Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Dat zou de doodsteek van de Formule 1 zijn"

Vanaf 2021 bestaat er de mogelijkheid voor teams om meer onderdelen te kopen van andere teams. Deze regel wordt ingevoerd om de kosten in de Formule 1 te drukken. Voormalig teameigenaar Giancarlo Minardi denkt echter dat de invoering van deze regel ingaat tegen de basisprincipes van de sport.

In een interview met RacingNews365 uit Giancarlo Minardi zijn ongenoegen over de invoering van de 'open source-onderdelen', waarbij kleine teams onderdelen kunnen kopen van de grotere teams. "In mijn ogen vormen open source-onderdelen de doodsteek van de Formule 1. De F1 is de koningsklasse van de autosport en heeft altijd voorop gelopen wat betreft de ontwikkeling van wagens. Wanneer kleinere teams onderdelen kunnen kopen bij grotere teams, dan gaat dat in tegen de basisprincipes van de sport." "Daarbij denk ik ook dat het geen goed plan is om de nieuwe technische regels door te voeren", waarmee Minardi doelt op de auto’s waar de teams in 2022 gebruik van zullen maken. "De wagens lijken allemaal op elkaar tegenwoordig, ze zijn eigenlijk precies hetzelfde en daar gaat het mis. Men zou de regelgeving veel breder moeten maken. Je neemt een minimumgewicht en maximale afmetingen van de bolide. Wanneer je dat doet krijgen teams weer de kans om zich te onderscheiden." Volgens Minardi speelde ook zijn team op die manier een rol in de Formule 1. "Ik verloor altijd mijn beste engineers aan de betere teams in de paddock. Dat kwam mede doordat iemand als Adrian Newey tot achteraan op de startgrid kwam kijken naar de wagens. Hij en andere topontwerpers wisten namelijk dat ook de kleinere teams totaal andere onderdelen bouwden. Die informatie namen zij mee of ze haalden simpelweg mijn engineers binnen", aldus een trotse Giancarlo Minardi, die daar financieel echter niks mee opschoot. "Het was helaas niet zoals in het voetbal, dat wanneer je een speler verkoopt je er een bedrag voor krijgt. Ze vertrokken niet alleen gratis naar een ander team, ze mochten daar ook direct aan de slag, omdat de huidige overgangsregels in die tijd nog niet van kracht waren. Het was meer van ciao Giancarlo, en weg waren ze, haha!"

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"