voorafgaande seizoen. In 2021 zal er dus naar het aantal behaalde punten in 2020 worden gekeken. Dat zorgt voor problemen, vindt James Allison, de technisch directeur van Mercedes, dat komend seizoen de topfavoriet is voor de wereldtitel. In 2021 zullen bijna alle uren in de windtunnel namelijk worden besteed aan de ontwikkeling van de auto voor 2022. Dan gaan de technische regels volledig op de schop, waarbij elk uur extra in de windtunnel grote voordelen op kan leveren. "Dit systeem moedigt teams aan om het 2020-seizoen op te geven als het niet goed gaat, zodat je in 2021 meer uren kan besteden aan de ontwikkeling van de 2022-auto. Dus als je slecht presteert in 2020, kan je daardoor twee seizoenen later, in 2022, beter presteren in een auto die totaal niks met 2020 te maken heeft", aldus een bezorgde Allison.
Meest gelezen