Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nederlandse data-engineer leeft zijn Formule 1-droom bij Renault

In de wereld van de Formule 1 spreekt men logischerwijs voornamelijk over de coureurs. Zij vormen het uithangbord van de sport en worden gezien als de beste twintig coureurs ter wereld. Achter de schermen gaat er echter een 'Champions League'-wereld van personeel schuil dat wordt aangenomen, omdat zij tot de besten in zijn of haar sector worden gezien. Dat geldt ook voor 'Trackside Electronics Engineer' Ramon Drost, die in dienst is bij het F1-team van Renault. RacingNews365 zocht hem op in de paddock.

De 28-jarige Ramon Drost werkt inmiddels al ruim drie jaar voor het Renault F1-team. Al gedurende zijn studententijd aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, droomde Drost van een carrière in de Formule 1. Hij nam dan ook al op jonge leeftijd het heft in eigen handen om zo zijn droom uit te kunnen laten komen: "Gedurende mijn schoolloopbaan was het al mijn doel en droom om in de Formule 1 terecht te komen. Daarom schreef ik brieven naar F1-teams, om zo op de kaart te komen te staan. Uiteindelijk reageerde het F1-team van Renault en vanaf dat moment is het eigenlijk allemaal heel snel gegaan", zo vertelt hij in een exclusief gesprek met RacingNews365 . Nadat Drost zijn Automotive Engineering and Development-opleiding had afgerond, kon de tegenwoordig in Groot-Brittannië wonende Nederlander zijn carrière beginnen bij Renault. Net zoals coureurs de kans krijgen om door te groeien naar de hoofdmacht en een succesvolle F1-carrière, geldt dit ook voor talentvolle engineers en monteurs: "Ik werd uiteindelijk uitgenodigd bij Renault en daar kon ik aan de slag bij het demoteam van de Formule 1-tak. Zij legden verschillende demo's af met coureurs in steden over de hele wereld, maar daarnaast verzorgden zij ook de tests voor nieuwe talenten." "Zodoende leerde ik de Formule 1-wereld dus van binnenuit kennen en werkte ik me uiteindelijk op het naar het grote F1-team van Renault. De ervaringen bij het demo- en testteam zorgden ervoor dat ik de data van een F1-wagen beter leerde kennen." Vanzelfsprekend was Drost dan ook zeer trots op zijn uiteindelijke promotie naar de Grand Prix-afdeling van het team: "Natuurlijk was ik net als heel veel mensen extreem gemotiveerd om verder te komen en dus was het ook fantastisch om die te stap te kunnen maken." Tekst gaat verder onder de foto.

In de sportwereld, maar zeker in de wereld van de Formule 1, is data een belangrijke factor geworden om op het hoogste niveau te kunnen presteren. Gedurende een GP-weekend moet Drost met zijn collega's dan ook zorgvuldig te werk gaan: "Ik ben verantwoordelijk voor alle elektronica in de wagen, zowel op software- als hardware-gebied. Zo moeten bijvoorbeeld de sensoren juist geplaatst worden door de monteurs en daar help ik ze bij. Daarna moet alles nog juist gekalibreerd worden, zodat de data betrouwbaar is. Dat is nog veel werk, aangezien je hebt te maken met veel verschillende soorten sensoren die verschillende parameters meten." "Zo plaatsen we ook sensoren in de motor en alle data die wordt verzameld uit zowel het chassis als de power unit moet uiteindelijk een betrouwbaar geheel van informatie vormen. Alleen dan kunnen we de juiste conclusies trekken uit de behaalde informatie en de wagen verbeteren en sneller maken." RacingNews365 sprak Drost gedurende de testweken op het circuit van Barcelona. Daar draaide hij de eerste week de nachtdienst en kon hij in de tweede week overdag aan de slag, voor hem een compleet andere invulling vergeleken met een normaal Grand Prix-weekend. "Tijdens de testdagen is er veel werk voor ons, er zijn namelijk veel nieuwe onderdelen die getest moeten worden en dat betekent dat de sensoren alles in de gaten moeten houden. Zo moeten we bijvoorbeeld voorkomen dat er iets oververhit raakt, daarom werken we ook met veel temperatuursensoren, zodat we altijd de controle kunnen behouden. Zo plaats je de temperatuursensoren bijvoorbeeld samen met de sensoren die de kracht meten op de ophanging van de wagen. Zo probeer je te voorkomen dat je over de limiet gaat, waardoor de ophanging anders kapot zou kunnen gaan." "Tijdens de testdagen werken we met twee teams en werken we zowel overdag als in de nacht. Dat komt doordat we met maar één wagen testen en we twee coureurs hebben. Gedurende het seizoen werk ik bijvoorbeeld alleen voor Esteban Ocon, maar in deze testperiode dus ook voor Daniel Ricciardo. Gedurende de raceweekenden werkt dit natuurlijk niet zo. Dan heb je een vast team per coureur en werken we dus allemaal voornamelijk overdag. Dat betekent natuurlijk wel dat je zeker 12 uur per dag aan het werk bent gedurende een raceweekend. Ons weekend begint al op woensdag en dan bouwen de wagen eigenlijk weer vanaf nul op." De tekst gaat verder onder de foto.

Ondanks de lange dagen, leeft de in Dedemsvaart opgegroeide Nederlander nog altijd zijn droom in de Formule 1. Gedurende het gesprek straalt het plezier er dan ook vanaf, terwijl hij er op dat moment al vijf testdagen op heeft zitten en de vermoeidheid in de paddock zichtbaar heeft toegeslagen. "Ik geniet volop van mijn leven in de Formule 1. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk met reizen en het feit dat je vaak weg bent van huis, maar dit is echt wat ik wil en daarom valt het me ook niet zwaar. Het is juist fantastisch om hier te werken en daarnaast krijg ik vaak ook nog de kans om mooie delen van de wereld te zien." Een seizoen van 25 races, zoals de huidige F1-organisatie in gedachten heeft voor de toekomst, zou de gemotiveerde Drost dan ook niet tot stoppen brengen. "Gedurende de winter hebben we het niet veel rustiger als engineer zijnde. We moeten in die periode namelijk de wagen voor het volgende seizoen alweer in elkaar zetten. Ik vind het niet erg wanneer de kalender zou worden uitgebreid naar 25 races, al kan ik begrijpen dat het lastig is voor werknemers met kinderen bijvoorbeeld. Voor mij ligt de situatie nog anders, omdat ik relatief jong ben en mijn vriendin thuis ook druk is, daardoor kunnen we er beiden goed mee omgaan." "Wellicht gaat het reizen me later nog vervelen, omdat het behoorlijk zwaar is. Voor nu gaat het me nog prima af, al moet je de werkuren niet te veel tellen, zeker bij een back-to-back race ben je telkens keihard aan het werk. Het helpt echter wanneer je een goed weekend meemaakt, dat geeft zo'n fantastisch gevoel! Als de coureurs het goed doen, dan voelt het hele team die prestatie, het is natuurlijk een echte teamsport. De energie die je krijgt van de goede prestaties is werkelijk geweldig", aldus de stralende engineer, die aangeeft dagelijks op meerdere vlakken nog veel bij te leren. "Het is ook mooi om in de Formule 1 samen te kunnen werken met collega's van verschillende nationaliteiten, je leert zodoende ook op cultureel gebied onwijs veel bij. Elke dag zie ik dan ook als een zeer interessante lesdag!"

Viaplay
x
Transfer Verstappen moet afscheid nemen van belangrijke rechterhand bij Red Bull