Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Niet Verstappen, maar Hamilton is de ultieme geluksvogel in de F1

Wie gistermiddag naar de Britse Grand Prix keek had tot drie ronden voor het einde een rustige middag. Na wat inleidende beschietingen en een flinke klapper voor Daniil Kvyat had de race meer weg van een zondagsritje, dan van een knallend spektakelstuk. Daarvoor was wat hulp nodig uit onverwachte hoek, maar ondanks pech was Lewis Hamilton de grote winnaar van de Britse Grand Prix.

‘Zelfs op drie wielen wint Hamilton de race’, het was een van de uitspraken die ik recent in de podcast van RacingNews365 deed, maar dat het ook echt zou gebeuren had niemand kunnen voorzien. Hoeveel geluk kan een mens hebben in zijn leven? Zelfs de keren dat Hamilton pech heeft of een fout maakt, profiteert hij nog altijd. Of het nu een compleet mislukte Grand Prix van Duitsland is of een lekke band in de laatste ronde. Het geluk is met Lewis. Is dat het verschil tussen een kampioen en een ‘normale sterveling’? Bottas die vorig jaar in Duitsland verzuimde te profiteren en uit de race crashte en diezelfde Bottas die door een klapband zijn tweede plaats verliest en tegen een gigantische achterstand in het WK aankijkt. ‘Cadeautjes worden niet uitgedeeld in topsport’, is een bekend credo, maar een shirtje met de afbeelding van Guus Geluk zou Hamilton niet misstaan bij de volgende Grand Prix. Geluk dwing je af, daar ben ik van overtuigd en juist daarom is het voor mij niet verwonderlijk dat Bottas zijn titelaspiraties alweer bij het grofvuil kan zetten. Net als in 2019 begon hij het seizoen op de best mogelijke manier, maar ging het daarna direct fout. Op de momenten dat Valtteri moet knokken geeft hij niet thuis. Een mislukte Hongaarse Grand Prix, werd gevolgd door een Britse GP waarin hij zich de kaas van het brood liet eten. Met een aanzienlijk betere start had hij zijn wagen gewoon moeten laten staan in de eerste bocht, maar de Fin liet zich als een mak lammetje naar de slachtbank leiden. Laat je auto dan toch gewoon eens staan! Ga het gevecht aan Valtteri! Keer op keer roep je dat je er klaar voor bent, maar uiteindelijk trek je bij de spaarzame kansen die je hebt je keutel in. Bang voor een touche? Lewis is de betere coureur, maar als er zich dan een kans voordoet moet je er vol voor gaan. Een wereldtopper als Lewis maakt zelden foutjes, als je dan niet toeslaat kan je het gewoon vergeten. Max Verstappen zou zijn wagen wel hebben laten staan, Charles Leclerc idem. Het is het verschil tussen een tweede rijder en coureurs die echt de ambitie hebben om te winnen en er alles voor over hebben om kampioen te worden. De Nederlander had tijdens zijn zondagsritje in de Red Bull tijd genoeg om het hele team te voorzien van adviezen. Goed eten, goed drinken, iemand nog een kopje koffie? Roomservice Verstappen, al uw bestellingen binnen no time bezorgd! Het geeft het gemak weer waarmee Verstappen in een niemandsland reed. De Benzen te snel voor hem en de rest van het veld een seconde of anderhalf per ronde te langzamer. In zijn hoofd was het rustig, de verveling sloeg toe.

Derde, dat is de stek waarop we Max nog vaak terug zullen zien dit jaar. Tenzij Red Bull de RB16 serieus door weet te ontwikkelen, want dan is Bottas het eerste slachtoffer van de Nederlander. Had die zege erin gezeten? Alles kan in de autosport, maar eerlijkheidshalve was een zege allerminst verdiend geweest. Natuurlijk, een coureur moet eerst de finish halen om als eerste te finishen. Max was direct na afloop zo eerlijk en realistisch om te beseffen dat tweede al een dikke bonus was. Voor de tweede opeenvolgende Grand Prix had Max een bonuspositie aan het einde van de race. De Britse Grand Prix liet eens te meer zien dat de strijd in het middenveld een echte strijd is, een waarin Pierre Gasly zich wederom toonde. De Fransman is herboren sinds zijn terugkeer bij het B-team van Red Bull en veegt de vloer aan met Kvyat, in een auto die niet bijzonder is. Overtuigend, agressief en doordacht rijdend, iets dat niet gezegd kan worden van Alexander Albon. Hoe dom kan je zijn om je auto in de tweede training af te schrijven? De druk lag al op zijn schouder en de opdracht van het team was simpel: onderdelen testen en data verzamelen, in een poging om het gat met Mercedes te dichten. De kwalificatie van Albon was een aanfluiting, want ondanks een run op de zachte band wist hij niet door te stomen naar Q3. Vanaf een twaalfde startplaats ging het vervolgens al in de eerste ronde fout, met een toché met Kevin Magnusen en een 5-seconden straf als gevolg. Ondanks dat Albon door de safety car periode weer aan kon sluiten, wist hij zich niet naar voren te knokken tijdens de race. Pas in de slotfase, op nieuwe banden en dankzij een goede strategie van Red Bull won hij wat plaatsjes. Een achtste plaats, mede door het wegvallen van Bottas en Carlos Sainz, is gewoon niet goed genoeg voor Red Bull - de tweede beste auto van het veld! Wil het team de strijd met Mercedes aangaan, nu of in de toekomst, dan heeft het gewoon twee capabele rijders nodig. Een voetbalteam met alleen een goede spits zal ook nooit kampioen worden. En laten we wel zijn: Verstappen is de Maradonna van de Formule 1, maar het is aan Red Bull om hem de juiste tools te geven. Aan die tools ontbreekt het momenteel en dan is iedere klassering hoger dan derde ‘winst’, maar als een zege zal het nooit voelen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi